وام مسکن؛ مانع پیشرفت طرح های مسکن سازی

وام مسکن؛ مانع پیشرفت طرح های مسکن سازی

یکی از اصلی ترین معضلاتی که مانع از پیشرفت طرح های مسکن سازی می شود، وام خرید مسکن است. مشاور وزیر راه و شهرسازی نیز روی همین موضوع تاکید کرد و خاطرنشان ساخت که وام ۸۰۰ میلیون تومانی، قدرت خریدی برای مردم ایجاد نمی کند.

به گزارش پرشین سازه ، حسن تیزمغز در کنگره ملی راهبردهای پیشرفت صنعت ساختمان علاوه بر بی اثر خواندن وام خرید مسکن، اقساط آن را هم خیلی بالا دانست و تاکید کرد که بخش زیادی از مردم قادر به پرداخت اقساط ۸ الی ۱۰ میلیون تومانی نیستند.

یکی از نکاتی که توسط مشاور وزیر اعلام شد، بحث استفاده از منابع مالی بانک ها برای پیشبرد پروژه های بزرگ مسکن است. وی همچنین از انتقال فناوری ساخت و ساز نیز سخن گفت و تاکید کرد که باید از کشورهای پیشرفته ای مثل آلمان، بلژیک، فرانسه و چین، فناوری های نوین ساخت مسکن را فرا گرفته و وارد کشور کنیم.
بر اساس گفته های این مقام مسئول، مذاکراتی هم برای انتقال فناوی صورت گرفته و به زودی، نتایج حاصل از این مذاکرات، مشخص خواهد شد.

حسن تیزمغز اعلام کرد:

دولت قول مساعد داده بود که برای ورود این فناوری های مسکن سازی، نفت تخصیص بدهد تا بتوان با تهاتر نفت، منابع مورد نیاز برای ورود این فناوری ها را تامین کرد. اما با این وضعیت تولید نفت، چشم انداز خوبی هم برای تولید مسکن دیده نمی شود.

وی تصریح کرد که استقبال کشورهای پیشرفته برای ارتقاء فناوری های نوین ساخت مسکن خوب بوده اما چینی ها، عملکرد بهتری در این حوزه داشته اند.

تیزمغز اعلام کرد که بر اساس برنامه های تدوین شده، قرار است چند کارخانه پیش ساخته راه اندازی شود و در این کارخانه ها از نیروهای داخلی استفاده خواهد شد.

وی در ادامه از همکاری بد بانک ها با طرح نهضت ملی مسکن گلایه کرد و وام خرید مسکن را نیز بی اثر خواند.
مشاور وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که باید پرداخت تسهیلات زودبازده با نرخ سود ۴ الی ۵ درصد ادامه پیدا کند. وی از مجلس درخواست کرد که در حین بررسی بودجه سال آینده، نرخ های چهار الی پنج درصدی وام خرید مسکن را نیز در نظر داشته باشند. چرا که در غیر این صورت، مشکلات زیادی برای بخش مسکن پیش خواهد آمد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود، تولید نفت را ۳.۲ میلیون تن عنوان کرد. از این میان ۱ میلیون و ۲۰۰ تن برای صادرات است. بنابراین مشخص نیست که با وضعیت کنونی تولید نفت، آیا امکان تهاتر با شرکت های خارجی وجود دارد یا خیر! بر اساس گفته های ایشان، حتی اگر امروز هم تحریم ها برداشته شود، باز هم میزان تولید نفت بالاتر نخواهد رفت چرا که مسئولان نفتی سابق، چاه های نفت را به روز نکردند.

تیزمغز، ضمن درخواست برای محاکمه مسئولان سابق نفتی، ابراز امیدواری کرد که با کمک سران قوا، مشکل مسکن حل خواهد شد و کمک خوبی به نهضت ملی مسکن می شود. علاوه بر این، امکان ورود فناوری های تازه به کشور نیز فراهم می شود.
وی در ادامه به تجربه ی خود از سیستم وام دهی یکی از کشورهای خارجی اشاره کرد و عنوان نمود که در میان بانک های آن کشور، رقابت در گرفته بود که کدام یک از آنها، به ما وام بدهند.
در سیستم بانکی کشور چنین چیزی دیده نمی شود و بانک ها از پرداخت وام مسکن اکراه دارند.

این سخنان در حالی تکرار می شود که در روزهای اخیر، خبر وام ارزی بانک مسکن برای خرید هواپیما منتشر شده و خیلی ها را به واکنش واداشته است.
سید عباس حسینی، مدیرعامل بانک مسکن می گوید که صندوق توسعه ملی، ۲ میلیارد دلار در اختیار بانک قرار داده چرا که ساخت و ساز مسکن، یکی از پیشران های اقتصادی است. بانک مسکن نیز به وظایف خود عمل کرده و ساخت ۳۲۰ هزار واحد را تامین مالی کرده و برای طرح نهضت ملی مسکن نیز، ۸۰ هزار تسهیلات پرداخت کرده است.

در این میان، انبوه سازان نیز حرف های خود را می زنند و اعلام می کنند که همکاری بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات، اصلا قابل دفاع نیست و روش برخورد این بانک با بخش مسکن، مورد رضایت انبوه سازان نمی باشد.
با وضعیت کنونی و عدم پرداخت وام مسکن به طرح های مسکن سازی، مشخص نیست که بودجه ی لازم برای ساخت مسکن های دولتی، قرار است از کدام منبع مالی تامین شود.

دیدگاه ها غیرفعال است