روزهای سرد زمستانی در انتظار بازار مصالح ساختمانی!

روزهای سرد زمستانی در انتظار بازار مصالح ساختمانی!

سرنوشت بازار مصالح ساختمانی در روزهای آینده چه خواهد شد؟

به گزارش پرشین سازه ، مصالح ساختمانی به ویژه آهن و فولاد، اثر زیادی روی قیمت تمام شده ی مسکن می گذارند و رصد کردن قیمت آن ها، بخش مهمی از سیاستگذاری برای مسکن است.

در طی این سال ها، بازار مصالح نیز از تورم عمومی عقب نمانده و با افزایش قیمت در ابتدای سال ۱۴۰۲ همراه شد.

حالا رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران می گوید که این بازار زمانی رونق پیدا می کند که خریدار زیادی داشته باشد. اما گرانی ها اجازه نمی دهد که خریداران مصرف کننده، این محصولات را بخرند. در نتیجه، رکود عمیقی در بازار مصالح به وجود آمده است.

حمیدرضا رستگار در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد که بازار مصالح ساختمانی در سال ۱۴۰۲، روند آرامی را پشت سر گذاشت و گرچه گاهی دچار تغییر قیمت می شد اما دلیل اصلی این تغییرات، رونق خرید و فروش نبود. بلکه بازار مصالح ساختمانی از تورم عمومی کشور و نرخ ارز اثر می پذیرفت.

مثلا افزایش قیمت فولاد به دلیل تغییر در قیمت جهانی این محصول بود.

بازار فولاد

رئیس اتاق اصناف تهران خاطرنشان ساخت که نمی توان چشم انداز تولید فولاد در سال ۱۴۰۴ را پیش بینی کرد.

وی اعلام کرد:

بر اساس ظرفیت کارخانه های ما، پیش بینی شده که تا سال ۱۴۰۴، ۵۵ میلیون تن فولاد تولید می شود. در نتیجه، هدفگذاری شد تا فولاد مازاد به کشورهای همسایه صادر شود اما با بروز برخی مشکلات از جمله قطعی برق و گاز و آب، در حال حاضر از برنامه ی تولید عقب افتاده ایم. آمارها نشان می دهد که تا سال گذشته، تولید فولاد ما ۳۰ میلیون تن بوده و به همین دلیل، احتمال از دست دادن بازارهای بیشتر، اصلا عجیب نیست.

عرضه مصالح ساختمانی

رستگار اعلام کرد که تولیدکنندگان مصالح ساختمانی، ضرر می کنند. این موضوع به دلیل عدم شفافیت در عرضه ی محصولات ساختمانی است. نتیجه ی چنین اقداماتی، زیان رسیدن به بخش عمومی جامعه و مصرف کننده می باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران اذعان داشت که گرانی بی سابقه در بازار مصالح و رکود سنگینی که امروز می بینیم، به خاطر عدم شفافیت است.

سود برخی از افراد این است که شفافیتی در این بازار وجود نداشته باشد و بدون اینکه نسبت به کسی پاسخگو باشند، سودهای آنچنانی کسب کنند. در این میان فعالین واقعی بازار، در شرایط عدم شفافیت ترجیح می دهند که سرمایه های خود را وارد بازار مصالح نکنند.

این مقام مسئول نسبت به وضعیت عرضه ی سیمان و فولاد در بورس کالا نیز انتقاداتی داشت و تصریح کرد که نحوه ی عرضه برای تولیدکنندگان نیز غیرشفاف است. به نظر می آید که یکی از عوامل اصلی گرانی مصالح، نحوه ی قیمت گذاری در بورس کالاست.

وی از افراد ذیصلاح در حوزه ی توزیع درخواست کرد که به این قضیه ورود کنند اما تا به امروز، هیچکس پاسخگوی این وضعیت نبوده است. چنین شرایطی فقط به ضرر مردم خواهد بود.

عرضه ی مصالح ساختمانی در بورس کالا، مدت هاست که موضوع مناقشه شده و مخالفان و موافقان زیادی دارد. آغاز این مناقشه با انتقاد وزیر راه و شهرسازی بود که درخواست خروج سیمان و فولاد از بورس کالا را ارائه کرد.

مهرداد بذرپاش درخواست کرد که حداقل عرضه ی سیمان و فولاد برای طرح نهضت ملی مسکن، خارج از ساز و کار بورس کالا باشد. اما وزیر اقتصاد به صراحت با چنین درخواستی مخالفت کرد و فعلا شرایط به حالت قبلی، باقی مانده است.

از سوی دیگر، رئیس سازمان بورس نیز اعلام کرد که درخواست وزیر راه و شهرسازی کاملا شدنی است اما برای اجرایی شدن این موضوع، باید حتما جلسات متعددی برگزار شود و بحث های کارشناسی صورت بگیرد تا بتوان سیمان و فولاد مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن را به بهترین شکل تامین کرد.

با توجه به تمام این شرایط، حمیدرضا رستگار پیش بینی کرد که در روزهای آینده، شاهد رکود بازار مصالح ساختمانی باشیم. این بازار همواره در روزهای آغازین سال و ایام تابستان با رونق همراه است چرا که بیشتر ساختمان سازی ها در این روزها صورت می گیرد.

حالا که به فصل سرما نزدیک شده ایم، ساخت و ساز نیز دچار رکود خواهد شد و به تبع، بازار مصالح ساختمانی نیز آرام خواهد بود. بعید است که در روزهای آینده شاهد اتفاق خاصی در این بازار باشیم.

دیدگاه ها غیرفعال است