بازار مسکن: کاهش قیمت؟ نه، رکود!

بازار مسکن: کاهش قیمت؟ نه، رکود!

بازار مسکن مشکلات زیادی دارد اما شاید مهم ترین عامل به کمبود تولید مسکن مربوط باشد. تا زمانی که عرضه ی مسکن کم است، بازار با مشکل دست و پنجه نرم خواهد کرد.

به گزارش پرشین سازه ، رکود امروز بازار که همزمان با کاهش قیمت ها شده، خیلی از سازندگان را ترسانده است. مدیر کل راه و شهرسازی می گوید که قیمت مسکن حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد کمتر شده اما واقعیت چیست؟ آیا در دوران رکود، می توان به کاهش قیمت اصولی امیدوار بود؟!

حسین جنتی، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران می گوید که کاهش قیمت ها به خاطر نظارت بر بنگاه های املاک است. اما نکته اینجاست که کاهش ۲۰ درصدی قیمت ها را هیچ یک از آمارهای رسمی تایید نکرده اند. درست است که در تابستان امسال با رشد منفی تورم مسکن رو به رو بودیم اما نباید فراموش کرد که به هرحال قیمت ها در قیاس با ابتدای سال با رشد ۱۷ درصدی مواجه بوده!

حرف های مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با مخالفت هایی هم رو به رو شد که اصلی ترین مخالفت برای دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران بود. وی اعلام کرد که بنگاه های معاملات ملکی، دخالتی در تعیین قیمت ندارند و کاهش تولید مسکن است که باعث گرانی مسکن شده است.

سعید لطفی گفت:

همیشه از نقش مشاوران املاک در گرانی مسکن صحبت می شود. این در حالیست که عوامل دیگری مثل دخالت بانک ها در بخش مسکن هم وجود دارند که منجر به ایجاد اختلال در بازار مسکن می شوند. به نحوی که اگر بانک ها از حوزه ی مسکن خارج شوند، بدون شک بازار هم رونق پیدا می کند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد که مثلا یکی از بانک ها دارای ۸ هزار واحد مسکونی است. این در حالیست که اساساً حضور و دخالت بانک ها در حوزه های مسکن، ممنوع است. به همین دلیل مسئولان اگر به دنبال کنترل بازار هستند، بهتر است جلوی بانک ها را بگیرند.

وی همچنین اعلام کرد که کاهش قیمت ها را قبول ندارد و کسانی که از این موضوع صحبت می کنند، بهتر است قبل از هر چیزی، سند و مدرک خود را نشان دهند و بگویند که بر چه اساسی قیمت ها کمتر شده است.

لطفی تاکید کرد که کاهش قیمت ها به دلیل تخفیف هایی است که برخی از فروشندگان ملکی اعمال کرده اند.

رئیس اتحادیه املاک تصریح کرد که فروشندگانی که به پول نقد نیاز دارند، در وضعیت کنونی بازار ناچار شده اند که تخفیف هایی ارائه کنند. وگرنه در بررسی هایی که صورت گرفته، مشخص شده که قیمت ها پایین نیامده است. آمارهای رسمی هم همین موضوع را تایید می کند.

وی در خصوص میزان دقیق تخفیف های ارائه شده از سوی فروشندگان پول لازم، آمار دقیقی نداشت. اما به نظر می آید که هر یک از فروشندگان با توجه به شرایط خاص خود، ناچار شده اند که ملک خود را زیر قیمت بفروشند. موضوعی که مشخصا به دلیل کاهش قیمت ها نیست و از ناچاری فروشندگان حکایت دارد.

بازار مسکن کامل راکد است!

سعید لطفی تاکید کرد که خرید و فروش ملک در این روزها کاملا تعطیل شده! خریداران خانه اولی هم در بازار حضور ندارند. این وضعیت می تواند در آینده، عواقب بسیار بدی به دنبال داشته باشد.

این مقام مسئول در اتحادیه مشاوران املاک خاطرنشان ساخت که اگر دولت به دنبال کاهش قیمت هاست، باید حضور خانه اولی ها در بازار مسکن را تضمین کند. با ساخت خانه های کوچک متراژ ۴۰ الی ۶۰ متری برای زوج های تازه ازدواج کرده، می توان رونق خوبی به بازار داد. علاوه بر این، خانواده ها نیز خانه ی مورد نیاز خود را تهیه خواهند کرد. زوج های جوان نیز بعد از چند سال می توانند خانه های خود را به احسن تبدیل کنند و به این ترتیب، چرخ بازار مسکن خواهد چرخید.

وی دوباره به تعادل در عرضه و تقاضا اشاره کرد و تاکید داشت که این دو بخش باید یکسان باشند. به همین دلیل، تولید مسکن را باید تقویت کرد. نمی توان با آمارسازی و خفه کردن بازار مسکن، قیمت ها را کنترل کرد. اصلا چنین اقداماتی، عاقبت خوشی ندارد و به صنعت ساختمان ضربه می زند. حدود ۲۰۰ شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این صنعت وابسته هستند و با توقف تولید، آن ها نیز دچار مضیقه خواهند شد. البته تا امروز هم بخش زیادی از آن ها بیکار مانده اند و چرخ تولید بسیاری از تولیدی ها نیز خاموش شده است.

این زنگ خطرها را باید جدی گرفت و برایشان فکری کرد.

دیدگاه ها غیرفعال است