کلاهبرداری از مستاجران با آگهی های مسکن ارزان

کلاهبرداری از مستاجران با آگهی های مسکن ارزان

گرانی اجاره مسکن باعث شده که بازار این کالا، به مکان بی نظیری برای کلاهبرداران تبدیل شود. حالا می گویند که عده ای از سودجویان، با آگهی کردن واحدهای استیجاری ارزان، از مستاجران سوءاستفاده می کردند و مبالغی از آن ها دریافت می نمودند.

به گزارش پرشین سازه ، یک باند چهارنفره که شامل دو مرد و دو زن بودند، آگهی های مسکن اجاره ای در پلتفرم های آنلاین منتشر می کردند و قیمت آن را پایین تر از عرف بازار تعیین می نمودند. با این شگرد، توانسته بودند مبالغ زیادی را از مستاجران کلاهبرداری کنند.

سردار علی ولیپور، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ می گوید که گزارش هایی مبنی بر کلاهبرداری از مستاجران به دست پلیس آگاهی تهران رسید و این موضوع، فورا در دستور کار قرار گرفت.

کارآگاهان پلیس با توجه به حساسیت موضوع وارد عمل شده و بعد از تحقیقات میدانی، متوجه شدند که چهار نفر اقدام به کلاهبرداری از مستاجران می کردند. این دو زن و مرد، با چرب زبانی و جعل سند، چندین ملک را به ۴۰ مستاجر تهرانی اجاره داده بودند و بعد از دریافت پول رهن، متواری شده اند.

متاسفانه این اولین بار نیست که در بستر پلتفرم های آنلاین چنین اتفاقاتی رخ می دهد. پیش از این، برخی از افراد با آگهی کردن مسکن های استیجاری ارزان قیمت، درخواست پول بیعانه می کردند. بعد از اینکه مستاجر، پول را به حسابشان واریز می کرد، ناپدید می شدند و جواب تماس را نمی دادند.

به همین علت بود که نیروهای پلیس با حساسیت ویژه تری به این پرونده پا گذاشتند. در گام های نخست، اطلاعاتی از این افراد به دست آمد و این کلاهبرداران حرفه ای شناسایی شدند. بعد از آن، هماهنگی های لازم با مقامات قضایی صورت گرفت و برای دستگیری این افراد اقدام شد. متهمان این پرونده، طی یک عملیات منسجم پلیسی دستگیر شده و به مقر انتظامی منتقل شدند.

بنا بر گفته های رئیس پلیس تهران، بازجویی از متهمان این پرونده در حال انجام است. تحقیقات اولیه نشان می دهد که این چهار نفر، تصمیم داشتند که به اقدامات خود ادامه دهند. البته در خلال بازجویی از متهمان، این چهار نفر به جرم خود اعتراف کرده و گفته اند که با انتشار آگهی های مسکن استیجاری که قیمتی کمتر از عرف منطقه داشته اند، توانسته اند از ۴۰ نفر کلاهبرداری کنند.

آگهی های این افراد در یکی از بزرگترین پلتفرم های آگهی مسکن منتشر شده است. حالا برای این چهار نفر، پرونده تشکیل شده و با صدور قرار قانونی از سوی مراجع قضایی، این افراد در اختیار کارآگاهان پایگاه دهم پلیس آگاهی قرار گرفته اند تا جرائم احتمالی و شناسایی دیگر مال باختگان نیز صورت بگیرد.

بارها از سوی مقامات قضایی هشدار داده شده که تا زمان اطمینان از صحت اطلاعات، از پرداخت وجه به افراد جلوگیری شود. متاسفانه بسیاری از مستاجران به هوای دریافت خانه های ارزان استیجاری، اسیر این کلاهبرداران شده اند.

با رایگان شدن کد رهگیری و قراردادهای آنلاین، می توان از وقوع دوباره ی این جرائم پیشگیری کرد. بنابراین لازم است که مستاجران و موجران از سامانه املاک و اسکان جهت ثبت قراردادهای خود استفاده کنند. در حال حاضر، روند ثبت قرارداد بدون نیاز به مشاور و واسطه صورت می گیرد که علاوه بر کاهش هزینه ها، راه را بر تکرار این جرائم می بندد.

البته لازم به ذکر است که گرانی های بیش از حد مسکن اجاره ای، باعث شده که بسیاری از مستاجران از سر ناچاری به دام این کلاهبرداران بیفتند. قیمت اجاره به قدری بالا رفته که خیلی از افراد، به دنبال کورسوی امیدی هستند و کلاهبرداران با علم به همین موضوع، آگهی های مسکن ارزان قیمت منتشر می کنند.

صدها نفر، پیش از این اسیر برخی دیگر از کلاهبرداران مسکن شده بودند که با دریافت بیعانه، ناگهان غیبشان می زد. شگرد اصلی این کلاهبرداران، وسوسه کردن افراد به خرید کالای ارزان است. به این ترتیب می توانند به راحتی، اقدام به کلاهبرداری نمایند.

لازم است که پلتفرم های انتشار آگهی مسکن به طور مستقیم وارد عمل شده و با احراز هویت آگهی دهندگان، از وقوع این مسائل جلوگیری به عمل آورد. البته این موضوع، وظایف دولت و مسئولین را کمرنگ نمی کند. بسیاری از کلاهبرداری های امروز به خاطر خلاءهای قانونی است. در صورتی که قیمت اجاره ملک به تفکیک هر محله مشخص شود، بعید است که دیگر شاهد این کلاهبرداری ها باشیم.

دیدگاه ها غیرفعال است