نهضت ملی مسکن: جولانگاه دلالان، ناامیدی متقاضیان

نهضت ملی مسکن: جولانگاه دلالان، ناامیدی متقاضیان

یکی از دلایل اصلی شکست طرح مسکن مهر، حضور دلالان و واسطه گران بود. این افراد، امتیاز خانه های مسکن مهر را از متقاضیان می خریدند و با دلال بازی، منجر به افزایش قیمت آن می شدند. اتفاقی که به نظر می آید برای طرح نهضت ملی مسکن نیز در حال رخ دادن است. با این تفاوت که امتیاز این واحدها با قیمت بسیار پایین تری خرید و فروش می شود.

به گزارش پرشین سازه ، در حال حاضر خرید و فروش امتیاز مسکن ملی با یک دهم قیمت انجام می شود. البته بارها از سوی مسئولین مختلف هشدار داده شد که خرید و فروش امتیاز این طرح غیرقانونی است و با متخلفین برخورد خواهد شد اما به نظر می آید که این هشدارهای جدی، مورد توجه دلالان و سوداگران قرار نگرفته است و همچنان به اقدامات خود ادامه می دهند.

نکته دردناک ماجرا اینجاست که این امتیاز با قیمت واقعی به فروش نمی رسد و خیلی از متقاضیان این طرح ناچار شده اند با قیمت بسیار ناچیزی، امتیاز طرح خود را بفروشند.
قانون جهش تولید مسکن که در سال ۱۴۰۰ توسط مجلس تصویب شد، قرار بود به اقشار کم درآمد کمک کند تا صاحب خانه شوند. اما به نظر می آید که مانند تمام طرح هایی که در طی این سال ها برای صاحبخانه کردن مردم در پیش گرفته شده، این طرح هم به نفع سودجویان و دلالان شده است.

بررسی سرنوشت سه طرح بزرگ مسکن سازی، یعنی طرح مسکن مهر، اقدام ملی مسکن و نهضت ملی نشان می دهد که هیچ یک قادر نبوده اند جامعه هدف را صاحبخانه کنند و به بستری برای جولان دلالان و سوداگران تبدیل شده اند.
حالا گفته می شود که بیشترین میزان خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن در شهرهای اطراف تهران انجام می شود. به طور کلی، این خرید و فروش امتیاز به دو دلیل انجام می شود. دلیل اول که خیلی واضح و قابل پیش بینی است، عدم توان مالی متقاضیان برای پرداخت آورده های مالی است.
بارها از سوی کارشناسان مختلف به دولت هشدار داده شد که فکری به حال توان مالی ضعیف متقاضیان بکنند. خیلی از این افراد قادر به پرداخت آورده های سنگین نیستند و بعد از مدتی ناچار می شوند از طرح مزبور استعفاء بدهند. با استعفای این افراد، طرح نهضت ملی مسکن جولانگاه دلالان و واسطه گرانی خواهد شد که مشکلی برای پرداخت آورده ها ندارند. به این ترتیب بعد از مدتی که واحد موردنظر خود را تحویل گرفتند با قیمت چند برابر به بازار آزاد عرضه می کنند. اتفاقی که در طرح مسکن مهر نیز شاهد آن بودیم.

البته یکی دیگر از دلایل اصلی فروش امتیاز نهضت ملی مسکن به نااُمیدی متقاضیان از خانه دار شدن برمی گردد. برخی از این متقاضیان قرار بود تا به امروز، واحد خود را تحویل بگیرند اما متاسفانه هنوز هم خبری از واحدهایشان نیست. در نتیجه مطمئن شده اند که واحد خود را به موقع تحویل نمی گیرند و مشمول افزایش قیمت خواهند شد.
دولت در تلاش است که از تاخیر در اجرای طرح های مسکن ملی جلوگیری کند اما به دلیل عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات، این تاخیر به هرحال پیش آمده است. علاوه بر این، دولت با عجله و بدون کارشناسی طرح مزبور را آغاز کرد و اصلاً توجهی به توان مالی جامعه هدف نداشت. در نتیجه خیلی زود با این معضل رو به رو شد که بسیاری از متقاضیان اصلاً قادر به پرداخت آورده های مالی نیستند.

دومین دلیل خرید و فروش امتیاز مسکن، موضوع تازه ای است که از گزارش های میدانی به دست آمده است و جای تامل دارد. برخی از متقاضیان در روند ثبت نام خود با مشکل مواجه شده اند. مثلا احتمال دارد که مدارک آنها ناقص بوده باشد یا محل درخواست مسکن با کد ملی آنها تطابق نداشته! همین موضوع باعث شده که از ادامه ثبت نام در سامانه مزبور منصرف شوند. برخی دیگر نیز اطلاعی از رد درخواست خود نداشته اند و به همین دلیل، از ادامه مراحل صاحبخانه شدن جا مانده اند.
تا به اینجای کار، همه چیز روند عادی دارد. اما موضوع زمانی جالب می شود که برخی از افراد، طرفدار جدی خرید این سهمیه های مسکن ملی شده اند. بیشتر این افراد، دلالان و مشاوران املاک هستند و برای هر یک از این سهمیه ها، مبلغ ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومان پرداخت می کنند.
هنوز مشخص نیست که این سهمیه ها به چه کاری می آید اما طبیعتاً نویدبخش اتفاقات مثبتی نیست.

نکات قابل توجه
  • خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن با قیمت بسیار پایین، نشان از عدم توان مالی متقاضیان و ناامیدی آنها از خانه دار شدن دارد.
  • دلالان و سودجویان، از این فرصت برای سوءاستفاده و کسب سود استفاده می‌کنند.
  • تاخیر در تحویل واحدها و عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات، از جمله عوامل دیگر این مشکل هستند.
  • دولت باید برای حل این مشکل، چاره ای اساسی اندیشیده و به توان مالی جامعه هدف توجه داشته باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است