بیمه ساختمان؛ راهکاری برای کاهش خسارت حوادث طبیعی

بیمه ساختمان؛ راهکاری برای کاهش خسارت حوادث طبیعی

افزایش ساختمان های بی کیفیت و خسارات ناشی از تخریب آنها، باعث شده که بیمه حوادث طبیعی ساختمان برای تمام ساختمان های مسکونی اجباری شود. نماینده اداره کل ارزیابی و توسعه بیمه های ساختمان و صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان، اعلام کرد که قانون بیمه ساختمان های مسکونی اجباری است و این حق بیمه از طریق قبوض برق دریافت می شود.

به گزارش پرشین سازه ، تا تاریخ ۱۵ دی ماه امسال، برای ۲۱ هزار و ۳۴۶ واحد مسکونی که خسارت دیده اند، مبلغ ۳ هزار و ۳۱۳ میلیارد ریال، پرداخت شد.

این مقام مسئول در اولین نشست عمومی از نشست های هم اندیشی نهمین کنفرانس بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، اعلام کرد که جبران خسارت وارد شده به سازه های مسکونی، از اهمیت زیادی برخوردار است.
دکتر مرتضی عباس نژاد فرد اعلام کرد که در کنار مدیریت ریسک سازه ها و افزایش استحکام و تاب آوری آنها، باید فکری به حال جبران خسارت نیز کرد.
این نشست که با رویکرد تدوین سیاست های کاهش آسیب پذیری ساختمان های کلانشهر تهران برگزار شده بود به بررسی راهکارهای مختلف جهت مقاوم سازی این سازه ها پرداخت.

عباس نژاد فرد اعلام کرد که در برخی از کشورها مثل تایلند، صندوق ملی بیمه حوادث طبیعی تاسیس شده که به هنگام وقوع حوادث طبیعی، برای جبران خسارت به آن رجوع می کنند. اصلی ترین رویکرد این صندوق برای مدیریت ریسک، بیمه بود.
در کشورهای پیشرفته ای مثل اسپانیا نیز سیاست بیمه اجباری قانونی در پیش گرفته شده تا خسارت ناشی از مخاطرات طبیعی کمتر شود.
ژاپن یکی از کشورهایی است که برای مقابله با خسارت های زلزله، قانون اجباری بیمه زلزله را در پیش گرفته است. ترکیه نیز صندوق دولتی بیمه بلایای طبیعی تاسیس کرده که خطرات تبعی این حوادث را کاهش دهد.

رئیس صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان به دلایل دولت برای راه اندازی این صندوق اشاره کرد و گفت:

سیاست های کلی نظام برای راه اندازی این صندوق، پیشگیری و کاهش خطر ناشی از حوادث طبیعی، الزامی کردن بیمه، تشکیل صندوق های حمایتی و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرایمن است.

اما سوال اینجاست که صندوق مزبور چگونه قرار است تامین مالی شود؟ بر اساس گفته های دکتر عباس نژاد فرد، دولت، شرکت های بیمه، زیان دیدگان، سازمان های حمایتی و کمک های داخلی و خارجی قرار است که تامین مالی این صندوق را انجام بدهند.
لایحه تاسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی در سال ۹۱ به مجلس ارائه شد و تصویب گردید. بر اساس این قانون، تمام ساختمان های مسکونی باید خود را بیمه کنند. حق بیمه نیز از طریق قبوض برق پرداخت خواهد شد. در واقع صندوق مزبور به عنوان بیمه گر پایه انتخاب شده و شرکت های بیمه می توانند بیمه های تکمیلی حوادث طبیعی ساختمان را بفروشند.

از دیگر اقداماتی که در طی این سال ها برای بیمه ساختمان صورت گرفته، ایجاد حساب ویژه ی اتکایی بیمه پایه نزد بیمه مرکزی بود.
عباس نژاد در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان ساخت که تاسیس صندوق بیمه حوادث ساختمان نیز ذیل قانون اجباری شدن بیمه ساختمان های مسکونی است.
یکی دیگر از قوانین مربوطه، به آیین نامه اجرایی قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی ساختمان و روش رسیدگی و پرداخت خسارت برمی گردد. برای تعیین نحوه پرداخت خسارت به تبصره ماده ۹ آیین نامه اجرایی توجه می شود.

در طی این سال ها، حوادث طبیعی متعددی در کشور رخ داد که خسارات زیادی از خود بر جای گذاشتند. سوال اینجاست که عملکرد صندوق بیمه حوادث ساختمانی در طی این حوادث چگونه بوده است؟
در زلزله آذربایجان غربی، فارس و هرمزگان برای ۱۴۶۸۸ ساختمانی که آسیب دیده بودند، از طریق این صندوق خسارت پرداخت شد.

سیل استان های آذربایجان غربی، اصفهان، بوشهر، فیروزکوه، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، سمنان، سیستان و بلوچستان، قزوین، کرمان، گلستان، مرکزی و یزد نیز به ساختمان های زیادی خسارت وارد کرد که از طریق صندوق، ۳۰۷۵ واحد جبران خسارت شدند.
از دیگر اقداماتی که توسط صندوق مزبور صورت گرفته، پرداخت خسارت به ۱۲۸۶ واحدی بود که در طی برف سنگین چهارمحال و بختیاری و اصفهان خسارت دیدند.

عملکرد صندوق بیمه حوادث ساختمانی در سال ۱۴۰۱ نیز قابل دفاع بوده و برای ۲۱۵۶ واحد خسارت دیده، مبلغ ۳۹۰ میلیارد ریال خسارت پرداخت شده است.
در سال ۱۴۰۲ نیز برای ۲۱ هزار و ۳۴۶ واحدی که خسارت دیده اند، مبلغ ۳ هزار و ۳۱۳ میلیارد ریال پرداخت شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است