بنیاد مسکن، ۱۸۵ هزار واحد مسکونی شهری می سازد

بنیاد مسکن، 185 هزار واحد مسکونی شهری می سازد

به نظر می رسد که سرعت بهره برداری از پروژه های مسکن ملی افزایش پیدا کرده و تلاش می شود که به وعده های دولت در حوزه ی مسکن عمل گردد. آخرین اخباری که در خصوص این موضوع وجود دارد به بهره برداری ۱۰ هزار واحد مسکن ملی شهری تا پایان سال و توسط بنیاد مسکن برمی گردد.

به گزارش پرشین سازه ، معاون مسکن شهری سازمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در طی بازدیدی که از پروژه ی ساخت ۵۰ واحد مسکونی طرح ملی آمل داشت، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که به زودی ۱۰ هزار واحد مسکن ملی دیگر نیز در شهرها ساخته و تا پایان امسال، به بهره برداری می رسند.

حمیدرضا سهرابی اعلام کرد که تا به این لحظه، ۱۸۵ هزار واحد مسکونی در شهرها و ذیل تعهدات بنیاد مسکن در کل کشور تعریف شده است.

وی عنوان کرد: از میان این واحدهای مسکونی، ۱۴۶ هزار واحد ترخیص پروژه شده اند. به این معنی که مشکل ساخت و ساز در خصوص پروژه وجود ندارد و مستقیم به متقاضیان وصل می شود تا کارشان را آغاز کنند.

این مقام مسئول در ادامه به واحدهایی که عملیات ساخت را آغاز کرده اند نیز اشاره کرد و آمارهایی در خصوص این واحدها ارائه نمود.

بر اساس گفته های معاون مسکن شهری بنیاد مسکن، ۶۰ هزار واحد به مرحله ی فونداسیون رسیده و آن را تکمیل کرده اند. ۲۵ هزار واحد دیگر نیز، مراحل اسکلت بندی و سفت کاری ساختمان را به پایان رسانده اند.

سهرابی تاکید کرد که بنیاد مسکن، عملکرد خوبی در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن و ساخت واحدهای شهری داشته است. تا به امروز، حدود ۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در شهرها و توسط بنیاد مسکن ساخته شده و به دست متقاضیان خود رسیده است. از سوی دیگر، تا پایان سال ۱۴۰۲ نیز قرار است ۱۰ هزار واحد مسکونی شهری دیگر نیز به اتمام رسیده و به متقاضیان خود تحویل داده شوند.

وی همچنین موضوع تسهیلات مسکن ملی را پیش کشید و خاطرنشان ساخت که آخرین مبلغی که برای ساخت این واحدها، در نظر گرفته شده، حدود ۵۵۰ میلیون تومان است که به شعب بانک های کشور نیز ابلاغ شده است.

تا به این جای کار نیز، چندین قرارداد با مبلغ جدید، منعقد شده است. حمیدرضا سهرابی تصریح کرد که اگر مشکلی به وجود بیاید، بنیاد مسکن استان ها باید به مسئله ورود کرد و پیگیری های لازم در جهت رفع مشکل را انجام دهد.

یکی از مشکلات اصلی تسهیلات مسکن ملی، نرخ بالای سود آن بود که ۲۳ درصد عنوان شد. حالا معاون بنیاد سازمان مسکن انقلاب اسلامی می گوید که شورای عالی مسکن ملی و شورای پول و اعتبار، به نتایجی در این خصوص رسیده اند و قرار شده که نرخ سود این تسهیلات از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد برسد. این تصمیم به زودی تایید و اجرایی خواهد شد.

در طی این بازدید، مقام های استانی نیز حضور داشتند و به ارائه ی آمارهای موجود در حوزه ی مسکن ملی پرداختند. مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مازندارن نیز تاکید کرد که سهم استان از ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن، ۱۵۵ هزار واحد است. از این تعداد، ۲۳ هزار واحد ترخیص شده اند و در روند اجرایی قرار گرفته اند.

آسمانی مقدم، اعلام کرد که در هفته ی جاری، کلنگ ساخت ۱ هزار واحد مسکونی زده شد. وی سپس به توافقی که با اداره ی کل راه و شهرسازی برای اجرای پروژه ی مشترک ساخت ۷۵۰ واحد مسکونی داشته اند نیز اشاره کرد. این توافق در قالب ساخت ۱۷ پروژه ی مشترک خواهد بود که بازدید از روند ساخت این ۵۰ واحد مسکونی نیز بخشی از پروسه است.

این مقام مسئول در انتهای سخنان خود تاکید کرد که بنیاد مسکن در هفته ی دولت، حدود ۴۵۰۰ واحد مسکونی را به بهره برداری می رساند. البته ممکن است که واحدهای مزبور در قالب مسکن مهر، نهضت ملی یا حتی خودمالکی باشند.

یکی از اصلی ترین مشکلات استان مازندران در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، کمبود زمین برای ساخت و ساز است. بیشتر زمین های موجود در استان های شمالی، در حریم جنگل یا مزارع قرار گرفته اند و نمی توان ساخت و سازی در آن ها صورت داد. به همین دلیل است که تا پیش از این، روند ساخت واحدهای مسکونی در این استان ها، به آهستگی پیش می رفت.

اما حالا امیدواری بر این است که به زودی این رویه تغییر کرده و کلنگ زنی پروژه های جدید نهضت ملی، انجام شود.

دیدگاه ها غیرفعال است