خانه اولی ها، به قدرت خرید صفر رسیده اند!

خانه اولی ها، به قدرت خرید صفر رسیده اند!

برخلاف آن چیزهایی که مسئولین دولت به عنوان دستاورد خود در حوزه ی زمین و مسکن عنوان می کنند، تنها دستاوردی که وضعیت این روزهای بازار مسکن داشته، این است که دیگر هیچکس توان خرید خانه ندارد. خانه اولی ها که عملا از بازار خرید و فروش رانده شده اند.

به گزارش پرشین سازه ، اقدامات دولت در راستای کاهش قیمت ها بی فایده بوده و کار را به جایی رسانده که قدرت خرید خانه اولی به صفر رسیده است.

مشاوران املاک می گویند که اگر قیمت خانه ای در بازار پایین آمده به خاطر تخفیف هایی است که مالکان داده اند. نباید فکر کرد که سیاستگذاری های مسکن باعث شده که این اتفاق رخ بدهد. در ضمن، پشت پرده ی این تخفیف ها هم دلیل خوبی وجود ندارد. در واقع قیمت مسکن به قدری بالا رفته که هیچکس توان خرید ندارد و حالا مالکانی که نیازمند نقدینگی هستند، ناچار شده اند که ملک خود را با تخفیف ارائه کنند.

در حال حاضر تنها کسانی که در بازار مسکن حضور دارند، کسانی هستند که می خواهند متراژ منازل خود را تبدیل کنند. در واقع افرادی که به دنبال تبدیل ملک خود به احسن هستند.

چرا دیگر کسی خانه نمی خرد؟!

این سوال بارها توسط کارشناسان مختلف پاسخ داده شده و دلیل آن خیلی واضح به نظر می رسد. فرشید پورحاجت، کارشناس بازار مسکن می گوید که مشخصا دلیل ترک بازار مسکن توسط مردم، قدرت خرید پایین است.

اما نکته ی مثبت اینجاست که با کاهش تقاضا، قیمت ها نیز پایین تر می آید. پورحاجت می گوید که اقشار کم درآمد جامعه مثل کارگران و کارمندان دیگر به راحتی نمی توانند صاحبخانه شوند. حتی برخی از این افراد، رویای مسکن دار شدن را به فراموشی سپرده اند.

وی در بخشی دیگر از صحبت های خود یادآور شد که تا پیش از گرانی های شدید مسکن، دولت از ۲ راه استفاده می کرد تا کمبود نقدینگی برای خرید مسکن را جبران کند. اولین روش پرداخت وام های بانکی بود. دومین راه هم به افزایش دستمزدها برمی گشت. اما در حال حاضر هیچ یک از این دو راه جوابگو نیست.

در این میان، یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی هم معتقد است که با وضعیت فعلی، مردم پول کافی برای خرید خانه ندارند و قیمت هایی هم که امروز در بازار مسکن می بینیم، کاملا کاذب است.

شهریار شقاقی افزود:

بازار مسکن را باید به نحوی تنظیم کرد که متناسب با دخل و خرج مردم باشد. اینکه شاهد کاهش قدرت خرید مردم باشیم، اصلا پذیرفته نیست.

با بررسی آمارهایی که بانک مرکزی در خصوص بازار مسکن آبان ماه منتشر کرده به داده های جالبی دست پیدا می کنیم. مثلا متوجه می شویم که بیشترین سهم بازار مربوط به واحدهای تا ۵ سال ساخت بوده است. این واحدها ۲۸.۶ درصد از سهم معاملات مسکن را به خود اختصاص داده اند.

علاوه بر این، باز هم بیشترین سهم معاملات مربوط به منطقه ۵ بوده که ۱۴.۷ درصد معاملات در این منطقه انجام شده است. در رتبه های بعدی، بیشترین سهم معاملات مربوط به مناطق ۲، ۱۰ و ۴ بوده است که به ترتیب ۹.۲، ۸.۲ و ۷.۵ درصد سهم معاملات را به خود اختصاص داده اند.

یکی دیگر از نکات جالب توجهی که در گزارش بانک مرکزی وجود دارد، این است که متوسط قیمت یک متر مربع مسکن که در آبان ماه معامله شده، ۱۳۵ میلیون تومان بوده و به منطقه ۳ تهران تعلق داشته است. کمترین عدد هم متعلق به منطقه ۱۸ است که کلا ۳۵ میلیون تومان بوده است.

آمار دولت در خصوص بازار مسکن

در این میان آمارهایی که دولت و مراجع رسمی در خصوص بازار مسکن ارائه می کنند نیز حائز اهمیت است. بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی، تعداد آپارتمان هایی که در آبان ماه سال ۱۴۰۲ در بازار تهران معامله شده به ۳ هزار و ۶۰۰ واحد می رسد. مقایسه با سال گذشته نشان می دهد که تعداد این معاملات در ماه مشابه سال گذشته، با کاهش ۵۵.۱ درصدی مواجه بوده است.

در ضمن، متوسط قیمت ها در پایتخت، متری ۷۵ میلیون تومان بوده است که نشان می دهد تا در قیاس با سال گذشته ۰.۴ درصد کاهش داشته! البته تورم سالانه ی میانگین قیمت مسکن در تهران، ۶۲.۲ درصد افزایش داشته است.

آمارهایی که منتشر شده نشان می دهد که برخلاف ادعای دولت، کاهش قیمت مسکن اصلا چشمگیر نبوده و صرفا بازار معاملات از رونق افتاده است.

دیدگاه ها غیرفعال است