سامانه خودنویس جایگزین معاملات سنتی مسکن

سامانه خودنویس املاک و نگرانی های مشاوران املاک

تا خرداد، بخش خرید و فروش سامانه خودنویس راه می‌افتد!

سامانه خودنویس که این روزها جنجال زیادی به پا کرده و خیلی از مشاوران املاک را به تکاپو انداخته، به زودی از اولین قرارداد خرید و فروش مسکن خود رونمایی خواهد کرد.

به گزارش پرشین سازه ، مشاور معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که در خرداد ماه این سامانه تکمیل خواهد شد و اولین نسخه های قرارداد خرید و فروش مسکن رونمایی می شود.

مهدی ساسانی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که هدف اصلی راه اندازی سامانه خودنویس، مدیریت بازار مسکن بوده و آمارها نشان می دهد که استقبال خوبی از بخش اجاره سامانه خودنویس صورت گرفته است.
این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان ساخت که ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس برای موجر و مستاجر رایگان است. همچنین تمام اسنادی که در سامانه مزبور ثبت می شوند، رسمی خواهند بود و می توان به آن ها استناد کرد. بنابراین در صورت وقوع مشکل در قرارداد، می توان اسناد صادر شده توسط این سامانه را به مراجع قضایی ارائه کرد.
مهدی ساسانی به نگرانی های مشاورین املاک از راه اندازی این سامانه چنین پاسخ داد: راه اندازی سامانه خودنویس سبب حذف مشاوران املاک نمی شود چرا که فعالیت این صنف، تخصصی است. بنابراین بهتر است مشاوران املاک فعالیت های خود را به آپدیت کرده و ارتقاء بدهند.

ساسانی اعلام کرد که تخصصی تر کردن فعالیت های مشاوران املاک باعث می شود که رقابت میان این صنف بالاتر برود و به این ترتیب، درآمد خود را افزایش دهند. جنس خدمات این صنف باید گسترده تر شده و از حالت سنتی و تک بعدی خارج شود.
این سامانه که از خرداد ماه سال ۱۴۰۲ در دسترس عموم قرار گرفت، خیلی زود محبوبیت پیدا کرد و افراد زیادی از طریق آن، معاملات اجاره مسکن خود را انجام دادند. البته از روزهای نخست تا به امروز، سامانه خودنویس بارها رفع اشکال و ایراد شده و در حال حاضر، بهترین نسخه آن در اختیار مردم قرار گرفته است.
مهدی ساسانی که مدیریت سامانه خودنویس را بر عهده دارد اعلام کرد که از ۲۱ بهمن سال گذشته، دسترسی مشاوران املاک به سامانه قدیمی املاک و مستغلات حذف شده است. بنابراین مشاوران املاک نیز برای ثبت قراردادهای اجاره خود باید به سامانه خودنویس مراجعه کنند.
یکی از مزیت های بزرگی که در خصوص سامانه خودنویس وجود دارد، این است که صدور کد رهگیری از طریق آن رایگان است و نیازی نیست که هزینه های اضافه تری برای این کد پرداخت شود. از آن جایی که دریافت کد رهگیری جهت دریافت تسهیلات دولتی برای مستاجران، ضروری و لازم است، صدور رایگان آن می تواند خبر خوشی برای اقشار کم درآمد و اجاره نشین باشد.

سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات که نزدیک به ۱۴ سال پیش راه اندازی شد، یکی از اصلی ترین ابزارهایی که مشاورین املاک برای ثبت قراردادهای اجاره در اختیار داشتند، همین سامانه بود. در طی این سال ها، سامانه املاک و مستغلات هیچ تغییری نکرد و به همان منوال سابق به فعالیت خود ادامه داد. این در حالی بود که خیلی از ویژگی های لازم برای ثبت قرارداد اجاره در این سامانه وجود نداشت.
در واقع، به روزرسانی این سامانه عملاً غیرممکن بود. به همین دلیل وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفت که سامانه ی دیگری را راه اندازی کند که بر اساس آن، مردم بتوانند کد رهگیری رایگان دریافت کنند.
مهدی ساسانی تاکید کرد که سامانه املاک و مستغلات حذف نخواهد شد. بلکه اطلاعات آن به تدریج به سامانه جدید منتقل می گردد. گرچه سامانه خودنویس معیشت خیلی از مشاوران املاک را تحت خطر قرار داد و صدای بسیاری از اعضای این صنف را درآورد اما هیچ یک از آنها گمان نمیکردند که به زودی بخش خرید و فروش ملکی این سامانه نیز راه اندازی شود.
با توجه به اعلام مسئولین موردنظر، تا خرداد ماه بخش خرید و فروش ملکی سامانه خودنویس نیز راه اندازی می شود. این خبر، زنگ هشداری برای تمام مشاورین املاک است و به آن ها یادآوری می کند که باید هر چه سریع تر در راستای بهبود خدمات و به روزرسانی فعالیت های خود اقدام کنند. در غیر این صورت، چاره ای جز حذف برایشان باقی نمی ماند.
در طی چند ماهی که از راه اندازی این سامانه می گذرد، بسیاری از شاغلین این صنف، کار خود را از دست داده اند و دفاتر املاک ناچار به توقف فعالیت های خود شده اند. علاوه بر این سامانه، رکود شدیدی که در بازار مسکن به چشم می خورد، وضعیت شاغلین این صنف را وخیم تر کرده است. تنها منبع درآمدی که باقی مانده بود، حق کمیسیون اجاره مسکن بود که با راه اندازی این سامانه، این منبع درآمدی نیز از بین رفت. به همین دلیل، مشاورین املاک باید فکری اساسی به حال خدمات کنند و با شرایط روز بازار، خود را تطبیق بدهند.

دیدگاه ها غیرفعال است