آمارهای بانک مرکزی در خصوص بازار مسکن منتشر شد!

آمارهای بانک مرکزی در خصوص بازار مسکن منتشر شد!

بلاخره بعد از تاخیرهای یک ساله، بانک مرکزی نیز آمارهای مربوط به بازار مسکن را منتشر کرد. بر اساس اعلام بانک مرکزی، در طی سه ماه تابستان، قیمت هر متر مربع مسکن تهران، دچار کاهش قیمت شده است. رشد منفی مسکن در طی سه ماه تابستان، به ترتیب ۲.۲-، ۱.۰- و ۰.۶- درصد بوده است.

به گزارش پرشین سازه ، گزارش بانک مرکزی وضعیت بازار مسکن را از دی ماه سال گذشته تا مهر سال ۱۴۰۲ نشان می دهد.

به نظر می رسد که با برقراری آرامش در بازارهای موازی مثل ارز، قیمت مسکن نیز کمتر شده است. با کاهش قیمت مسکن، خیلی از معامله گران نیز ترجیح دادند که فعلا دست از خرید و فروش مسکن بردارند و منتظر ثبات کامل بازار باشند.

مطالعه و بررسی دقیق گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که قیمت شاخص مسکن در طی بهار و تابستان، روند حرکتی متفاوتی را در پیش گرفته است. در طی سه ماه اول سال، قیمت ها افزایش پیدا کرد چرا که بازارهای موازی مثل ارز یا سکه طلای طرح جدید و خودرو، افزایش قیمت داشتند و روند تحولاتشان صعودی بود.

به همین دلیل بود که بازار مسکن نیز همگام با افزایش قیمت این بازارها، روند تحولات مثبتی را در کارنامه ی بهاره ی خود ثبت کرد. در واقع این افزایش قیمت، ادامه ی همان روندی بود که بازار مسکن از مهر ماه سال ۱۴۰۱ آغاز کرده بود.

اما نکته ی جالب توجه این است که رکود معاملات مسکن از همان بهار سال ۱۴۰۲ آغاز شده بود. البته این رکود مانع از افزایش قیمت ها نشد.

در تابستان امسال بود که همه چیز تغییر کرد و بازار مسکن رفتار جدیدی از خود نشان داد. اولین نشانه های کاهش قیمت از تیرماه سال ۱۴۰۲ نمایان شد.

بازار ارز و دلار، از همان زمان ثابت و آرام شده بود. از آن جایی که بازار مسکن همواره از این بازار اثر می گیرد، قیمت شاخص مسکن نیز دچار کاهش شد.

تمام این عوامل دست به دست هم دارند تا بلاخره قیمت مسکن بعد از مدت های طولانی، رشد منفی داشته باشد و قیمت هر متر مربع مسکن تهران از نقطه ی اوج خود فاصله بگیرد. البته لازم به ذکر است که رشد منفی این شاخص چندان بالا نبوده و بیشترین کاهش را در تیرماه ۱۴۰۲ تجربه کرده که معادل ۲.۲- درصد می باشد.

کمترین میزان کاهش قیمت نیز در شهریور ماه امسال بوده که معادل ۰.۶- درصد بوده است.

خانه هایی که هر متر مربع از آن ها نزدیک به ۸۰ میلیون تومان قیمت دارند، با ۲ یا ۳ درصد رشد منفی، در دسترس قرار نمی گیرند و با توان مالی متقاضیان واقعی، هماهنگ نخواهند شد.

برای این که وضعیت مسکن و قدرت خرید مردم بهبود پیدا کند، نیازمند تحولات بنیادین در این بازار هستیم.

گزارش های بانک مرکزی نشان می دهد که قیمت مسکن در مهر ماه امسال بعد از سه ماه کاهش، اندکی مثبت شده و با افزایش قیمت رو به رو بوده است. همچنین، نشانه های بهبود نیز در این بازار دیده می شود و در قیاس با ماه گذشته، ۲۰ درصد افزایش تعداد معاملات داشته است.

بر اساس گزارش های موجود، متوسط قیمت هر متر مربع مسکن پایتخت که در مهر ماه معامله شده، ۷۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است که در قیاس با شهریور ماه، ۱ درصد رشد داشته!

گزارش قیمت ها به تفکیک محله نشان می دهد که قیمت منطقه ۱ تهران همچنان در صدر است و قیمت میانگین هر متر مربع واحد مسکونی در این منطقه، ۱۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می باشد.

کمترین قیمت میانگین مناطق ۲۲ گانه تهران نیز به منطقه ۱۸ تعلق دارد که به شکل متوسط، هر متر مربع واحد مسکونی در این منطقه، ۳۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

در این میان وضعیت اجاره نشینان تغییر چندانی نکرده و حتی با رشد نیز رو به رو بوده است. شاخص کرایه مسکن در مهر ماه امسال، ۴.۲ درصد نسبت به شهریور رشد داشته است. تورم نقطه به نقطه کرایه مسکن در مهر ماه، ۵۴.۷ درصد برای تهران و ۶۰.۸ درصد برای کل نقاط شهری بوده است.

این موضوع نشان می دهد که اجاره نشینان همچنان با معضل اجاره بها رو به رو هستند. گرچه کسانی که می خواهند واحد مسکونی خریداری کنند، وضعیت بهتری دارند اما معضل اصلی، همچنان متعلق به اجاره نشینان است.

دیدگاه ها غیرفعال است