متقاضیان مسکن روستایی تهران، رد درخواست شدند

متقاضیان مسکن روستایی تهران، رد درخواست شدند

نهضت ملی مسکن در تهران: 96.2 درصد متقاضیان شهرهای زیر 50 هزار نفر رد شدند


گرچه اخبار متفاوتی در خصوص آغاز به ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در مناطق شهری و روستایی به گوش می رسد اما بیش از ۹۶.۲ درصد از متقاضیانی که برای شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت تهران ثبت نام کرده بودند، رد درخواست شدند. بنابراین اصلا مشخص نیست که ۶۸۸ هزار واحدی که بنیاد مسکن خبر از ساخت آن ها می دهد، قرار است به دست چه کسانی برسد.

به گزارش پرشین سازه ، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن اعلام کرد که نزدیک به ۴۸۸ هزار واحد نهضت ملی مسکن در روستاها به فاز اجرایی رسیده اند و تمام تلاش بنیاد بر این است که واحدهای مزبور را به موقع تمام کرده و در اختیار متقاضیان قرار بدهد.

مجید جودی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد که از میان ۴۸۸ هزار واحد روستایی که آغاز به کار کرده اند، حالا ۲۴۰ هزار واحد تمام شده است و حتی روند تحویل آن ها به متقاضیان نیز به اتمام رسیده است.
این مقام مسئول اعلام کرد که در سال گذشته نزدیک به ۲۵۰ هزار واحد برای عقد قرارداد به بانک ها معرفی شدند. بانک های عامل نیز از این میان با ۱۰۵ هزار واحد قرارداد امضا کرده اند. به این ترتیب به نظر می آید که نصف متقاضیانی که برای مسکن روستایی ثبت نام کرده و حتی تایید شده اند، موفق به دریافت تسهیلات بانکی شده اند. از آن جایی که پروژه های مزبور تنها در صورتی آغاز به کار می کنند که تسهیلات بانکی آن ها دریافت شده باشد، می توان اعلام کرد که فقط ۱۰۵ هزار واحد شروع به ساخت کرده اند.

یکی دیگر از اموری که معاونت مسکن شهری بنیاد مسکن پیگیری می کند، تامین زمین روستایی برای ساخت واحدهاست. جودی اعلام کرد که تا به امروز ۶۰۰ هزار قطعه زمین در روستاهایی شناسایی شده و روند تملک آن ها نیز در دست انجام است. از این میان، ۲۵۰ هزار قطعه زمین در سامانه املاک و مستغلات بارگذاری شده است و روند تحویل این اراضی به متقاضیان آن ها شروع شده است.
معاون مسکن شهری بنیاد مسکن می گوید:

تا به امروز، حدود ۸۰ هزار واحد زمین روستایی به متقاضیان واگذار شده است.

از سوی دیگر، تعداد واحدهایی که توسط بنیاد مسکن در قالب نهضت ملی ساخته می شوند نیز به بیش از ۲۰۰ هزار واحد رسیده است. با این احتساب می توان گفت که کل واحدهایی که توسط بنیاد در دست ساخت می باشد، ۶۸۸ هزار واحد است.

گرچه این اعداد و ارقام اعلام می شود اما به نظر می آید که بخش زیادی از این واحدها در مناطقی غیر از استان تهران ساخته می شوند چرا که وضعیت تامین زمین در این استان اصلا جالب نیست. حتی بخش زیادی از متقاضیانی که برای دریافت واحد در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت استان ثبت نام کرده اند، رد صلاحیت شده اند. بنابراین هنوز مشخص نیست که برنامه بنیاد برای ساخت مسکن در تهران چیست.
مدیرکل بنیاد مسکن تهران می گوید که بر اساس تفاهمنامه ای که با وزارت راه و شهرسازی امضا کرده اند، باید تا پایان دولت سیزدهم نزدیک به ۱۰ هزار قطعه زمین در استان تهران به نهضت ملی مسکن واگذار شود.
عطاءالله زمانی تاکید کرده بود که به دلیل قیمت بسیار بالای زمین در تهران، هر قطعه زمین به چند خانوار واگذار می شود تا به صورت مشارکتی اقدام به ساخت و ساز نمایند.

مانند دیگر نقاط کشور، مسئولیت ساخت مسکن در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر به عهده ی بنیاد مسکن است. اما از میان ۱۹۳ هزار نفری که برای دریافت واحد در این شهرها ثبت نام کرده اند، فقط ۷۴۰۰ متقاضی تایید شده اند. به این معنی که فقط درخواست ۳.۸ درصد برای دریافت واحد در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر تایید شده است.
در حال حاضر، ساخت ۲۸۰۶ واحد مسکونی در شهرهایی مثل رباط کریم، اسلامشهر، دماوند و نسیم شهر آغاز شده که به طور کلی و با احتساب پروژه های نیمه تمام، ۵۷۲۸ واحد در حال ساخت می باشند.
زمانی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که قیمت تمام شده واحدهای روستایی در تهران، متری ۹ میلیون تومان بود اما مطمئنا در سال جاری، این مبلغ دستخوش تورم خواهد شد و افزایش پیدا می کند. همچنین لازم به ذکر است که بیشتر واحدهای در حال ساخت، ۸۰ متری هستند.
با توجه به وضعیت موجود، مشخصاً بخش بزرگی از متقاضیان مسکن روستایی استان تهران، باز هم از طرح نهضت ملی مسکن جا می مانند.

نکات قابل توجه
  • نزدیک به ۴۸۸ هزار واحد نهضت ملی مسکن در روستاها به فاز اجرایی رسیده اند.
  • از میان ۴۸۸ هزار واحد روستایی، ۲۴۰ هزار واحد تمام شده و به متقاضیان تحویل داده شده است.
  • در سال گذشته، ۱۰۵ هزار واحد برای عقد قرارداد به بانک ها معرفی شدند و از این میان، با ۵۲.۵ درصد آن ها قرارداد امضا شده است.
  • بنیاد مسکن تا به امروز، ۶۰۰ هزار قطعه زمین در روستاها شناسایی کرده و ۲۵۰ هزار قطعه زمین را به متقاضیان واگذار نموده است.
  • در حال حاضر، حدود ۸۰ هزار واحد زمین روستایی به متقاضیان واگذار شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است