صادرات صنایع ساختمانی: ظرفیت بالاست، اما موانع زیاد

صادرات صنایع ساختمانی: ظرفیت بالاست، اما موانع زیاد

تولیدات ساختمانی ایرانی در میان کشورهای دنیا محبوبیت دارد و شرکت های ایرانی توانسته اند در طی این سال ها، حضور فعالی در بازارهای منطقه ای و جهانی داشته باشند. اما به گفته ی یکی از اعضای هیئت مدیره تعاونی توسعه سازه فولاد ایرانیان، برای اینکه حضور صنایع ساختمانی در صادرات پررنگ تر شود، لازم است که رفتارهای صادراتی دولت تغییر کند.

به گزارش پرشین سازه ، در چند سال اخیر به خاطر وجود تحریم های سنگین، رقابت پذیری و صادرات شرکت ها کمتر شده است اما همچنان قادر هستند با رعایت استانداردهای اروپایی و آمریکایی با شرکت های بزرگ رقابت کنند.

علی مدحت در بخش دیگری از صحبت های خود، اعلام کرد که گرچه چالش های زیادی در این حوزه وجود دارد اما ظرفیت شرکت های ایرانی به خصوص در بخش های فنی و مهندسی بسیار بالاست و می توان از توان صادراتی آن ها استفاده کرد.
وی دوباره تاکید کرد که رفتارهای صادراتی سال های اخیر باعث شده که چالش شرکت ها برای صادرات افزایش پیدا کند و موضوع تحریم ها نیز مزید بر علت شده است. به همین دلیل نمی توان به سادگی، صادرات صنایع ساختمانی به بازارهای منطقه ای و جهانی را ادامه داد.

این عضو هیئت مدیره تعاونی توسعه سازه فولاد ایرانیان در بخش دیگری از حرف های خود خاطرنشان کرد که بیش از ۳۰ درصد تولیدات ما در این حوزه، مربوط به صادرات می شود. اما ارزهای چند نرخی و چالش عمده ای که در این زمینه وجود دارد، باعث شده ضربه ی بزرگی به اقتصاد این بخش بخورد.

مدحت اعلام کرد:

انتقادات مربوط به این مسئله، متوجه دولت، مجلس و بانک مرکزی است که با ایجاد ارزهای چند نرخی، بستر مناسبی برای رانت و فساد ایجاد می کنند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که شرکت های ساختمانی، علاوه بر چالش های مربوط به ارزهای چند نرخی، باید با دستورالعمل های پیچیده ی دولت نیز کنار بیایند. مثلا دولت تمام شرکت های بزرگ را وادار به خوداظهاری کرده و علاوه بر این، مشکلات و موانع زیادی هم بر سر راه این شرکت ها قرار داده است. به همین دلیل، بسیاری از آن ها عطای صادرات را به لقایش بخشیده اند و این بخش را ترک کرده اند.

علی مدحت تصریح کرد که با این دیپلماسی ضعیف اقتصادی نمی توان اقدامی انجام داد. بیشتر سفیران و رایزن های اقتصادی کشور، صرفا به امورات سیاسی مشغول هستند و بخش اقتصاد را به طور کامل رها کرده اند.
وی تاکید کرد که کشورهای زیادی هستند که حمایت زیادی از توسعه ی صادرات نمی کنند و این فرصت مناسبی را برای ایران پدید می آورد که ظرفیت دیپلماسی اقتصادی خود را افزایش داده و صادرات را توسعه دهد. تنها در این شرایط است که می توانیم شاهد اتفاقات مثبت در این حوزه باشیم.

علی مدحت تاکید داشت که با وجود مشکلات و چالش های زیادی که بر سر راه شرکت های ایرانی هست، اما از دنیا عقب نیستند. در یک دهه ی گذشته، شرکت های دانش بنیان نیز پا به عرصه گذاشته اند و به این ترتیب، آمادگی برای صادرات نیز بیشتر شده است.
در صورتی که حمایت ها و تسهیل گری دولت نیز وجود داشته باشد، می توان امیدوار بود که صادرات حوزه های ساختمانی افزایش پیدا کرده و ارزآوری داشته باشند.

وی در انتهای صحبت خود خاطرنشان ساخت که در کل دنیا، فروختن یا صادرات نیست که افتخارآفرین است. بلکه ارائه ی صحیح خدمات است که ارزش افزوده و وفاداری ایجاد می کند. اما می بینیم که در کشور ما، این بخش از فروش اصلا مهم نیست و توجه زیادی به خدمات پس از فروش صورت نمی گیرد.

برای اینکه صادرات بهبود پیدا کند، لازم است در این بخش نیز اصلاحات ساختاری صورت بگیرد و رفتار صادراتی حرفه ای را در پیش گرفت.
توان تولیدات شرکت ها و کارخانه های ساختمانی بسیار بالاست و با صادرات مازاد تولیدات خود، می توانند ارز زیادی به کشور وارد کنند. اما این اتفاق تنها با حمایت دولت رخ می دهد.

نکته اینجاست که مسئولین مربوطه می گویند که در طی سال های آینده، درگیر طرح نهضت ملی مسکن خواهند بود و نمی توانند مصالح ساختمانی و تولیدات کارخانه ها را به صادرات اختصاص دهند. اما با وجود این مدعا، آمارها نشان می دهد که میزان ساخت و ساز بسیار پایین آمده و به نظر می رسد که در شرایط پرریسک امروز، کمتر سازنده ای دست به ساخت می زند.

دیدگاه ها غیرفعال است