دولت در حوزه ی مسکن بی تفاوت نیست!

دولت در حوزه ی مسکن بی تفاوت نیست!

گرچه دولت در حوزه ی مسکن هنوز دستاورد بزرگی نداشته اما بر اساس گفته های معاون وزیر راه و شهرسازی، حدود ۶ میلیون خانوار در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند که این عدد نشان می دهد چه تعداد خانواده ی مستاجر در کشور داریم.

به گزارش پرشین سازه ، هادی عباسی خاطرنشان ساخت که دولت می توانست نسبت به موضوع مسکن بی تفاوت باشد. همان طور که در طی ۹ سال گذشته نسبت به این موضوع، بی تفاوتی وجود داشت.

وی تاکید کرد که وضعیت کنونی مسکن به دلیل عقب ماندگی ۹ ساله در ساخت مسکن و انباشت تقاضاست.

هادی عباسی گفت: سال هاست که تقاضای مسکن روی هم انباشته می شود و در برابر این تقاضا، عرضه ای صورت نگرفته که قرار است نهضت ملی مسکن این تقاضا را پاسخ بدهد. یکی از برنامه های اصلی دولت سیزدهم برای رفع این مشکل، ساخت مسکن توسط خود مردم است.

وی در ادامه به توضیح این موضوع پرداخت و اعلام کرد که وظایف دولت شامل بسترسازی برای ساخت مسکن، تامین زمین، ارائه ی خدمات روبنایی و زیربنایی، ارائه تسهیلات ساخت و …است. مردم بر اساس تسهیلاتی که دولت فراهم کرده، خود می توانند اقدام به ساخت و ساز کنند.

در این میان، دولت هم برنامه های مختلفی برای اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه دارد تا آن ها را هم صاحبخانه کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که پروسه ی ساخت مسکن، زمانبر و پر هزینه است و نیاز به بسترسازی های مختلفی دارد. اما دولت عقب نشینی نمی کند و با کنترل سوداگری و افزایش ساخت و ساز، در تلاش است که موضوع مسکن را ساماندهی کند و مشکلات مربوط به آن را حل و فصل نماید.

سپس وی از پلمپ کردن ۲ هزار دفتر مشاوره املاک متخلف در طی ماه های گذشته خبر داد و اعلام کرد که چنین اقدامی در قبل و بعد از انقلاب بی سابقه بوده است.

امید بر این است که چنین اقداماتی بتوانند دست سوداگران و اخلالگران را از بازار مسکن کوتاه کند.

هادی عباسی به یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ دولت سیزدهم در حوزه ی مسکن اشاره کرد و به شرح قرارداد تمام الکترونیک پرداخت. وزارت راه و شهرسازی موفق به راه اندازی پلتفرمی برای عقد آنلاین قرارداد میان موجر و مستاجر شده است. این پلتفرم به صورت ۲۴ ساعته؛ خدمات ارائه می کند و طرفین قرارداد می توانند بدون نیاز به پرداخت هزینه های اضافه، کد رهگیری هم دریافت کنند.

صفر تا صد این روند به صورت آنلاین صورت می گیرد و نیازی به مراجعه به بنگاه های مسکن نیست.

عباسی تاکید کرد که سامانه ی مزبور تا به امروز، ۱۰ بار ویرایش شده و اشکالات آن رفع شده است. در روزهای ابتدایی راه اندازی این سامانه، گلایه های زیادی در خصوص این مشکلات وجود داشت اما حالا تمامشان برطرف شده است.

وی تصریح کرد که دولت برای رفع این مشکلات با برنامه جلو می رود. در دولت های پیشین، عقیده بر این بود که برای اصلاح وضعیت مسکن باید ابتدا اقتصاد را درست کرد. به همین دلیل تولید مسکن را رها کرده بودند. کاری که دولت سیزدهم هم می توانست انجام دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد که با وجود برنامه ریزی های دولت، این پروسه زمانبر است. چرا که مسکن مانند خودرویی است که سال هاست روشن نشده و باید ابتدا روغن کاری شود.

یکی از انتقادات اصلی مردم و کارشناسان به عملکرد دولت در حوزه ی مسکن این است که نتیجه ی اقدامات دولت مشخص نیست و اثری روی زندگی مردم نگذاشته است. هادی عباسی در خصوص این موضوع توضیحاتی ارائه کرد و اعلام نمود که به زبان ریاضی، نباید آمار و ارقام را بر اساس توابع خطی بررسی کرد. بلکه نتیجه ی اقدامات دولت به شکل نمایی است که کاملا نشان دهنده ی رشد و شتاب گرفتن می باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به ارائه ی تسهیلات توسط بانک ها اشاره کرد و اعلام نمود که بانک مسکن ۱۲۰۰ فقره تسهیلات مسکن پرداخت کرده است. دیگر بانک های دولتی هم این روند را آغاز کرده اند اما به طور کلی، خیلی از بانک ها، در خصوص موضوع مسکن کم کاری می کنند که طبیعتا با آن ها برخورد خواهد شد و مشمول مالیات می شوند.

هادی عباسی در انتهای سخنان خود به طرح ساماندهی بازار اجاره و مالیات بر خانه های خالی، اشاره کرد و تاکید داشت که دولت می خواهد با تمام توان خود، وارد میدان شده و مشکلات این حوزه را حل کند. اما به هرحال نباید فراموش کرد که عقب ماندگی های زیادی در حوزه ی مسکن وجود دارد که همین مسئله، باعث تاخیر در ساماندهی این موضوع می شود.

دیدگاه ها غیرفعال است