۲۱۰ ساختمان در تهران باید تخریب شوند!

210 ساختمان در تهران باید تخریب شوند!

آخرین خبرهایی که در مورد ساختمان های غیرایمن تهران به گوش می رسد، این است که تعداد دقیق آن ها مشخص شده است. گفته می شود که ۱۴۰۰ ساختمان بلندمرتبه از لحاظ غیرایمن و ناپایدار بودن در شهر تهران بررسی شده اند و مشخص شده که نزدیک به ۱۵ درصد آنها، چاره ای جز تخریب ندارند.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارتخانه، اعلام کرد که ۱۵ درصد از این ساختمان به معنای تخریب ۲۱۰ ساختمان است. تاب آوری این ساختمان ها استاندارد نیست و هر لحظه احتمال ریزش آن ها وجود دارد.

محمدمهدی حیدری، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که تشخیص ساختمان های ناپایدار تهران بر اساس ۲ منظر می باشد. در واقع ساختمان ها از لحاظ سازه ای و مطالعات حریم بررسی می شود و وضعیت آن ها مشخص می گردد. به طور کلی، ۱۴۰۰ ساختمان بلندمرتبه تهران از این دو جنبه بررسی شد.
بر اساس گزارش های این مقام مسئول، از میان ساختمان های بررسی شده، ۴۰ درصد تاب آوری لازم را داشته اند و نیاز خاصی به بازسازی ندارند. ۲۵ درصد دیگر از این ساختمان ها، نیازمند مقاوم سازی تشخیص داده شده اند و باید مالکان آنها، به دنبال اخذ مشاوره از افراد متخصص برای مقاوم سازی ساختمان های خود باشند.

در این میان، ۱۵ درصد از میان این ساختمان ها نیز باید تخریب شوند و بهتر است که مالکان این ساختمان ها، اساساً به دنبال مقاوم سازی نروند.
یکی از سوالاتی که در خصوص این ساختمان ها مطرح می شود، این است که آیا در میان ۲۱۰ سازه ای که نیازمند تخریب هستند، بیمارستانی هم وجود دارد یا خیر؟ آقای حیدری می گوید که اطلاعات تفصیلی مربوط به این ساختمان ها را در اختیار ندارد و جزئیات مربوطه به شهرداری ها ارسال شده است.
در ادامه روند تخریب این سازه ها، شهرداری باید با همکاری دادستانی، روند قانونی را طی نماید. بخش دیگری از صحبت های این مقام مسئول به صنعتی سازی در حوزه ی مسکن مربوط می شد.

وی در خصوص این موضوع چنین توضیح داد:

اطلاعات دقیقی از میزان صنعتی سازی مسکن در کشور نداریم. البته سامانه ای بر اساس مبحث ۱۱ مقررات ملی ساختمان طراحی شده که بر اساس شاخص ها و امتیازهایی که در سامانه مزبور مشخص شده، می توان درصد دقیق صنعتی سازی ساختمان در کشور را اعلام کرد.

در حال حاضر، امید دولت برای صنعتی سازی ساختمان معطوف به کشورهای خارجی از جمله چین است. در واقع گفته می شود که شرکت های چینی با استفاده از ابزارهای پیشرفته ای که در اختیار دارند، می توانند سرعت ساخت و ساز مسکن را بالا ببرند. البته دولت، دلیل اصلی حضور این شرکت های چینی را، سرمایه گذاری می داند.

در طی نشستی که در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد، محمدمهدی حیدری اعلام کرد که دستورالعمل گواهینامه های فنی ساختمان در پروژه های نهضت ملی مسکن توسط معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است.
در واقع، از آن جایی که گواهینامه های فنی ساختمان منجر به افزایش کیفیت سازه ها می شود، این موضوع می تواند خبر خوشی محسوب شود. البته این مقام مسئول از سازمان برنامه و بودجه درخواست کرد که در خصوص بند “ز” ماده ۱۶ قانون مدیریت بحران به کمک مرکز تحقیقات بیاید و بودجه ی لازم را تخصیص بدهد.
حیدری تاکید کرد که تا به امروز، هیچ اعتباری از محل ردیف قانون به این موضوع اختصاص پیدا نکرده است. بنابراین برای پیگیری گواهینامه های فنی ساختمان، همکاری ارگان هایی مثل سازمان برنامه و بودجه هم لازم است.
ای مقام مسئول اعلام کرد که ۷۰ پروژه تحقیقاتی توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شده و نتایج آن مشخص گردیده است. علاوه بر این، ۸۰ پروژه تحقیقاتی دیگر نیز در دست انجام است.
وی همچنین خبر داد که ۱۶۰۰ دستگاه کتاب نگار در کشور نصب شده و تلاش مرکز تحقیقات بر این است که تا سال آینده، سامانه ای پرسرعت برای پاسخگویی سریع راه اندازی کنند. اولین فاز عملیاتی این سامانه در شهرهای تهران و تبریز اجرایی خواهد شد.
با توجه به گفته های این مقام مسئول، تمام تلاش دولت و مدیریت شهری بر این است که سازه های ناپایدار و غیرایمن مقاوم سازی شوند. در این میان برخی از ساختمان های مزبور اصلا قابلیت مقاوم سازی ندارند و چاره ای جز تخریب آنها باقی نمانده است.
از آنجایی که گمانه زنی در خصوص نام این ساختمان ها کمی زود است، اما احتمالاً به محض انتشار با نام های آشنایی برخورد خواهیم کرد.

دیدگاه ها غیرفعال است