افزایش ۴۰ درصدی قیمت مسکن در نهضت ملی

طرح نهضت ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن


در ساخت مسکن به مصرف انرژی توجه نمی شود!

هرچقدر زمان ساخت طرح نهضت ملی مسکن طولانی تر شود، تورم بیشتری بر هزینه های ساخت آن تحمیل می گردد. هزینه های که ناچاراً از جیب متقاضیان پرداخت می شود.

به گزارش پرشین سازه ، دبیر انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان اعلام کرد که با توجه به این موارد، باید رویکردهای پایدار و صرفه جویی انرژی در ساخت واحدهای مزبور بیشتر مورد توجه باشد.

جعفر قرائتی ستوده در بخش دیگری از صحبت های خود به چالش های نهضت ملی مسکن اشاره کرد و بزرگترین چالش را به نادیده گرفتن مشکلات طراحی این واحدها مرتبط دانست. تا زمانی که این مشکلات حل نشوند نمی توان انتظار داشت که از تمام ظرفیت های موجود در طراحی و ساخت مسکن بهره مند شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان به بحران انرژی در کشور اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در طراحی واحدهای نهضت ملی مسکن باید توجه ویژه ای به استفاده بهینه از انرژی شود. روش های صنعتی سازی می توانند به این امر کمک کرده و ظرفیت های ساخت و ساز را بالاتر ببرند.

متاسفانه در حال حاضر، توجهی به این بخش مهم نمی شود و چالش های زیست محیطی در طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته نشده است. زمانی که از مصالح آلاینده در ساخت و ساز استفاده شود، محیط زیست به شکل مستقیم آسیب می بیند.
روش های صنعتی سازی، مصالح سبز و فناوری های نوین می توانند منجر به بهبود این بخش شوند. بر اساس گفته های قرائتی ستوده، برای ساخت هر متر مربع مسکن، انرژی حاصل از یک بشکه نفت خام مصرف می شود.
در نتیجه می توان گفت که مصرف انرژی در روند تولید مسکن بالاست و آلاینده های زیادی ایجاد می کند.

وی تاکید کرد که در آینده باید نگاه ویژه تری به هزینه های مرتبط با آلودگی محیط زیست و انتشار گازهای گلخانه ای صورت بگیرد. مثلا می توان جریمه هایی برای سازندگان مسکن در نظر گرفت تا همه به استفاده از روش های سبز در ساخت و ساز ترغیب شوند.
در صورتی که ساخت مسکن با مصالح سبز و دوستدار محیط زیست به یک روند پایدار و پیشرو تبدیل شود، می توان به کاهش مصرف انرژی و محیط زیست سالم امیدوار بود.
قرائتی ستوده در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که به هنگام بهره برداری از مسکن نیز باید مصرف انرژی مورد توجه باشد. فناوری های بهینه سازی مصرف انرژی همواره باید موردتوجه باشند. مثلا می توان از منابع تجدیدپذیر استفاده یا نصب سیستم های مدیریت انرژی هوشمند را مدنظر قرار داد.

طراحی و ساخت صنعتی مسکن می تواند به این موارد کمک زیادی بکند. متاسفانه در حال حاضر و به دلایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، بیشتر تمرکز طرح نهضت ملی مسکن به کمیت و آمارهاست و توجه خاصی به بحث کیفیت ندارد. از آن جایی که فشار زیادی روی دولت است که هرچه سریع تر، واحدهای مسکونی بیشتری بسازد، طبیعتاً توجه به موضوعاتی مثل مصرف انرژی بهینه از قلم می افتد.
وی تاکید کرد که با تمام این تفاصیل باید به جنبه های کیفی طراحی و ساخت مسکن نیز توجه شود. این موضوع در حالی مطرح می شود که مشکل تامین مالی، از اصلی ترین چالش های طرح مزبور است. بیشتر متقاضیان مسکن در طرح نهضت ملی از اقشار آسیب پذیر هستند و توان مالی کافی برای پرداخت آورده های خود را ندارند. در نتیجه بعید است که بتوانند هزینه های بیشتری برای مباحث بهینه سازی مصرف انرژی و…پرداخت کنند.
برای حل این معضل، هیچ راه دیگری جز همکاری بیشتر بانک ها در پرداخت تسهیلات مسکن نیست. در صورتی که این تسهیلات به موقع پرداخت شود، می توانند راهگشا بوده و طرح مزبور را تسریع ببخشند.
البته با وجود پرداخت به موقع تسهیلات، باز هم نمی توان توقع چندان زیادی از آن داشت. تسهیلاتی که برای ساخت نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده، به زحمت کفاف ساخت واحدها را می دهد. از سوی دیگر، مدت زمان ساخت واحدها بالاست و در نتیجه، قطعا مشمول تورم خواهند شد.
حداقل تورمی که به قیمت پایه ساخت مسکن وارد می شود، ۴۰ درصد است. با احتساب هزینه های طراحی، محوطه سازی، نظارت و انشعابات، طبیعتاً هزینه ساخت و ساز خیلی بیشتر از حد پیش بینی شده خواهد بود.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان اعلام کرد که ساخت مسکن به روش صنعتی می تواند در کنار کاهش مدت زمان ساخت، کیفیت کلی سازه را بالاتر ببرد و هزینه ها را هم کمتر کند. در ضمن اگر از مصالح مناسب و روش های نوین بهینه سازی مصرف انرژی در ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن استفاده شود، می توان به کاهش قیمت آن نیز امیدوار بود.

دیدگاه ها غیرفعال است