احیای قدرت خرید مسکن = انفجار قیمت

احیای قدرت خرید مسکن = انفجار قیمت

برخی از کارشناسان بر این باورند که رکود فعلی بازار مسکن در نهایت به یک انفجار قیمتی می انجامد.
به گزارش پرشین سازه ، گرچه وزیر راه و شهرسازی از وضعیت فعلی مسکن و کاهش قیمت ها راضی است اما مشخص نیست که آمارهای خود را از چه منبعی به دست می آورد. چرا که از آذر سال ۱۴۰۱، دیگر خبری از انتشار آمار رسمی بانک مرکزی نبوده است. از سوی دیگر، منابع مربوط به بنگاه های معاملات ملکی می گویند که در شش ماه ابتدای سال، قیمت ها بیشتر شده است.

محله های غرب تهران، دوباره رکورد زدند

به نظر می آید که مانند همیشه، محله های غرب تهران دوباره رکورد زده اند و دچار افزایش قیمت ۱۹ میلیونی در شش ماه نخست سال شده اند. درست است که بازار دچار رکود شده اما به نظر نمی آید که این رکود، تغییر چندانی در کاهش قیمت مسکن داشته باشد.

در محله های شمالی پایتخت نیز، قیمت هر متر مربع مسکن از فروردین امسال تا به امروز با رشد قیمت ۸ میلیون تومانی رو به رو بوده است.

نقاط جنوبی و شرقی تهران نیز در این مدت با ثبات قیمت مواجه بوده و خبری از کاهش چشمگیر قیمت ها نیست. آن چیزی که بیشتر از هر چیزی به چشم می آید، رکود سنگینی است که در بازار حاکم شده!

دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ روی کار آمد و از آن زمان تا به امروز، میانگین قیمت مسکن در نقاط شمالی تهران با افزایش ۶۸ میلیونی مواجه بوده است. این افزایش قیمت در شرق و غرب پایتخت نیز به ترتیب ۲۴ و ۶۷ میلیون تومان است. در جنوب شهر نیز با افزایش قیمت ۲۵ میلیون تومانی روی هر متر مربع مسکن رو به رو بوده ایم.

صنایع فولاد و سیمان، وعده ی دولت را نجات می دهند؟!

ابراهیم رئیسی در زمان انتخابات، وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی را به سر و صدای زیاد عنوان کرد و هدفش این بود که قیمت مسکن را کاهش دهد. وعده ای که از همان زمان توسط بسیاری از کارشناسان، غیر واقعی و غیرممکن دانسته شد.

حالا که هیچ یک از دستاویزهای دولت برای ساخت مسکن به دادش نرسیده اید، به قیمت گذاری دستوری در صنایع فولاد و سیمان روی آورده است. دولت سیزدهم می خواهد به هر قیمتی، وعده ی خود را عملی کند اما بعید است که قیمت گذاری دستوری نهاده های ساختمانی بتواند موثر باشد.

روش محاسبه میانگین قیمت مسکن، درست نیست

یکی از کارشناسان مسکن اعلام کرد که در تعیین میانگین قیمت مسکن، ساز و کار درستی به کار نمی رود.

محمود اولاد، یکی از کارشناسان اقتصادی اعلام کرد که در خصوص تعیین میانگین، باید قیمت مسکن معامله شده در نظر گرفته شود. اما در سال های اخیر، قیمت واحدهای مسکونی را بر تعدادشان تقسیم می کنند تا میانگین به دست آید. اما مسکن یک شاخص همگن نیست.

مثلا اگر در یک ماه، ترکیب خانه هایی که فروش می رود، تغییر کند با کاهش یا افزایش قیمت مواجه خواهیم بود. مثلا اگر معاملات مسکن در یک ماه، فقط مربوط به خانه های قدیمی باشد، طبیعی است که با کاهش قیمت میانگین مواجه خواهیم بود. به این ترتیب همواره آمارها غلط از آب درمی آید و نمی توان به آن ها اعتماد کرد.

بازار مسکن به برزخ شبیه شده است

اولاد، در بخش دیگری از صحبت های خود گفت:

بازار مسکن به طور کامل دچار رکود شده و هیچ معامله ای در آن شکل نمی گیرد. به همین دلیل است که خریداران و فروشندگان در برزخی قرار گرفته اند که حاضر نیستند که ریسک خرید و فروش را متحمل شوند.

وی همچنین به کوچ سازندگان از بازار مسکن نیز اشاره کرد. در حال حاضر سیستم عرضه و تقاضا درست نیست و به همین دلیل، قیمت ها متعادل نمی شوند. سازندگان با توجه به هزینه ای که برای ساخت مسکن کرده اند، قیمت گذاری می کنند اما خریداری در بازار پیدا نمی شود که با این قیمت، ملکی خریداری کند. در نتیجه، بازار از سازنده خالی شده است.

محمود اولاد اعلام کرد که با توجه به شرایط موجود، هیچ چشم انداز روشنی در بازار مسکن مشاهده نمی شود. اما در صورتی که کوچکترین اتفاق مثبتی در بازار رخ دهد و قدرت خرید کمی احیاء شود، باید منتظر انفجار قیمت مسکن ماند. چرا که در طی این مدت، ساخت و ساز متوقف شده و مشخصا با کمبود مسکن در کل کشور مواجه خواهیم شد.

دیدگاه ها غیرفعال است