قیمت سازی کاذب در پلتفرم ها نیازمند نظارت است

قیمت سازی کاذب در پلتفرم ها نیازمند نظارت است

مدت هاست که کارشناسان مسکن، انتشار آگهی در پلتفرم ها را یکی از اصلی ترین ضلع های افزایش قیمت مسکن می دانند. اما آیا واقعا قیمت سازی کاذب در این پلتفرم ها صورت می گیرد؟

به گزارش پرشین سازه ، هر روز یک پلتفرم جدید انتشار آگهی مسکن معرفی می شود. گرچه این پلتفرم ها، مزیت های زیادی دارند اما برخی از افراد، از این سکوهای عرضه ی مسکن استفاده می کنند تا قیمت ها را بالاتر ببرند.

از آن جایی که هیچ نظارتی روی کیفیت سنجی آگهی ها وجود ندارد، احتمال قیمت سازی در این پلتفرم ها اصلا دور از انتظار نیست.

همین عدم نظارت باعث شده که مقام های قضایی، محدودیت هایی را را در رابطه با انتشار آگهی، اعمال کنند. حتی در برخی از موارد، پلتفرم های این چنینی به تعطیلی کشیده شدند.

انتقاد وزیر اقتصاد از سکوهای انتشار آگهی

احسان خاندوزی اعلام کرد که قیمت سازی های کاذب در برخی از سکوهای انتشار آگهی صورت می گیرد و روی انتظارات تورمی اثر می گذارد.

وزیر اقتصاد خاطرنشان ساخت:

سکوهای ارائه مسکن باید تدبیری برای قیمت سازی ها داشته باشند. وقتی که این اتفاق رخ نمی دهد، ما ناچار هستیم که قیمت گذاری داشته باشیم و نظارت کنیم. نوسان قیمتی وجود دارد اما باید نوسان واقعی را به رسمیت شناخت. سکوهای عرضه ی مسکن باید حمایت و کمک شوند تا قیمت ها در این حوزه واقعی شود. انتظار داریم که تمام فعالان حوزه ی مسکن در راستای حل این مسئله کمک کنند.

قیمت سازی های مشکوک

وزیر اقتصاد همچنین به موضوع قیمت سازی های مشکوک در سکوها نیز اشاره کرد. به نظر می آید که اصلی ترین دلیل چنین اتفاقی، عدم نظارت تخصصی و ایجاد محدودیت در انتظار آگهی های فروش است. در نتیجه، دلالان و سوداگران در این محیط جولان می دهد و قیمت سازی کاذب صورت می گیرد.

این قیمت سازی ها صرفاً برای سیگنال دهی به بازار و تنظیم قیمت مسکن با قیمت های ساخته شده توسط برخی از سودجویان است.

جستجوی کوتاهی در این پلتفرم های انتشار آگهی مسکن نشان می دهد که قیمت تعیین شده در برخی از آگهی ها، اصلا با قیمت واقعی منطقه قرابتی ندارد. حتی در برخی مواقع، افزایش قیمت ۱۰۰ درصد است. مثلا آگهی یک واحد مسکونی در منطقه جیحون نشان می دهد که آگهی دهنده، قیمت هر متر را بیش از ۳۰۰ میلیون تومان تعیین کرده است.

این در حالیست که قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در منطقه جیحون، نهایتا ۷۰ میلیون تومان است. حتی اگر گفته شود که آگهی مربوطه، اشتباه بوده است، بررسی ها نشان می دهد که گزارش های کاربران در خصوص حذف این آگهی به جایی نرسیده است. بعد از ۲ هفته، آگهی مذکور همچنان باقیست و می توان آن را مشاهده کرد.

بنابراین به نظر می آید که بحث قیمت گذاری کاذب در پلتفرم های انتشار آگهی مسکن کاملا جدی است و نیاز به نظارت تخصصی دارد.

فیلتری برای انتشار آگهی وجود ندارد

یکی از اصلی ترین معضلاتی که در خصوص درج آگهی در سکوی دیوار هست، این است که اصلا فیلتری برای انتشار آگهی وجود ندارد. مثلا در مورد آگهی های خودرو، می توان به راحتی محدوده قیمت را مشخص کرد و کاربر می تواند ببینید قیمت خودروی مزبور، در چه بازه ی قیمتی است.

اما در خصوص مسکن این فیلترها وجود ندارد. در نتیجه می توان به راحتی قیمت گذاری های خارج از محدوده و عرف داشت. این قیمت ها به شکل غیرمستقیم روی بازار مسکن اثر می گذارند.

برخی از کارشناسان پیشنهاد می دهند که دیوار، از آمارهای رسمی کشور استفاده کند تا یک محدوده ی قیمتی برای املاک و آپارتمان های مناطق مختلف شهر مشخص کند. به این صورت امکان قیمت سازی کاذب وجود نخواهد داشت.

اما مشکل این جاست که بیش از ۸ ماه است که آمار رسمی مربوط به مسکن منتشر نشده و هیچ مرجعی برای دریافت وضعیت بازار مسکن وجود ندارد.

در نتیجه، دست سوداگران برای قیمت سازی های کاذب بازتر است. از سوی دیگر، پلتفرم های انتشار آگهی مسکن نیز می گویند که هیچ دخل و تصرفی در انتشار آگهی ها ندارند و ذینفع نیستند. در واقع، این پلتفرم ها صرفاً میزبان آگهی ها هستند.

در طی این سال ها نیز، پلتفرم دیوار از وزارت راه و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد و املاک درخواست کرده که داده های مربوط به معاملات مسکن را در اختیار این پلتفرم قرار دهند که پاسخ درخواست منفی بوده است.

دیوار نیز از خود سلب مسئولیت کرده است و تنها کسانی که واقعا ضرر می بینند، کسانی هستند که در نتیجه ی قیمت گذاری کاذب، ناچارند مسکن را با قیمت بالاتری خریده یا اجاره کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است