حدود ۴۰۰ هزار نفر وام ودیعه مسکن گرفته اند!

حدود 400 نفر وام ودیعه مسکن گرفته اند!

حدود 400 نفر وام ودیعه مسکن گرفته اند!


گرچه گفته می شود که روند پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران چندان منظم و مثبت نیست اما آمارها نشان می دهد از تیرماه سال ۱۴۰۱ تا به امروز، نزدیک به ۲۷ هزار میلیارد تومان برای تنظیم بازار اجاره مسکن و به جهت حمایت از مستاجران، وام ودیعه مسکن پرداخت شده است. به این ترتیب، ۳۹۳ هزار و ۸۵۰ مستاجر موفق به دریافت این وام شده اند.

به گزارش پرشین سازه ، نزدیک به ۴۵۴ هزار و ۶۰۱ متقاضی از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی به بانک های مختلف کشور معرفی شده اند تا تسهیلات کمک ودیعه مسکن دریافت کنند. منابع این وام نیز در ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن معرفی شده است.

از این میان، ۳۹۳ هزار و ۸۵۰ نفر موفق به دریافت این وام شده اند. از سوی دیگر، نزدیک به ۶۰ هزار نفر دیگر در روند تکمیل مدارک و پرونده خود هستند و در صورتی که شرایط مورد نیاز را احراز نمایند، تسهیلات ودیعه مسکن برای ایشان نیز پرداخت می گردد.
در حال حاضر، مبلغ وام ودیعه مسکن برای شهروندان تهرانی، ۲۰۰ میلیون تومان است. البته بسیاری از بانک ها در برابر پرداخت این مبلغ مقاومت می کنند و فقط بانک مسکن است که در تلاش برای اجرای تعهدات خویش است.

برای ثبت نام وام ودیعه مسکن باید به سامانه وزارت راه و شهرسازی مراجعه کرده و بعد از ثبت نام و تایید شرایط، به بانک های عامل معرفی خواهید شد. اصلی ترین شرط تایید ثبت نام، داشتن اجاره نامه رسمی و کد رهگیری است. با توجه به اینکه بسیاری از دفاتر مشاوره املاک برای صدور کد رهگیری اقدام به دریافت پول می کردند، وزارت راه و شهرسازی سامانه خودنویس را راه انداخت که ثبت قرارداد و دریافت کد رهگیری از طریق آن رایگان است.
قرارداد رسمی اجاره باید حداکثر مربوط به شش ماه گذشته باشد. در گام اول، وزارت راه و شهرسازی اقدام به پالایش متقاضیان خواهد کرد و بعد از تایید شرایط اولیه، پیامکی برای متقاضیان وام ودیعه مسکن ارسال می شود و آنها را به سمت بانک و شعبه مورد نظر هدایت می کند.
در گام بعدی، بانک باید از سامانه سمات بانک مرکزی، استعلام های مربوط به متقاضی را بگیرد و مطمئن شود پیش از این، از وام های ساخت و تعمیر مسکن استفاده نکرده است. در صورتی که متقاضی یا همسر وی از چنین وامی استفاده کرده اند، صلاحیت آنها برای دریافت این وام منتفی خواهد شد.

فراموش نکنید که وام مزبور برای افراد متاهل در نظر گرفته شده است. البته زنان بالای ۳۵ سال و مردان بیش از ۴۵ سال مجرد نیز می توانند از مزیت های این وام بهره مند شوند.
بازپرداخت این وام حداکثر پنج ساله خواهد بود و پیش از بخشنامه جدید، تا سقف ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان در تهرن، کلانشهرها و دیگر شهرهای کشور پرداخت می شد. با ارسال بخشنامه جدید به بانک ها، این مبلغ به ۲۰۰ میلیون تومان برای تهرانی ها تغییر پیدا کرد. همچنین ساکنان شهرهای بزرگ کشور نیز می توانند از وام ۱۵۰ میلیون تومانی بهره مند شوند.
در دیگر شهرهای کشور نیز، مبلغ وام ودیعه مسکن ۱۰۰ میلیون تومان شده است. یکی از جالب ترین بخش های بخشنامه جدید، تعریف وام ودیعه مسکن برای روستاییان است. ساکنان روستاهای مختلف کشور می توانند تا سقف ۴۰ میلیون تومان از بانک های کشور وام ودیعه مسکن دریافت کنند. این بخشنامه در تاریخ ۲۸ آذر ۱۴۰۲ توسط شورای عالی پول و اعتبار تصویب شد و به اطلاع بانک های عامل رسید.

۲۰ بانک کشور برای پرداخت وام ودیعه مسکن ماموریت پیدا کرده اند. این بانک ها شامل بانک ملت، ملی، مسکن، صادرات، رفاه کارگران، سپه، تجارت، خاورمیانه، شهر، سامانه، سینا، پارسیان، کارآفرین، گردشگری، آینده، اقتصادنوین، پاسارگاد، پسن بانک، ایران زمین و موسسه اعتباری ملل می باشند.

یکی از ایرادات بزرگی که در مورد پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن وجود دارد، این است که خیلی از بانک ها همکاری لازم در پرداخت این وام را ندارند. البته بانک مرکزی دست به کار شده و با همکاری وزارت راه و شهرسازی، دستورالعمل اجرایی تسهیلات مذکور را به بانک های عامل ابلاغ کرده است. همچنین ابهاماتی که بانک های عامل در مورد تسهیلات مربوطه دارند را برطرف کرده است. در نتیجه می توان اعلام کرد که هیچگونه تاخیری از سوی بانک ها پذیرفته نیست.
وام ودیعه مسکن مبلغ چندان زیادی ندارد و گره خاصی از مشکلات مستاجران باز نمی کند اما به هرحال، اقدام مثبتی در راستای کمک به مستاجران کشور است. عدم پرداخت آن از سوی بانک ها، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

خلاصه مطالب این خبر
  • وام ودیعه مسکن
  • مستاجران
  • سامانه وزارت راه و شهرسازی
  • بانک های عامل
  • کد رهگیری
  • سامانه خودنویس
  • شورای عالی پول و اعتبار
  • بخشنامه جدید
  • دستورالعمل اجرایی
  • عدم همکاری بانک ها
  • مشکلات مستاجران

دیدگاه ها غیرفعال است