دلیل مقاومت بانک ها در برابر وام مسکن چیست؟!

دلیل مقاومت بانک ها در برابر وام مسکن چیست

یکی از سوالاتی که این روزها در مجامع تخصصی مسکن پرسیده می شود، این است که چرا بانک های کشور تمایلی به پرداخت تسهیلات مسکن ندارند؟

به گزارش پرشین سازه ، یکی از اعضای کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که دلیل عدم پرداخت وام مسکن از سوی بانک ها، نرخ بهره ی کمی است که برای آن در نظر گرفته اند. در واقع هیچ بانکی حاضر نیست با نرخ سود ۲۲ درصد، وام بدهد.

این در حالیست که متقاضیان مسکن، حتی از عهده ی بازپرداخت همین نرخ سود را هم برنمی آیند.

وام ساخت مسکن پرداخت نمی شود

احمد علیرضابیگی، یکی از اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس، می گوید که خیلی از بانک ها وام ساخت مسکن نمی دهند و مجلس برنامه دارد تا با این بانک های مستنکف از پرداخت تسهیلات، برخورد لازم را داشته باشد.
این نماینده مجلس اعلام کرد که سود بانک ها از پرداخت تسهیلات خیلی بالاست. به همین دلیل حاضر نیستند که این تسهیلات را به شکل ارزان قیمت در اختیار مردم و متقاضیان مسکن قرار بدهند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که قانون مصوب مجلس، مجازات هایی برای این بانک ها در نظر گرفته تا ناچار به پرداخت تسهیلات مزبور شوند.
این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد که هیچ اقتصادی با زور، پیش نمی رود. بنابراین باید این نکته را هم مد نظر داشت.

علیرضابیگی اعلام کرد: باید نرم افزار و سیستم لازم برای شناسایی درآمد و سود بانک ها را در اختیار داشته باشیم. متاسفانه در حال حاضر، هیچ بانکی حاضر نیست که اندوخته های خود را به بخش مسکن اختصاص دهد و وام هایی با نرخ سود ۱۷ الی ۲۲ درصد به آن ها پرداخت کند.

وی سپس تاکید کرد که با همین تسهیلات، بانک می توانند در حوزه های دیگر سود ۲۷ الی ۳۰ درصدی به دست بیاورند. به همین دلیل طبیعی است که تا جای ممکن در برابر پرداخت تسهیلات مسکن مقاومت می کنند.

این نماینده مجلس تصریح کرد که در برنامه ی هفتم، به شکل ویژه به بانک های مزبور پرداخته شده و قرار است بانک هایی که از پرداخت وام مسکن اجتناب می کنند، توان تسهیلات دهی کمتری داشته باشند. در مقابل، بانک هایی که به تعهدات خود عمل کرده اند، از تسهیلات ویژه و مشوق بهره مند خواهند شد.

وی در ادامه تاکید کرد که اصلی ترین راهکار برای بهبود وضعیت مسکن، تقویب تولید و واقعی سازی اقتصاد است اما امروزه، هیچکس به این مسائل پایه ای توجه ندارد. وقتی که تورم کشور ۴۰ درصد است، هیچ بانکی حاضر به پرداخت تسهیلاتی با سود ۲۲ درصد نیست. همچنین ثابت ماندن قیمت ها به ضرر تولیدکنندگان است.

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، اعلام کرد که با افزایش قیمت نهاده های مختلف و سود بانکی، قیمت دیگر محصولات نیز بیشتر می شود. اما زمانی که صادرات صورت می گیرد، دلاری که تولید کننده به کشور باز می گرداند، همان دلار ۵۰ هزار تومانی یک سال قبل است.

این نماینده مجلس تاکید کرد که با تقویت تولید و واقعی شدن اقتصاد، می توان جلوی ضررهای بزرگ به اقتصاد کشور را گرفت. همچنین می توان دست چپاولگران را از اقتصاد کوتاه کرد. ثروتی که از این طریق به دست می آید باید در نهایت به مردم برسد.
پیشنهاد این مقام مسئول، این است که با واقعی کردن قیمت ها، اجازه بدهیم که اقتصاد مسیر خود را برود.

در حال حاضر، وام مسکن بانک ها اصلا توان خرید ندارد و به همین دلیل متقاضیان آن نیز چندان بالا نیست. این وام، نوعی تسهیلات مالی است که توسط بانک ها و موسسات مالی پرداخت می شود تا افراد قادر به خرید یک ملک مسکونی باشند.
این مبلغ در قالب قرض اعطا می شود و دریافت کننده باید در مدت زمان مشخصی، این مبلغ را با سود مشخص به بانک بازگرداند. در حال حاضر وام های مسکن زیادی در کشورمان پرداخت می شود اما متاسفانه هیچ یک از آنها، قدرت خرید کافی ندارند.

این معضل در خصوص شهرهای بزرگ بیشتر دیده می شود چرا که قیمت خانه در این کلانشهرها بیشتر است و طبیعتاً وامی که توسط بانک ها پرداخت می شود، تنها برای خرید چند متر کافی خواهد بود. در نتیجه، استقبال زیادی هم از این وام صورت نمی گیرد. البته عدم تمایل بانک ها و سختگیری های بیش از حد آنها نیز در این عدم استقبال بی تاثیر نیست.

دیدگاه ها غیرفعال است