ساخت ۴۲۱ واحد روستایی و شهری توسط بنیاد مسکن

ساخت 421 واحد روستایی و شهری توسط بنیاد مسکن

بنیاد مسکن به عنوان یکی از متولیان اصلی ساخت مسکن در کشور، اعلام کرده است که حدود ۴۲۱ هزار واحد مسکونی در شهرها و روستاها در دست ساخت است و از این میان، تکلیف ۱۳۱ هزار واحد نیز مشخص شده و به متقاضیان آن ها، تحویل داده شده است.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در طی جلسه ای که با شورای مسکن استان همدان برای شروع عملیات ساخت ۱۱ هزار واحد مسکونی در شهرک پرواز داشت؛ خاطرنشان کرد که نهضت ملی مسکن یک قانون است که توسط مجلس مصوب شده و باید سالی ۱ میلیون واحد مسکونی ساخته شود.

اکبر نیکزاد همچنین به تاکید رئیس جمهور مبنی بر پیگیری ماهانه ی این موضوع و جلسه با وزرا و مسئولین استانی اشاره کرد.

رئیس بنیاد مسکن خاطرنشان ساخت که مسکن تبدیل به اولویت دولت و رئیس جمهور شده و ایشان قلباً اعتقاد دارند که این دغدغه نباید برای مردم وجود داشته باشد. بر همین اساس، بنیاد مسکن وظیفه ی خود که ساخت سالی ۴۰۰ هزار واحد است را بسیار جدی می گیرد.

وی عنوان کرد که از این میان، ۲۰۰ هزار واحد در شهر و الباقی در روستاهاست.

نیکزاد گفت:

حدود ۲۹۰ هزار واحد که ۱۵۰ تای آن ها در روستاها واقع شده و ۱۴۰ هزار در شهر، مشغول اجرا هستند. ما باور داریم که می توان سالیانه ۱ میلیون واحد مسکونی ساخت و گره های نهضت ملی مسکن روز به روز در حال باز شدن هستند.

رئیس بنیاد مسکن خاطرنشان ساخت که عملکرد استان همدان در ساخت مسکن خوب بوده اما باز هم نیازمند اقدامات انقلابی است.

استانداری همدان، زمین های مربوط به شهرک پرواز را در اختیار پروژه های مسکن سازی دولتی قرار دارند و در عرض چند روز، عملیات نقشه برداری صورت گرفته و طراحی هم در مدت ۲ هفته انجام شد.

وی سپس تاکید کرد که تمام مشکلات مربوط به این طرح در عرض سه روز رفع شد و در شورای عالی معماری و شهرسازی نیز به تصویب رسید.

نیکزاد عنوان کرد که این پروژه به گونه ای تعریف شده که کاربری آموزشی، درمانی و فضای سبز در آن بیشتر از استاندارد باشد و به مسائل دیگری مثل نور، سهولت تردد و شبکه مادر و تقاطع و…نیز اهمیت ویژه ای قائل شده اند.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت که مسئولین ساخت این شهرک، همیشه خود را به عنوان ساکن آن در نظر گرفته اند و تمام استانداردهای لازم را لحاظ کرده اند.

با آورده ای که متقاضیان پرداخت کرده اند، میلگرد تهیه شده و ۳۰ درصد آن ها نیز به منطقه وارد شده است. همچنین دو فوانداسیون اجرایی شده و به زودی شاهد بتن ریزی این پروژه نیز خواهیم بود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اذعان کرد که در خصوص هزینه های ساخت، تاکید بر این بوده که افزایش پیدا نکند تا مشکلی برای مردم پیش نیاید. همچنین از توان پیمانکاران خصوصی در راستای ساخت و ساز این پروژه استفاده شده است. در این میان، پیمانکاران بومی اولویت دارند.

وی تاکید که ساخت این شهرک کاملا فاخر خواهد بود. همچنین ۱۰ درصد این واحدها به خانواده هایی تعلق می گیرد که تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی باشند. برای این واحدها ۱۰۰ میلیون تومان وام بلاعوض در نظر گرفته شده است. همچنین متقاضیان می توانند از وام ۵۵۰ میلیونی طرح نهضت ملی مسکن نیز استفاده کنند.

اکبر نیکزاد همچنین به مدل خاص طراحی این شهرک اشاره کرد و تاکید نمود که در طراحی هم الحاق فاز دوم زمین مزبور، پیش بینی شده است. تلاش بر این است که دغدغه ی مردم استان از بابت مسکن حل شود. در طی این دو ماه، اقدامات شبانه روزی صورت گرفته شده است.

وی به سختی های اجرای این طرح در طی ۲۴ ماه گذشته اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که از حساب ۱۰۰ امام، انتظار دیگری نمی رفت. در حال حاضر ماشین آلات صنعتی آماده شده اند. همچنین در قانون بودجه به بنیاد مسکن اجازه داده شده است که به حوزه ی آماده سازی وارد شوند.

این مقام مسئول در انتها اذعان داشت که ساختمان هایی که امروز تحت عنوان ساختمان تجاری ساخته می شوند، باید فاخر باشند و در کنار آن ها، کاربری های عمومی هم ایجاد شود. همچنین شرکت هایی مثل آب و فاضلاب نیز در کار آماده سازی زیرساخت های لازم می باشند.

به نظر می آید که با آغاز سال ۱۴۰۲، سرعت ساخت و ساز بالاتر رفته است و با رفع موانعی که در خصوص نهضت ملی مسکن وجود داشت، امیدواری هایی بیشتری نسبت به موفقیت آن ایجاد شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است