صنعتی سازی ساختمان در ایران: چالش ها و راهکارها

صنعتی سازی ساختمان در ایران: چالش ها و راهکارها

یکی از مشکلاتی که جامعه ی مهندسان ساختمان در کشور با آن رو به رو هستند، فقدان زیرساخت های لازم برای تولیدات صنعتی است. رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان اعلام کرد که به خاطر همین مشکلات است که مهندسان امروز، اسیر پلتفرم های سیستمی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی مانده اند. پلتفرم هایی که هیچ ارتباطی با تولید صنعتی ندارد.

به گزارش پرشین سازه ، فرید نائینی در بخشی از صحبت های خود که به موضوع سازه های فولادی، روش های نوین ساخت و صنعتی سازی مربوط می شود، اعلام کرد که هنوز راه زیادی تا صنعتی سازی ساختمان در پیش است.

کشورهای دنیا، نسل چهارم تولیدات صنعتی خود را رو کرده اند اما در کشور ما، هنوز هم با تولیدات نسل دومی سر و کله می زنیم.
وی خاطرنشان کرد:

در دهه ۵۰، کشور ما از لحاظ صنعتی سازی ساختمان در رتبه پنجم دنیا قرار داشت. اما حالا از لحاظ صنعتی سازی ساختمان دچار افول شده ایم و خاطراتی که مربوط به رتبه ی پنجم دنیا بود، از ذهن جامعه مهندسی زدوده شد و نتیجه اش، جان گرفتن پروژه هایی مثل مسکن مهر بود.

وی در ادامه تاکید کرد که جامعه ی مهندسان ساختمان، در حال حاضر ۶۰۰ هزار نفر عضو دارد و با حضور نخبگان دانشگاهی، می توان گفتگوهای موثر و مناسبی در جهت پیاده سازی معیارهای اساسی صنعتی سازی ساختمان صورت داد.

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان و فناوران صنعتی اعلام کرد که پلتفرم های سیستمی که توسط مرکز تحقیقات راه و شهرسازی ساخته شده اند، اصلا ارتباطی با تولید صنعتی ندارند. این در حالیست که ساختمان یک پدیده ی ترکیبی است و نمی توان یک جانبه به آن نگاه کرد.وی تاکید کرد که منظور از صنعتی شدن ساختمان، فرآیند ساخت و برآیند خلق فضاست. بنابراین صنعتی سازی ربطی به عناصر و اجزا ندارد. اما تاییدیه های مرکز تحقیقات، صرفا روی پلتفرم هایی مثل اسکلت های فلزی است.

این در حالیست که این مرکز باید تمرکز خود را روی موضوعاتی مثل ارتقاء بهره وری کیفی و اهداف فراکاربری ساختمان مثل بحث انرژی و تولید کربن بگذارد. با یک اسکلت فلزی، نمی توان انتظار داشت که صنعتی سازی به شکل معجزه آسایی در بحث ساختمان رخ دهد.
یکی دیگر از رویکردهای عجیب و غریبی که به صنعتی سازی وجود داشت، در زمان ساخت مسکن مهر رخ داد. مسئولین ذیربط فکر می کردند که با دوجداره کردن پنجره ها، می توانند پروژه های مسکن مهر را به شکل صنعتی سازی پیش ببرند. این در حالیست که نگاه این چنینی به صنعتی سازی، بیشتر شبیه به شوخی و سطحی نگری است.

نائینی تصریح کرد که در بحث صنعتی سازی ساختمان، باید یک مجموعه ی کامل را مورد ارزیابی قرار داد. ساختمان نیز یک محصول است. البته از لحاظ صنعتی سازی اجزای ساختمان، به نسل دوم و سوم ارتقاء پیدا کرده ایم اما از آن جایی که مطالعات دقیق و زیرساختی مناسبی در خصوص صنعتی سازی ساختمان انجام نشده، مشکلات زیادی رخ داده است.

این مقام مسئول در انجمن صنفی تولیدکنندگان و فناوران صنعت ساختمان خاطرنشان ساخت که اصلی ترین خلاء زیرساختی موجود به ضوابط و مقررات برمی گردد. در حال حاضر نظام فنی و اجرایی کشور به شکل دستی و سفارسی است که راه را برای تولید صنعتی باز نمی گذارد. به همین دلیل اساساً از ظرفیت هایی که در این صنعت موجود است، برای پاسخگویی به نیاز جامعه مهندسی استفاده نمی شود.

نائینی تصریح کرد که در میان اقداماتی که در این حوزه انجام شده، می توان گفت که اقدامات دولت بهتر از بخش خصوصی بوده است. چرا که بخش زیادی از صنعتی سازی را به مهندسان ماهر و دانشگاهیان سپرده است. البته این مسئله نیز چندان مورد دقت قرار نگرفته و از آن غفلت شده است.

کلیدواژه ی مهم صنعتی سازی ساختمان، مدام بر زبان بسیاری از مسئولان جاری می شود و مشخص نیست که چه رویکردی برای اجرایی کردن این مسئله دارند. در حال حاضر، دولت پروژه ی عظیم نهضت ملی مسکن را در پیش دارد و با توجه به تاخیرهای صورت گرفته، چاره ای جز صنعتی سازی ساختمان ندارد.

صنعتی سازی باعث می شود که علاوه بر افزایش کیفیت سازه، سرعت ساخت نیز بالا برود. اما با رویکردهای سطحی نمی توان به این دستاورد رسید. لازم است از ظرفیتی که در میان جامعه مهندسان و دانشگاهیان وجود دارد، استفاده شود.

دیدگاه ها غیرفعال است