تالار عرضه مصالح ساختمانی برای نهضت ملی مسکن!

تالار اختصاصی عرضه مصالح ساختمانی برای نهضت ملی مسکن

بعد از پیگیری های فراوان، حالا خبر می رسد که یک تالار جداگانه برای عرضه مصالح ساختمانی مورد نیاز پروژه های نهضت ملی مسکن در بورس تاسیس شده است.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس صندوق ملی مسکن می گوید که تنها خریدار این تالار، صندوق ملی مسکن است. به این ترتیب هم می توان فرآیند خرید مصالح را شفاف ساخت، هم اینکه قادر به پیگیری فرآیندها در وزارت اقتصاد بود.

قرار است که قیمت پایه سیمان و فولاد به شکل جداگانه ای در این تالار مورد بازنگری قرار بگیرد.

محمدرضا اسماعیلی، رئیس صندوق ملی مسکن می گوید که قیمت گذاری ها معمولا توسط تولیدکنندگان آن کالا انجام می شود. بنابراین مصرف کننده نهایی، متضرر خواهد شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: به همین خاطر بود که تصمیم بر اصلاح روند قیمت گذاری پایه در بورس کالا صورت گرفت. ابهامات این قیمت گذاری زیاد بود. مثلا در شش ماه اول سال، گرچه قیمت جهانی مس و فولاد کمتر شده بود، اما قیمت این کالا در کشورمان بالا رفت. این روند نشان می دهد که حتی با کاهش قیمت های جهانی هم قیمت محصولات داخلی کمتر نمی شود. اما در عوض، اگر قیمت جهانی بالا برود، قیمت تولیدات داخل نیز به تبع قیمت جهانی، افزایش پیدا میکند.

از آن جایی که مصرف کننده نهایی سیمان و فولاد، مردم هستند، تلاش بر این است که قیمت این دو محصول را کاهش داد. به این ترتیب قیمت تمام شده ی پروژه های نهضت ملی مسکن هم کمتر می شود و اقشار کم درآمد نیز می توانند از چنین موضوعی بهره مند شوند.

اسماعیلی از سازمان بورس درخواست کرد که در شیوه ی تعیین قیمت پایه، اصلاحاتی داشته باشد تا نفع مصرف کننده نیز تضمین گردد.

وی همچنین به تشریح ساز و کار تالار اختصاصی عرضه نهاده های نهضت ملی مسکن پرداخت و خاطرنشان ساخت که این تالار می تواند بر اساس حواله، کار کند. مثلا بر اساس نیاز پیمانکاران به فولاد و سیمان، در طول سال، یک خرید حواله ای انجام می دهند. به این ترتیب می توان اصل محصول را نزد کارگزاری خود نگه داشت.

بر اساس توافق شورای عالی مسکن، بنیاد مسکن به عنوان کارگزار صندوق ملی مسکن تعیین خواهد شد. محصولات را هم می توان در انبارهای بنیاد نگهداری کرد. پیمانکارانی می توانند از این محصولات استفاده کنند که پروژه های نهضت ملی مسکن را پیش می برند و به پیشرفت خوبی رسیده اند.

اسماعیلی خاطرنشان ساخت که تنها خریدار این تالار اختصاصی، باید صندوق ملی مسکن باشد تا قیمت آن بالا نرود. تنها مزیت این تالار، کمک به تعیین قیمت پایه است. همچنین به شفافیت میزان خرید نیز کمک می کند.

وی تصریح کرد که اگر انبوه سازان وارد این تالار شوند، قیمت ها رقابتی شده و در نهایت، قیمت محصولات نیز بالاتر می رود. از آن جایی که هدف از راه اندازی این تالار، کاهش قیمت تمام شده ی مسکن است، نمی توان اجازه ی چنین اقدامی را داد. اگر قیمت پایه محصولات ساختمانی مثل سیمان و فولاد توسط صندوق مسکن تعیین شود، می توان به اهداف موجود در طرح نهضت ملی مسکن دست پیدا کرد.

اما سوالی که مطرح می شود، این است که فرق اصلی خرید از تالار مزبور با خرید مستقیم از تولیدکنندگان در چیست؟ رئیس صندوق ملی مسکن می گوید که فرق بزرگش اینجاست که تمام محصولات مورد نیاز از یک جا تهیه می شوند. دومین تفاوت در این است که کل این عملیات به صورت تجمیع شده برای عموم مردم شفاف خواهد بود. به این ترتیب همه می توانند ببینند که صندوق ملی در یک بازه ی مشخص چه مقدار سیمان و فولاد برای طرح های نهضت ملی مسکن خریداری کرده است.

در نهایت، مزیت بزرگش اینجاست که میزان خرید، تامین مصالح و پیشرفت پروژه های مسکونی برای عموم مردم قابل مشاهده خواهد بود.

یکی دیگر از نگرانی های موجود در خصوص عرضه ی مصالح ساختمانی در تالار اختصاصی، این است که چه ضمانتی وجود دارد که این مصالح وارد بازار آزاد نشوند؟ رئیس صندوق ملی مسکن تاکید کرد که عرضه ی مصالح ساختمانی از طریق این تالار، بر اساس پیشرفت فیزیکی و ریالی پروژه های مسکونی است. در غیر این صورت، پیمانکاران نمی توانند دست به خرید بزنند.

تمام پرداخت هایی که برای خرید مصالح ساختمانی انجام می شود، با دقت کنترل خواهد شد تا مطمئن شویم که از اقلام فروخته شده در پروژه های نهضت ملی مسکن استفاده می شود. در واقع، پیمانکاران مزبور اول باید خرج کنند، بعد از آن تخصیص ها را دریافت کنند. در نتیجه می توان اعلام کرد که پول ها در جایی خارج از پروژه خرج نخواهد شد.

دیدگاه ها غیرفعال است