صندوق ملی مسکن، موتور محرک نهضت ملی مسکن

صندوق ملی مسکن، موتور محرک نهضت ملی مسکن

راه اندازی صندوق ملی مسکن امیدواری های زیادی را برای طرح های مسکن سازی دولتی به وجود آورد. حالا گفته می شود که بخش زیادی از منابع مورد نظر برای پیشبرد طرح های مسکن سازی دولت توسط این صندوق تامین می شود.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن گفته است که بر اساس قانون، تخصیص و تجهیز منابع مربوط به ساخت و ساز مسکن ملی بر عهده ی این صندوق است و مسئولان آن موظف هستند که به طرق مختلف، در راستای این وظیفه اقدام کنند. مثلا می توان فولاد و سیمان مورد نیاز این طرح را در مقیاس بالا خریداری کرد.

مهدیار اسماعیلی، رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن اعلام کرد که بزرگترین معامله خرید فولاد برای تولید مسکن قرار است به زودی انجام شود و هدف این است که تجهیزات و مصالح مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن تامین گردد. قانون جهش تولید مسکن برای هر یک از سازمان و نهادها، وظایفی در راستای تولید مسکن تعیین کرده است.
از آنجایی که فولاد و سیمان، دو تا از مهمترین محصولات ساختمانی هستند و نقش مهمی در ساخت و ساز دارند، تامین آنها می تواند چرخ نهضت ملی مسکن را بچرخاند و سرعت ساخت را بالاتر ببرد. قرار است که ساز و کاری برای تامین این مصالح در نظر گرفته شود تا به این ترتیب، روند تولید و مصرف این مصالح کوتاه شود و دست واسطه گران که منجر به گرانی محصولات ساختمانی می شوند، از بازار قطع شود.

در گام بعدی، قرار است که نرخ محصولاتی مثل سیمان و فولاد کنترل شود تا قیمت تمام شده مسکن کمتر گردد.
اسماعیلی در ادامه به شرح اقداماتی که توسط صندوق ملی مسکن انجام شده پرداخت و اعلام کرد که با هماهنگی شرکت ذوب آهن قرار شده که به اندازه ۲ هزار میلیارد تومان، میلگرد به بورس کالا عرضه شود. این موضوع، مورد استقبال سازندگان و تولیدکنندگان مصالح نیز قرار گرفته چرا که منجر به افزایش تولید آنها شده است.

یکی از موضوعاتی که منجر به نگرانی تولیدکنندگان مصالح می شود، انبارداری است. حالا مهدیار اسماعیلی می گوید:

دیگر لازم نیست نگران انبارداری باشیم چرا که مذاکرات لازم با طرف قرارداد انجام شده و ما هم آمادگی داریم که تا سال آینده به خرید محصولات مذکور از بورس کالا ادامه بدهیم.

وی تاکید کرد که چنین موضوعی می تواند به افزایش سرعت ساخت مسکن و تکمیل پروژه های نهضت ملی کمک کند و علاوه بر این، اشتغال زایی خواهد کرد. گام اول تامین مصالح ساختمانی به محصولات فولادی مربوط می شود اما این مقام مسئول اعلام کرد که در سال آینده، خرید سیمان را نیز از همین طریق ادامه می دهند. به عبارت دیگر، کارخانه های تولیدکننده سیمان می توانند محصول تولیدی خود را از طریق بورس کالا به صندوق مزبور ارائه کنند.

در ابتدا، یکی از سوالاتی که در مورد راه اندازی این صندوق عنوان می شد، این بود که چرا چنین صندوقی راه اندازی شده است. اما با توجه به افزایش حضور واسطه گران و اختلالی که در بازار ایجاد می کردند، بسیاری از کارشناسان به اهمیت راه اندازی صندوق ملی مسکن پی بردند.
بر اساس گفته های رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن، اصلی ترین دلیل راه انداختن این صندوق، حذف واسطه گران و دلالان از بازار بود. به این ترتیب می توان محصولات ساختمانی را با قیمت کمتری تهیه کرد و در اختیار سازندگان قرار داد. چنین اقداماتی در نهایت به نفع مصرف کننده نهایی می شود چرا که قیمت خانه را پایین می آورند.
علاوه بر این، صندوق ملی مسکن در پی افزایش ظرفیت تولید مسکن است. از آن جایی که بیش از ۶ میلیون کمبود مسکن در کشور وجود دارد، افزایش ساخت و ساز مسکن باید هدف تمام سازمان ها و ارگان های مربوطه باشد.
مهدیار اسماعیلی در انتهای سخنان خود اعلام کرد که مکاتباتی با سازمان بورس و اوراق بهادار انجام داده اند و قرار است در صورت امکان، هشتمین تابلوی فرابورس را با بهره گیری از این دو صندوق و دیگر ابزارهای مالی راه اندازی کنند.
یکی از اصلی ترین دلایل گرانی مسکن، افزایش قیمت مصالح ساختمانی است. در صورتی که روند ارائه این محصولات در بورس کالا به خوبی پیش برود، می توان امیدوار بود که این افزایش قیمت ها متوقف شود و در نهایت، قیمت تمام شده مسکن کاهش پیدا کند.

نکات قابل توجه
  • صندوق ملی مسکن موظف به تخصیص و تجهیز منابع مربوط به ساخت و ساز مسکن ملی است.
  • این صندوق بزرگترین معامله خرید فولاد برای تولید مسکن را به زودی انجام خواهد داد.
  • هدف از این اقدام، تامین مصالح مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن و کنترل قیمت تمام شده مسکن است.
  • صندوق ملی مسکن در سال آینده، خرید سیمان را نیز از طریق بورس کالا ادامه خواهد داد.
  • حذف واسطه گران و دلالان از بازار، یکی از اصلی ترین اهداف راه اندازی این صندوق است.
  • صندوق ملی مسکن در پی افزایش ظرفیت تولید مسکن در کشور است.
  • راه اندازی هشتمین تابلوی فرابورس با استفاده از این صندوق و دیگر ابزارهای مالی در دستور کار است.

دیدگاه ها غیرفعال است