وام ودیعه مسکن: ۱ میلیون منتظر، ۴۰۰ هزار صاحبخانه!

وام ودیعه مسکن: 1 میلیون منتظر، 400 هزار صاحبخانه!

حتی نصف متقاضیان هم وام ودیعه مسکن نگرفته اند!


وام ودیعه مسکن که قرار بود به کمک مستاجران آمده و آن ها را از جهش مداوم قیمت ها در بازار اجاره مسکن نجات دهد، با اما و اگرهای زیادی مواجه بود. حالا گفته می شود که نزدیک به ۱ میلیون و ۴۶۹ هزار و ۸۷۵ متقاضی وام ودیعه مسکن ثبت نام کرده و واجد شرایط تشخیص داده شده اند اما تعداد کسانی که از این میان، موفق به دریافت وام شده اند، ناچیز بوده و اصلا به سطح استانداردهای دولت نمی رسد.

به گزارش پرشین سازه ، از این میان فقط ۴۴۵ هزار و ۶۸ نفر موفق به دریافت وام ودیعه مسکن شده اند. این در حالیست که وام مزبور قرار بود بدون چون و چرا در اختیار متقاضیان قرار بگیرد و سخت گیری زیادی از سوی بانک ها اعمال نشود.

اما با وجود تمام تاکیداتی که دولت در خصوص این موضوع داشت، سخت گیری های بانک های عامل بیشتر از گذشته شد و خیلی از آن ها، درخواست های عجیب و غریبی از متقاضی داشتند. چندین ضامن، داشتن سپرده ای به اندازه مبلغ وام و…تنها بخشی از سنگ اندازی های بانک ها برای دریافت وام ودیعه مسکن بود.
حالا که فصل جا به جایی مستاجران شروع شده، لزوم پرداخت این تسهیلات بیشتر از گذشته حس می شود. طبیعتاً تقاضا برای دریافت این وام نیز افزایش پیدا می کند اما بررسی آمارها نشان می دهد که در مقایسه با درخواست های وام، تسهیلات پرداخت شده بسیار کمتر بوده است.

گفته می شود که روند پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در بانک ها به کُندی پیش می رود. این در حالیست که بارها از سوی وزارت راه و شهرسازی و مجموعه دولت تاکید شد که باید بیشترین همکاری ممکن برای پرداخت این تسهیلات صورت بگیرد. طبیعتاً بانک های عامل مثل همیشه راه خود را رفتند و توجهی به هشدارها و تهدیدات دولت نداشتند. بنابراین طبیعی است که حجم تسهیلات پرداختی در قیاس با درخواست های وام ودیعه مسکن انقدر کم باشد.
یکی از اصلی ترین معضلات متقاضیان این وام، کد رهگیری قرارداد اجاره مسکن بود. پیش از این، دفاتر مشاوره املاک هزینه ی جداگانه ای برای صدور این کد دریافت می کردند اما دولت با راه اندازی سامانه خودنویس، این مشکل را نیز برطرف کرد. لازم به ذکر است که ارائه این کد برای دریافت وام ودیعه مسکن ضروری می باشد.

از سوی دیگر، سامانه خودنویس عملاً هزینه های مستاجران به هنگام جا به جایی را بسیار کمتر کرده و طرفین قرارداد می توانند مستقلاً و بدون نیاز به مشاور املاک، اقدام به ثبت قرارداد و دریافت کد رهگیری کنند.
بر اساس گفته های مدیرکل دفتر طرح های نهضت ملی مسکن، از میان ۱ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۳۶ نفری که برای دریافت وام مزبور در سامانه tem.mrud.ir ثبت نام کرده اند، صلاحیت ۱ میلیون و ۴۶۹ هزار و ۸۷۵ نفر تایید شده است. اما حتی نیمی از این افراد تایید صلاحیت شده نیز نتوانسته اند وام ودیعه مسکن خود را دریافت کنند.

خادمیان، مدیرکل دفتر طرح های نهضت ملی مسکن تاکید کرد که بانک ها موظف به تشکیل پرونده برای معرفی شدگان از سوی وزارت راه و شهرسازی هستند و باید هرچه سریع تر، روند پرداخت وام ودیعه مسکن برای این متقاضیان صورت بگیرد.
با تمام این هشدارها و ابلاغیه ها، به نظر می آید که بانک های عامل کار خود را می کنند و سخت گیری های سابق خود را همچنان اعمال می کنند. تسهیلات ودیعه مسکن برای زوجین تهرانی ۲۰۰ میلیون تومان است. برای ساکنان مراکز استان ها، وام ودیعه ۱۵۰ میلیونی در نظر گرفته شده است. دیگر شهرستان ها نیز می توانند تسهیلات ودیعه مسکن ۱۰۰ میلیونی دریافت کنند.
در ابتکاری جدید، دولت سیزدهم وام ودیعه مسکن ۴۰ میلیونی نیز برای ساکنان روستاها در نظر گرفته است. نرخ سد این وام ۱۸ درصد می باشد و باید در طی ۵ سال پرداخت شود. البته تمام این حرف و حدیث ها روی کاغذ زده می شود و به طور کامل اجرایی نمی شود. بیشتر متقاضیان وام مسکن از این سردر این بانک به دیگری، سرگردان شده اند. یکی از متقاضیان وام ودیعه مسکن می گوید که یک سال پیش برای دریافت این وام اقدام کرده است و تا به امروز، نزد ۱۰ بانک رفته و تقاضای خود را ثبت کرده است اما متاسفانه، بانک های مختلف به بهانه های متفاوت، پرداخت تسهیلات را رد می کنند.
در حال حاضر، وام ودیعه مسکن تنها امیدی است که مستاجران را کمی از دغدغه های اجاره نشینی دور می کند اما با توجه به گزارش های موجود، دریافت این وام، خود به دغدغه ای جدید تبدیل شده است که به سادگی قابل حل نیست.

نکات قابل توجه
  • وام ودیعه مسکن با هدف کمک به مستاجران در شرایط افزایش قیمت اجاره بهاء راه اندازی شد.
  • از میان ۱ میلیون و ۴۶۹ هزار و ۸۷۵ متقاضی واجد شرایط، فقط ۴۴۵ هزار و ۶۸ نفر موفق به دریافت وام شده اند.
  • بانک ها در ارائه وام ودیعه مسکن سخت گیری می کنند و درخواست های عجیب و غریبی از متقاضیان دارند.
  • روند پرداخت وام در بانک ها به کندی پیش می رود.
  • سامانه خودنویس برای صدور کد رهگیری قرارداد اجاره راه اندازی شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است