تورم مصالح ساختمانی، موتور تورمی جدید بازار مسکن

تورم مصالح ساختمانی، موتور تورمی جدید بازار مسکن

بارها اعلام شد که هزینه های بالای ساخت و ساز، بسیاری از سازندگان را از تولید مسکن نااُمید و فراری می کند. حالا گفته می شود که هزینه های ساخت بدون احتساب قیمت زمین، نسبت به سال گذشته ۱.۵ برابر شده است. از تابستان سال ۱۴۰۰، این میزان رشد نقطه ای هزینه های مصالح ساختمانی بی سابقه بوده است.

به گزارش پرشین سازه ، به نظر می آید که در سال جاری، تغییرات قیمت مسکن از درون این بازار می آید. در طی سال های گذشته همیشه عوامل خارجی بوده اند که قیمت مسکن را دچار نوسان ساخته اند. اما به نظر می آید که حالا این روند معکوس شده و تورم مصالح ساختمانی است که در نهایت به تغییر قیمت ها منجر می شود. برای اولین بار در طی سال های گذشته است که قیمت دلار و بازارهای موازی، اثر چندانی روی قیمت مسکن نگذاشته و بیشتر به دلیل گرانی مواد اولیه است که ساخت و ساز متوقف شده!

بعد از جهش قیمت مسکن در سال ۹۷، شاهد بودیم که بخش زیادی از تقاضای بازار مربوط به تقاضای غیرمصرفی بود. به این معنی که با توجه به سوددهی فراوان بازار مسکن، خیلی از دلالان و سوداگران پا به بازار گذاشتند و بازدهی های کوتاه مدت بسیار زیادی از معاملات ملکی کسب کردند. همین موضوع باعث شده که قیمت ها هر روز بالاتر برود. مشخصا دلیل اصلی این رفتارهای بازار مسکن در سال ۹۷، عوامل خارج از بازار مثل نوسان قیمت ارز و خروج از برجام بود.

اما از ابتدای تابستان امسال، این عوامل اثر زیادی روی بازار ملک نگذاشته اند و این تورم مصالح ساختمانی است که مثل پتک بر پیکره ی بی جان صنعت ساختمان می کوبد.

از تابستان امسال، انتظارات تورمی کاهش چشمگیری پیدا کرده اند و کارگردان های بیرونی بازار مسکن، آرام گرفته اند. حتی در برخی از ماه های گذشته، تورم منفی هم در بازار به ثبت رسید. اما نهاده های ساختمانی همچنان به تاخت و تاز قیمتی خود ادامه می دهند و به نظر می آید به موتور تورمی جدیدی برای بازار مسکن تبدیل شده اند.

محرک درونی بازار، اجازه ی کاهش قیمت نمی دهد!

گرچه ثبات امروز بازار مسکن منجر به خروج سفته بازان و دلالان شده است اما وضعیت همچنان برای سازندگان مسکن بغرنج و سخت است.

مصالح ساختمانی دچار تورم قیمت شده اند و اجازه نمی دهند که قیمت ها کمتر شود. علاوه بر این، قیمت زمین نیز به قدری بالاست که اساساً فکر کاهش قیمت ها هم به ذهن متقاضیان مسکن خطور نمی کند.

سازندگان زمانی که یک پروژه ی جدید را آغاز می کنند، باید بدانند که با چه قیمتی، ساخت پروژه به اتمام می رسد. از بین رفتن قدرت پیش بینی قیمت ها توسط سازندگان، باعث شده که خیلی از آن ها تولید مسکن را کنار بگذارند.

در بازاری که قیمت مصالح ساختمانی هر روز در حال افزایش است، نمی توان قیمت دقیقی برای پروژه های ساختمانی مشخص کرد. بخشی از کار سازندگان، پیش فروش واحدهای مسکونی بود که حالا به کلی، این روش از فروش منسوخ شده است.

مرکز آمار ایران نیز در روز گذشته، قیمت مصالح ساختمانی را منتشر کرد. مشخص شده که تورم نقطه به نقطه ی مصالح ساختمانی در تابستان امسال ۴۷ درصد بوده است. به نظر می آید که نرخ تورم مصالح ساختمانی حتی از نرخ تورم عمومی نیز پیشی گرفته است. بنابراین بسیاری از سازندگان مسکن، ریسک نمی کنند و وارد حوزه ی ساخت و ساز نمی شوند.

نکته ی جالب توجه آمارها این است که در تابستان امسال، تورم مصالح ساختمانی کمتر بوده و در قیاس با سال گذشته، تورمی کمتر از ۴۰ درصد داشته است. بعد از تابستان سال ۱۴۰۰ که تورم نقطه ای مصالح به بیش از ۶۵ درصد رسید، این اولین بار است که دوباره شاهد چنین تورم بالایی(۴۷ درصد) در بازار مصالح ساختمانی هستیم.

این آمارها نشان می دهد که وضعیت صنعت ساختمان سازی، حتی از سال های گذشته نیز سخت تر شده و باید سریع تر، اقداماتی برای بهبود آن انجام شود. در چنین شرایطی سازندگان بازار را ترک می کنند و میزان عرضه کمتر خواهد شد. این وضعیت برای سازندگان و متقاضیان مسکن اصلا خوشایند نیست و نوید روزهای سخت آینده را می دهد. روزهایی که با کاهش تولید مسکن، قیمت ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

به نظر می آید که اصلی ترین دلیل تورم مصالح ساختمانی، مشکلاتی است که واحدهای تولیدی دارند. قطع برق و گاز در فصول سرد و گرم، کاهش ظرفیت تولید کارخانجات و…باعث شده که قیمت محصولات تولید شده توسط این کارخانه ها هر روز گران تر شود و وضعیت را به اینجا بکشاند.

دیدگاه ها غیرفعال است