مسکن در فروردین ۱۴۰۳: تورم ۱.۷ درصدی

مسکن در فروردین 1403: تورم 1.7 درصدی

آمار رسمی مرکز آمار: مستاجران منتظر روزهای سخت تر در سال 1403 باشند؟


بلاخره اولین آمار رسمی سال ۱۴۰۳ مربوط به مسکن توسط مرکز آمار ایران منتشر شد و به نظر می رسد که فعلا، وضعیت باثباتی بر این بازار حاکم بوده است. تورم بخش مسکن و اجاره آن در فروردین ماه، ۱.۷ درصد بوده است. این در حالیست که تورم سالانه هر دو شاخص، نزدیک به ۴۰ درصد گزارش شده است.

به گزارش پرشین سازه ، نگرانی از بابت قیمت مسکن در سال جاری افزایش یافته و اقشار مختلف، به ویژه مستاجران آماده شده اند که روزهای سختی را پشت سر بگذارند. بر اساس آمارهایی که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده است، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای ایرانی به ۲۳۶.۳ رسیده که در قیاس با ماه گذشته، افزایش ۲.۶ درصدی داشته است.

با توجه به وضعیت این روزهای بازار مسکن، بعید است که اتفاق مثبت دیگری در ماه های آتی رخ دهد. در واقع، نگرانی از بابت وضعیت اجاره بها، خیلی از مستاجران را به تکاپو انداخته است. نوسانات شدید ارز باعث شده که هزینه های زندگی بالاتر برود و در نتیجه، خیلی از موجرانی که با درآمد اجاره املاک خود گذران زندگی می کنند، قطعاً اجاره را افزایش خواهند داد و عملاً فشار بیشتری به مستاجران وارد می شود.
شاخص تورم فروردین ماه نسبت به فروردین سال ۱۴۰۲ با افزایش ۳۰.۹ درصدی مواجه شده است. همچنین تورم ۱۲ ماه منتهی به فروردین ماه سال ۱۴۰۳ نیز در قیاس با دوره مشابه سال گذشته، با رشد ۳۸.۸ درصدی رو به رو شده است.

به نظر می آید که گرچه هنوز رشدهای سرسام آور قیمت مسکن شروع نشده اما چنین پدیده ای دور از انتظار نیست و بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان، احتمالاً روزهای سختی در انتظار مستاجران و متقاضیان واقعی مسکن باشد.
مرکز آمار ایران ماهانه گزارشی از تورم ماه گذشته ارائه می کند و در بخشی از این گزارش، به شکل ویژه به تورم مسکن می پردازد. بر اساس آخرین گزارشی که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده، سهم تورم مسکن، آب، برق و دیگر سوخت ها در فروردین ماه امسال به اندازه ۱.۸ درصد بوده است. تورم نقطه به نقطه مسکن نیز ۴۰.۷ درصد ثبت شده و افزایش قیمت سالانه آن نیز ۳۹.۴ درصد اعلام شده است.
به طور کلی، می توان اعلام کرد که ضریب اهمیت این شاخص ها، ۳۶.۱ درصد می باشد. بنابراین هزینه های زندگی یک خانوار ایرانی به اندازه ۳۶.۱ درصد بیشتر شده است.
با توجه به وضعیت کنونی، حتی در صورتی که تورم امسال هم مانند سال گذشته باشد، باز هم باید منتظر افزایش قیمت ها باقی ماند.

تورم اجاره در مقطع ماهانه و نقطه به نقطه با بخش خرید مسکن مساوری بوده است. اما شاخص تورم سالانه بخش اجاره مسکن ۳۹.۹ درصد محاسبه شده که نشان از افزایش شدید قیمت ها در سال گذشته می دهد. ضریب اهمیت بخش مسکن و اجاره به ترتیب ۳۳.۹ و ۳۳.۶ درصد اعلام شده است. بنابراین چنین رشدی می تواند زندگی بسیاری از اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار بدهد.
در کنار مسکن، بیشترین رشد شاخص ها در فروردین ماه سال جاری به بخش هتل، رستوران و آموزش مربوط بوده است که با توجه به سفرهای نوروزی و خدماتی که مسافران دریافت می کردند، این موضوع کاملاً طبیعی می باشد.

بخش زیادی از تورم به خاطر مسکن است!

تا همین چند سال پیش، تورم مسکن همواره از تورم عمومی اثر می گرفت اما به نظر می آید که در سال های گذشته، این شاخص از تورم عمومی هم پیشی گرفته و عملاً بر آن تاثیر می گذارد. در گزارش مرکز آمار ایران اعلام شده که ضریب اهمیت بخش مسکن و اجاره ی آن نزدیک به ۳۴ درصد است. بنابراین می توان گفت که اثرگذاری تورم مسکن روی تورم ماهانه بسیار بالاست.

بارها از سوی کارشناسان مختلف اعلام شد که برای کاهش تورم عمومی، می توان جلوی پرواز قیمت ها در بازار مسکن را گرفت. اگر نگاهی به نمودار قیمت ها در سال های قبل بندازیم، می بینیم که از سال ۹۷ این رشد قیمت شروع شده و تا به امروز هم ادامه یافته است.
در حال حاضر و بر اساس آخرین قیمتی که از سوی مراکز رسمی منتشر شده، قیمت هر متر مربع مسکن در تهران، ۸۰ میلیون تومان است. با توجه به اینکه قیمت ملک در مهر ماه سال ۱۴۰۱، نزدیک به ۳۶ میلیون تومان بود، می توان گفت که در مهلت کمتر از دو سال، قیمت ها دو برابر شده است.
شرایط بغرنج بازار مسکن در حالی به وجود آمده که خیلی از مردم به دلیل کاهش درآمد و افت قدرت اقتصادی خود، توان خرید ندارند. داشتن مسکن و سرپناه یک نیاز اساسی است اما به نظر می آید که در حال حاضر، تبدیل به رویا شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است