اختلاف آمار بانک مرکزی با مرکز آمار ایران

اختلاف آمار بانک مرکزی با مرکز آمار ایران

روز ملی آمار نزدیک است و شاید همین موضوع، دلیلی شد بر انتشار آمارهای مربوط به مسکن بعد از گذشت ۸ ماه بی خبری و بی آماری!

به گزارش پرشین سازه ، در همین چند روز اخیر بود که بلاخره آمار تورم مسکن توسط مرکز آمار ایران منتشر شد. انتظار می رود که بعد از این، آمارهای بانک مرکزی نیز منتشر شود.

اما ماجرا از چه قرار است و در این هشت ماه، چه چیزی را از دست داده ایم؟ تورم مسکن تهران در شهریور ماه سال جاری به عدد ۱.۷- رسیده است. به عبارت دیگر، نسبت به ماه گذشته، قیمت ها ۱ درصد پایین تر آمده اند.

این در حالیست که تورم نقطه به نقطه همچنان روند افزایشی داشته و به عدد ۷۵.۲ درصد رسیده است. البته این عدد نسبت به تورم نقطه به نقطه ی شهریور ماه، با کاهش ۸.۹ درصدی رو به رو بوده است.

روز ملی آمار نزدیک است…

بنا بر گفته ی بسیاری از خبرگزاری ها، انتشار آمار مربوط به مسکن، درست قبل از یکم آبان که روز ملی آمار است، پیام های متعددی دارد. در واقع برخی می گویند که اگر روز آمار نزدیک نبود، حبس اطلاعات مربوط به مسکن همچنان ادامه پیدا می کرد.

بارها گفته شده که چنین رفتارهایی که هیجانی و سلیقه ای است، درست نیست و باید انتشار آمار، به شکل رویه دربیاید. تنها از همین طریق است که مردم و کارشناسان می توانند نسبت به اطلاعات منتشر شده، احساس اطمینان داشته باشند و بر اساس آن برنامه ریزی کنند.

بانک مرکزی، هنوز کوتاه نیامده!

گرچه مرکز آمار ایران بعد از هشت سال، اطلاعاتی در خصوص بازار مسکن منتشر کرده اما واقعیت اینجاست که بانک مرکزی، هنوز کوتاه نیامده است. استدلال بانک مرکزی این است که انتشار اطلاعات مسکن باعث می شود که انتظارات تورمی افزایش پیدا کند. اما با توجه به وضعیت مسکن در اواخر سال گذشته، مشخصا چنین سیاستی موثر و مفید نیست.

حالا که بلاخره مرکز آمار کوتاه آمده، انتظار می رود که بانک مرکزی نیز دست از حبس آمارها بردارد و تورم مسکن را اعلام نماید تا همه چیز مشخص شود.

اختلاف آمار، مسئله بزرگیست!

یکی از مشکلات بزرگی که همیشه در خصوص آمارهای مرکز آمار ایران وجود داشته، این است که اختلاف جدی با آمارهای بانک مرکزی دارد. البته هر دو آمار درست هستند اما متر و معیار این دو نهاد، برای محاسبه آمار تورم مسکن، متفاوت است. به همین دلیل معمولا، اعداد به دست آمده با هم فرق دارند.

مثلا بر اساس آمارهای بانک مرکزی، بیشترین رشد اقتصادی در تیرماه امسال مربوط به صنعت نفت بوده است که توانسته رشد ۱۰ درصدی داشته باشد. بعد از نفت، خود صنعت بود که بیشترین رشد اقتصادی را به خود اختصاص داد. بعد از آن، بخش هایی مثل معادن، خدمات، تامین آب، برق و گاز نیز در جایگاه های بعدی قرار گرفتند.

همچنین بانک مرکزی اعلام کرده بود که کمترین میزان رشد اقتصادی مربوط به بخش های کشاورزی و ساختمان بوده است که هر یک به ترتیب ۱.۱ و ۱.۲ درصد رشد را تجربه کرده اند.

اما مرکز آمار ایران در خصوص این موضوع، نظر کاملا متفاوتی دارد. این مرکز می گوید که بیشترین رشد اقتصادی مربوط به بخش تامین آب، برق و گاز بوده که عدد ۷.۸ درصد را به ثبت رسانده است. بعد از آن، جایگاه دوم مربوط به بخش صنعت است که رشد ۷.۷ درصدی داشته!

در رده های بعدی نیز صنایعی مثل استخراج نفت و گاز طبیعی، معادن و…قرار گرفته اند.

نظر مرکز آمار ایران در خصوص کمترین میزان رشد صنایع نیز با آمارهای بانک مرکزی متفاوت است. مرکز آمار ایران می گوید که بخش کشاورزی و ساختمان در سال ۱۴۰۱ به ترتیب ۴.۴ و ۲.۳ درصد کوچک تر شده اند.

اما علت اصلی این اختلاف چیست و کدام یک از آمارها، قابل اعتمادتر و درست تر است؟ به طور کلی، دلیل اصلی تفاوت آمارهای مرکز آمار ایران با بانک مرکزی، به سه علت است:

اولین دلیل به اختلاف منابع اطلاعاتی مربوط می شود. داده های هر یک از این مراکز از منابع مختلفی به دست می آید و طبیعی است که اعدادشان فرق کنند.

دومین دلیل به عدم انطباق گروه بندی های حساب های ملی در مرکز آمار ایران و بانک مرکزی برمی گردد.

و اما سومین دلیل که احتمالا مهم ترین دلیل اختلاف آمارهای میان این دو نهاد باشد، به کارگیری روش های محاسباتی مختلف است.

دیدگاه ها غیرفعال است