شرایط جدید دریافت وام تعمیرات مسکن

شرایط جدید دریافت وام تعمیرات مسکن

در تازه ترین اخبار مربوط به وام های مسکن، چنین به گوش می رسد که پرداخت وام جعاله به شکل مستقل متوقف شده است و در حال حاضر، فقط کسانی می توانند وام تعمیرات را دریافت کنند که برای تسهیلات خرید مسکن نیز اقدام کرده باشند.

به گزارش پرشین سازه ، با توقف پرداخت این وام مشخص شد که سیاست های دولت در خصوص کنترل قیمت وام مسکن به جای اینکه متوجه بانک ها باشد، بر عهده ی بخش تقاضا گذاشته شد.

با توجه به افزایش قیمت اوراق مسکن در دی ماه امسال، هزینه های دریافت وام از همیشه بیشتر شده است. در حال حاضر هر یک از اوراق تسه به قیمت ۱۳۰ هزار و ۱۳۳ تومان خرید و فروش می شود.
دلایل افزایش هزینه های وام مسکن متنوع هستند. اما به جای اینکه دولت و سیاستگذاران پرداخت همه جانبه ای به این مشکلات و دلایل داشته باشند، به سراغ ساده ترین راهکار رفته اند که در ادامه خود به یکی از عوامل تورم زا تبدیل می شود. علاوه بر این، مشکلات مربوط به اوراق مسکن نیز به قوت خود باقی می ماند.

گزارش های موجود نشان می دهد که در روزهای گذشته، پرداخت وام جعاله از سوی شبکه بانکی متوقف شده است. این در حالیست که به دلیل افزایش قیمت مسکن، خیلی از کسانی که تصمیم به تبدیل ملک خود به احسن را داشته اند، پشیمان شده و ترجیح می دهند که ملک کنونی خود را تعمیر کنند.
حالا که پرداخت وام جعاله متوقف شده، چگونه می توان انتظار داشت که مالکان دست به نوسازی و تعمیر ملک خود بزنند؟ بررسی روند پرداخت وام جعاله در سال های گذشته نشان می دهد که بیشترین پرداخت این وام مربوط به سال جاری بوده است. این موضوع، فرضیه بالا را تایید می کند و نشان می دهد که مردم از عهده ی خرید ملک جدید و نوساز برنمی آیند و به همین دلیل به سراغ تعمیرات رفته اند.

از تابستان امسال هم مبلغ این وام از ۸۰ میلیون تومان به ۱۶۰ میلیون رسید که طبیعتاً استقبال از آن را بیشتر کرد.
در حال حاضر برای تعمیر یک مسکن در تهران، به ۳.۵ میلیون تومان برای هر متر مربع نیاز دارید. این تعمیرات شامل تغییر کابینت، کف، نقاشی و تعمیر سرویس بهداشتی و درب ها می شود. طبیعتاً ممکن است هزینه ی این تعمیرات با توجه به جنس و کیفیت متریال تغییر کند.
درست در زمانی که میزان استقبال از وام مزبور بالا رفته، بانک از پرداخت آن اجتناب می کند و آن را صرفاً در اختیار متقاضیانی قرار می دهد که وام خرید مسکن نیز دریافت می کنند.
وام جعاله برای املاکی پرداخت می شود که سند پنج ساله دارند. نرخ سود این وام ۲۲.۵ درصد است. البته لازم به ذکر است که برای دریافت این وام نباید سند ملک به خاطر وام در رهن یک بانک دیگر باشد.

چرا قیمت اوراق مسکن اوج گرفت؟!

از ابتدای دی ماه امسال، قیمت اوراق مسکن با یک جهش غیرعادی مواجه شد. در آن زمان، برخی از کارشناسان، اصلی ترین دلیل افزایش قیمت اوراق، پرداخت نوعی وام جعاله مسکن دانستند که مبلغ آن بیش از ۲۰۰ میلیون تومان بود.

بررسی گزارش های آماری بانک مرکزی نشان می دهد که فرضیه کارشناسان در آن موقع درست بوده! البته در این میان نباید از عوامل دیگری که به تورم قیمت اوراق مسکن منجر شدند، غافل شد.
از مرداد ماه سال جاری، نرخ تقاضا برای دریافت وام جعاله در حال رشد بوده و هر ماهه با رشد ۷ درصدی مواجه شده است. در واقع افزایش مبلغ وام مزبور منجر به افزایش تقاضا شد.

این روند تا دی ماه ادامه پیدا کرد و ناگهان به رشد ۲۱ درصدی رسید. چرا که سیاستگذار تسهیلات جعاله ی دیگری در سیستم بانکی تعریف کرد اما برای پرداخت این وام، منابع مالی مورد نظر پیدا نشد.
در بازار مسکن کشور ما، تنها راهی که می توان متقاضیان را برای خرید یا تعمیر مسکن توانمند کرد، خرید اوراق است. اما برای تولید مسکن دولتی، یک راه میانبر برای سازندگان وجود دارد و آن، پرداخت وام بدون نیاز به خرید اوراق و یا سپرده گذاری است.
این نگاه دوگانه ی سیاستگذار به خوبی نشان می دهد که تقاضای مسکن، اولویت آخر برای تامین مالی است. این در حالیست که اگر قدرت خرید متقاضیان مسکن کاهش پیدا کند، کل زنجیره فعالیت های ساختمانی مختلف می شود. بنابراین نگاه سیاستگذار در این راستا باید تغییر کند.

بهترین مدل تامین مالی مسکن، پرداخت وام های دومنظوره است. به این نحو که سیاستگذار با توجه به گرایش مردم، سیاست خود را تغییر دهد. درست مثل وضعیت کنونی که استقبال مردم از وام جعاله بیشتر شده است. سیاستگذار به جای سرکوب این استقبال، بهتر است پاسخگویی درستی به این تقاضا داشته باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است