رکورد خودنویس: ۶۴۵۰ قرارداد در یک روز

سامانه خودنویس املاک و نگرانی های مشاوران املاک

در حالیکه هنوز چند ماه هم از راه اندازی سامانه خودنویس نگذشته در روز یکشنبه، رکورد استفاده از این سامانه شکسته شد و شش هزار و ۴۵۰ قرارداد از طریق این سامانه ثبت گردید.

به گزارش پرشین سازه، گرچه راه اندازی این سامانه با اما و اگرهای زیادی همراه بود اما به نظر می آید که سامانه مزبور بلاخره توانسته جای خوبی در میان معامله گران پیدا کند.

با راه افتادن چرخ بازار مسکن بعد از عید و در ایام اردیبهشت ماه، به نظر می آید که سامانه خودنویس بیش از گذشته در معرض دید قرار گرفته و حالا خیلی از متقاضیان، از طریق آن قرارداد خود را ثبت می کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی نیز تاکید کرد که از خرداد ماه امسال، می توان قراردادهای خرید و فروش ملک و مستغلات را نیز از طریق این سامانه انجام داد. زیرساخت های لازم برای عقد قرارداد خرید و فروش در دست بررسی است و بعد از آن، مردم می توانند به شکل ۲۴ ساعته از سامانه ی خودنویس جهت ثبت قراردادهای خرید یا اجاره خود استفاده کنند.
صفر تا صد روند عقد قرارداد در این سامانه آنلاین است و افراد می توانند از طریق یک رایانه، تمام امور مربوط به قرارداد خود را انجام دهند. سامانه خودنویس حتی در روزهای تعطیل نیز قابل استفاده است و بهره برداری از آن در تمام ۲۴ ساعت ایام هفته می باشد. علاوه بر این، ثبت قرارداد اجاره برای طرفین قرارداد رایگان خواهد بود و افراد در نهایت می توانند کد رهگیری خود را به شکل رایگان دریافت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که مشاوران املاک هم راه خود را به سامانه خودنویس باز کرده اند و قراردادهایی که توسط مشاوران نوشته می شود نیز قابلیت ثبت در سامانه مزبور را دارد.
وی تاکید کرد که بر اساس این مدل، حالا مردم حق انتخاب بیشتری دارند و می توانند به شخصه یا از طریق مشاوران املاک، قرارداد خود را در سامانه خودنویس درج نمایند. در صورتی که ترجیح به استفاده از خدمات مشاوران املاک باشد، تنها هزینه ای که متقاضیان باید پرداخت کنند، حق الزحمه همرسانی دو طرف قرارداد می باشد که توسط اتحادیه مشاوران املاک، نرخ آن تعیین شده است.
در صورتی که صفر تا صد عقد و ثبت قرارداد توسط طرفین و بدون دخالت مشاوران املاک باشد، کل روند رایگان خواهد بود و سامانه خودنویس، هیچ هزینه ای بابت خدمات خود دریافت نمی کند. در نهایت، کد رهگیری معامله املاک نیز به شکل رایگان صادر می شود. لازم به ذکر است که قرارداد ثبت شده در سامانه خودنویس قابلیت استناد در محاکم قضایی خواهد داشت.

معاون وزیر در ادامه خاطرنشان ساخت که گرچه بستر خرید و فروش املاک در سامانه مزبور هنوز آماده نیست اما اقداماتی در دست انجام است و تا خرداد ماه، همه چیز تکمیل خواهد شد. تیم برنامه ریزی این سامانه به شدت مشغول کار است تا نسخه اولیه خرید و فروش مسکن از طریق این سامانه را آماده کند.
این مدل از عقد قرارداد خرید و فروش نیز رایگان است و مردم به شکل مستقیم، هیچگونه پولی پرداخت نمی کنند. در واقع، راه اندازی سامانه خودنویس به منظور حذف واسطه ها و دلالان بوده تا به این منظور، هزینه های خرید و فروش ملک یا اجاره ی آن برای متقاضیان کمتر شود.
قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره ی آن، دولت را موظف کرده که سامانه ای در راستای کاهش هزینه های معاملات مسکن راه اندازی نماید و به نظر می رسد که سامانه خودنویس، همان چیزی باشد که به عهده ی دولت گذاشته شده است.
البته راه اندازی این سامانه با چالش و موانع زیادی رو به رو شد. اولین چالش به اعتراض مشاوران املاک برمی گردد که عملاً منبع درآمد خود را از دست می دهند. مقامات دولتی می گویند که مشاوران املاک برای بهبود وضعیت معیشت خود باید خدمات خود را به روز کنند. از سوی دیگر، مشاوران املاک به وضعیت بازار هم معترض هستند و اعلام می کنند که با سیاست های رکودی دولت، معیشت آن ها کاملا به خطر افتاده و هیچ معامله ای در بازار انجام نمی شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرده که قرار نیست مشاوران املاک از بازار حذف شوند بلکه باید خدمات بهتری به مردم ارائه کنند تا بقای آن ها در بازار تامین شود. به این ترتیب دست مردم برای انتخاب مشاور املاک بازتر است و می توانند به سراغ کسی بروند که خدمات بهتری به آن ها ارائه می کند.

نکات قابل توجه

در روز یکشنبه، رکورد استفاده از سامانه خودنویس با ثبت ۶۴۵۰ قرارداد شکسته شد.
از خرداد ماه امسال، امکان ثبت قراردادهای خرید و فروش ملک و مستغلات در سامانه خودنویس فراهم خواهد شد.
ثبت قرارداد اجاره برای طرفین قرارداد رایگان است و افراد می توانند کد رهگیری خود را به شکل رایگان دریافت کنند.
مشاوران املاک نیز می توانند قراردادهای خود را در سامانه خودنویس ثبت کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است