بازار مسکن در فروردین ۱۴۰۳: رونق نسبی معاملات

بازار مسکن در فروردین 1403: رونق نسبی معاملات

افزایش دو برابری معاملات مسکن در فروردین؛ نگرانی از دلار، متقاضیان را به بازار کشاند


گزارش های موجود در خصوص بازار مسکن نشان می دهد که تعداد معاملات خرید و فروش در فروردین ماه امسال بیشتر شده است. به نظر می آید که نوسانات قیمت ارز توانسته این رونق نسبی را در بازار معاملات ایجاد کند و تکانی به بازار بدهد.

به گزارش پرشین سازه ، افزایش تعداد معاملات مسکن را می توان در نقاط مختلف پایتخت مشاهده کرد. حجم معاملات فروردین ماه امسال در قیاس با سال گذشته خیلی بیشتر شده و نشان می دهد که سوداگران و متقاضیان واقعی مسکن به دلیل نوسانات بازار ارز، تصمیم گرفته اند که به بازار مسکن ورود کنند.

در این میان، تنش های غیراقتصادی مثل ماجرای اخیر ایران و اسرائیل باعث شد که قیمت دلار در روزهای پایانی فروردین ماه به شدت بالا برود و حتی تا کانال ۷۰ هزار تومانی نیز رسید. البته خیلی زود قیمت ها به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشت اما به هر حال، به نظر می آید که متقاضیان مسکن و سرمایه گذاران آن، اکنون را بهترین زمان ورود به بازار ملک تشخیص داده اند. همین موضوع منجر به افزایش معاملات مسکن در فروردین ماه شد.
در واقع، برخلاف نظرات بسیاری از افراد، تنش سیاسی منجر به افزایش قیمت و تغییر معادلات بازار نشد. بازار مسکن همواره به نوسانات ارز چشم دارد و تنها دلیل افزایش تقاضای خرید و فروش نیز، نوسانات بازار ارز بود. این موضوع به خصوص در مناطقی که همواره پرتقاضا هستند، بیشتر دیده شد.

خیلی از خریدارانی که معامله مسکن خود را از زمستان سال گذشته به تعویق انداخته بودند، فروردین سال ۱۴۰۳ را فرصت مناسبی برای ورود به بازار دانستند و همین موضوع، حجم معاملات را بیشتر کرد. نگرانی از بابت افزایش قیمت دلار و بروز تنش های سیاسی بیشتر، باعث شد که آخرین متقاضیان مسکن نیز فرصت را مغتنم شمرده و خرید و فروش خود را انجام دهند.
در زمستان سال گذشته، برخی از معامله گران امیدوار بودند که دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی برگردد و آن زمان، خرید مسکن خود را انجام دهند اما با فرا رسیدن فروردین و افزایش نرخ ها، این دسته از متقاضیان، شرایط کنونی بازار را پذیرفتند و پیش از افزایش مجدد قیمت ها وارد بازار شدند.

کارشناسان مسکن همواره اعلام کردند که متقاضیان واقعی مسکن بدون توجه به قیمت، در صورتی که بودجه کافی برای خرید دارند، وارد بازار شوند. قیمت ها هرگز به تابستان و بهار سال گذشته برنخواهد گشت و بهتر است در انتظار کاهش نرخ دلار هم نمانید.
در این میان، یکی دیگر از عوامل موثر در افزایش حجم معاملات مسکن، بازگشت فروشندگان به بازار بود. در سال گذشته که وضعیت رکودی بر بازار حاکم بود، خیلی از فروشندگان ناچار شدند ملک خود را با تخفیف زیادی بفروشند و به این ترتیب، قیمت ها تا حدی شکسته شد. اما فروشندگانی که نیاز چندانی به نقدینگی نداشتند، ترجیح دادند که از بازار کنار کشیده و فعلاً دست نگه دارند.
در حال حاضر که قیمت دلار دوباره دچار نوسان شده و تقاضا بالا رفته است، این گروه از فروشندگان به بازار برگشته اند. با این تفاوت که قیمت خود را بالا برده اند و دوباره دست بالای معامله را در اختیار گرفته اند. البته لازم به ذکر است که قیمت پیشنهادی هر یک از مناطق تهران با سطح خاصی از افزایش رو به رو شده است.

گرچه مدت زمان زیادی از آغاز سال جدید نگذشته اما فروردین ماه، آبستن ماجراها و اتفاقات مختلفی بود که هر یک به نحوی روی قیمت مسکن اثر گذاشتند. ناگفته نماند که بخش قابل توجهی از تقاضای موجود در بازار مربوط به کسانی است که می خواهند ملک خود را به احسن تبدیل کنند.
در منطقه ۵ تهران که همیشه متقاضیان ملکی زیادی داشته، وضعیت معاملات رو به رو بهبود است و همزمان با نوسان دلار، متقاضیان مسکن نیز به این منطقه سرازیر شده اند و یکی از مهمترین اتفاقات بازار مسکن در فروردین امسال را رقم زدند.
بیشتر معامله گران موجود در بازار مسکن متعلق به گروه تبدیل به احسن بودند چرا که همزمان با افزایش تقاضا برای خرید مسکن، عرضه ملک نیز افزایش پیدا کرد. مشخصاً این افراد با عرضه ملک خود به بازار، درصدد خرید املاک بهتر بوده اند.
بر اساس گزارش فعالان بازار، تعداد معاملات مسکن در فروردین امسال تقریبا دو برابر فروردین ماه سال گذشته
شده است. بنابراین می توان گفت که بازار مسکن در این ماه، دستخوش تغییرات زیادی شده و تا حدی رونق
پیدا کرده است

دیدگاه ها غیرفعال است