دیوار و شیپور در آستانه مسدود شدن

دیوار و شیپور در آستانه مسدود شدن؛ پایان جولان دلالان در بازار مسکن

دیوار و شیپور در آستانه مسدود شدن؛ پایان جولان دلالان در بازار مسکن


پلتفرم هایی مثل دیوار و شیپور، دشمن دیرینه بنگاه های معاملات املاک هستند. از همان زمانی که این پلتفرم ها، بخش مسکن خود را عرضه کردند، این دشمنی شروع شد و متاسفانه، پلتفرم های مزبور به جولانگاه دلالان و سوداگران تبدیل گشت. حالا گفته می شود که به زودی، بخش املاک سکوهای دیوار و شیپور بسته خواهد شد.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن اعلام کرد که اگر مالکان این دو سکوی اینترنتی املاک تا هفته آینده، احراز هویت مالک و کد پستی ملک را فراهم نکنند، این بخش را مسدود خواهد خواهند کرد.

در کنار تمام مزیت هایی که پلتفرم های مزبور برای بخش مسکن دارند، نمی توان به سادگی منکر مشکلات و معضلات آن ها شد. متاسفانه در سال های اخیر، نقش مخرب این دو سکوی اینترنتی مسکن خیلی زیاد بوده و به جولانگاه افراد سودجو تبدیل شده است.
خیلی از سودجویانی که اصلاً خانه ای نداشتند، با انتشار آگهی های تقلبی ملکی، اقدام به سوءاستفاده و کلاهبرداری از افراد می کردند.
ابوالفضل نوروزی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، تاکید کرد که علت اصلی انسداد پلتفرم های اینترنتی همین مسئله است و نباید به افرادی که سودجو هستند، اجازه داد که از این پلتفرم ها به نفع اهداف خود استفاده کنند. بعضاً دیده شده که برخی از این سودجویان، ملکی را آگهی کرده اند که وجود خارجی ندارد و با این اقدام خود، دست به افزایش تقلبی قیمت ها زده اند.

در واقع این اقدامات با هماهنگی دلالان صورت می گیرد تا قیمت سازی های عجیب و غریب برای بخش مسکن انجام شود. چندین سال است که بازار مسکن از این اقدامات ضربه دیده و به خاطر همین مسئله، فشار زیادی به مستاجران وارد شده است.
به همین دلیل، شورای عالی مسکن وارد عمل شده و مصوبی را مطرح کرده که بر اساس آن، تمام کسانی که می خواهند آگهی خود را در سکوهای اینترنتی منتشر کنند، باید احراز هویت شده و کد پستی ملک موردنظر را درج کنند. در غیر این صورت، امکان انتشار آگهی وجود نخواهد داشت.
علاوه بر این، تمام سکوهای اینترنتی نیز موظف هستند که تا هفته آینده، زیرساخت لازم برای چنین مسئله ای را فراهم آورند. در غیر این صورت این بخش از سکوهای مزبور، مسدود خواهد شد و دیگر امکان انتشار آگهی های ملکی وجود ندارد.
در طی پنج سال اخیر، بارها شاهد بوده ایم که نرخ های عجیب و غریب برای فروش یا اجاره مسکن در سکوهای اینترنتی مثل دیوار و شیپور درج می شد. در واقع، برخی سودجویان به دنبال قیمت سازی بودند تا قیمت ملک های یک منطقه خاص را بالاتر ببرند.

کمتر از یک سال پیش بود که یک ملک در منطقه ۱۰ تهران با قیمت نجومی در پلتفرم دیوار منتشر شد و خیلی از فعالان بازار مسکن را به ترس انداخت. مشخص شد که قیمت مزبور به منظور افزایش نرخ مسکن در آن منطقه درج شده است. از این دست اتفاقات در تاریخ چند ساله پلتفرم های اینترنتی مسکن کم ندیده ایم و قانونی کردن روند درج آگهی در این بخش، می تواند اقدام مثبتی باشد.
با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن، دیگر هیچکس نمی تواند ملکی که وجود خارجی ندارد را آگهی کند یا قیمت های تخیلی و فراتر از واقعیت مندرج کند. علاوه بر این، ملک مزبور باید در سامانه املاک و اسکان ثبت شده باشد. در نتیجه، دولت می تواند اطلاعات و آمار دقیقی از واحدهای مسکونی داشته باشند. به این ترتیب اجرای قوانینی مثل مالیات بر خانه های خالی یا مالیات اجاره، راحت تر خواهد شد.
نوروزی تاکید کرد که پلتفرم های اینترنتی فقط یک هفته وقت دارند که نسبت به این موضوع رسیدگی کنند و این بخش وب سرویس خود را راه اندازی نمایند. در غیر این صورت بخش املاک آن ها با مجوز شورای امنیت و دستگاه های امنیتی مسدود خواهد شد و دیگر قادر به انتشار این نوع آگهی ها نخواهند بود.
گرچه انسداد این بخش می تواند کار بخشی از مستاجران را سخت تر کرده و یافتن ملک های استیجاری را سخت تر کند، اما به هرحال اقدام مثبتی محسوب می شود و از قیمت سازی های آتی جلوگیری به عمل می آورد.
سکوهای اینترنتی دیوار و شیپور، سال هاست که جولانگاه مشاوران املاک فاقد مجوز شده اند و به همین دلیل باید اقدامی در راستای قانونمندسازی آن ها صورت می گرفت.

دیدگاه ها غیرفعال است