نهضت ملی مسکن؛ کلید ثبات بازار مسکن در میان مدت؟

طرح نهضت ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن


لازمه ثبات بازار مسکن در میان مدت چیست؟!

برای اینکه بازار مسکن در میان مدت ثبات پیدا کند، هیچ راه دیگری جز تکمیل پروژه های نهضت ملی مسکن نیست. در حال حاضر دولت موفق شده که ساخت ۲ میلیون و ۵۱۸ هزار واحد را آغاز کند. در صورتیکه بخش زیادی از این واحدها در سال جاری افتتاح شوند، می توان به وضعیت ثبات بازار امیدوار بود.

به گزارش پرشین سازه ، آمارهایی که از سوی مراجع رسمی منتشر می شود، نشان می دهد که دولت سیزدهم تا به اینجای کار موفق به تحویل ۵۰۰ هزار واحد مسکونی به متقاضیان شده است. بخشی از این واحدها به طرح مسکن مهر و اقدام ملی مربوط بوده اند.

در کنار جدیت دولت برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن، اقداماتی هم در راستای تنظیم و کنترل بازار انجام داده است. اقداماتی همچون مالیات بر خانه های خالی و لوکس، نظارت بر عملکرد مشاوران، راه اندازی سامانه خودنویس و…توانسته اند تا حدی بازار ملک و املاک را به آرامش برسانند. البته هنوز هم این اقدامات به بالاترین ظرفیت خود نزدیک نشده اند اما تا به اینجای کار، نویدبخش بوده اند.
بر اساس آمارهایی که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، نرخ رشد سالیانه مسکن در آخرین ماه سال گذشته به ۲۴ درصد رسیده است. جالب توجه اینجاست که در طی سال های گذشته، این اولین بار است که نرخ تورم سالیانه مسکن از تورم عمومی پایین تر است. گفته می شود که نرخ تورم عمومی در پایان سال گذشته، دو برابر تورم مسکن بوده است.

مدل های مختلفی برای طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است. بخش زیادی از این واحدها به شکل نوسازی بافت فرسوده پیش می روند. تعداد واحدهایی که از طریق خودمالکی و واگذاری زمین ساخته می شوند نیز قابل توجه است. همچنین ساخت مسکن روستایی و طرح های مشارکتی و تعاونی ساز نیز توانسته اند جای خوبی در طرح نهضت ملی مسکن داشته باشند. بنابراین می توان گفت که بعد از گذشته ۳ سال، طرح نهضت ملی مسکن روی غلطک افتاده و مسیر خود را پیش می رود.
البته در این میان، کم کاری بخشی از دستگاه ها و سازمان های مربوطه، کار را به تعویق انداخت. مثلا بسیاری از بانک های عامل هنوز هم حاضر به مشارکت در طرح مزبور نیستند و عملکرد جالب توجهی نداشته اند.

شاید همین موضوع باعث شده که وزارت راه و شهرسازی به دنبال استفاده از ظرفیت های مردم برای ساخت و ساز باشد. علاوه بر این، تعاونی های مسکن نیز دوباره راه اندازی شده اند تا بخشی از پروژه های مسکن سازی را در پیش بگیرند.
از سوی دیگر، مشکل بزرگ نهضت ملی مسکن که همان تامین منابع مالی است، در حال پیگیری می باشد. صندوق ملی مسکن اقداماتی برای کاهش قیمت تمام شده در دستور کار قرار داده و حتی اقداماتی هم برای کاهش قیمت مصالح ساختمانی صورت گرفته است.
قرار است در سال جاری، سیمان موردنیاز طرح های مسکن سازی با حذف واسطه، به شکل ارزان تری در اختیار سازندگان قرار بگیرد. به این ترتیب احتمال افزایش سرعت پروژه های مسکن سازی بالا می رود. در سال گذشته نیز، فولاد موردنیاز پروژه ها به همین شکل تامین شد. رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن گفته است که فولادهایی که در سال گذشته خریداری شده اند، خیلی زود به پروژه های مختلف کشور تزریق خواهند شد.

بنابراین می توان امیدوار بود که در میان مدت، وضعیت مسکن سازی در کشور بهبود پیدا کند و شاید بتواند جلوی تلاطم بیش از حد بازار را بگیرد. تصویب طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره که در مجلس تدوین شده نیز، می تواند وضعیت را بهبود ببخشد. در صورتی که این طرح توسط شورای نگهبان تایید شود، اثر میان مدت زیادی روی بازار خواهد داشت.
در طی سال گذشته شاهد بوده ایم که بازار مسکن با ثبات نسبی همراه شد. البته این ثبات با رکود همراه بود و بخش زیادی از فعالان بازار مسکن را دچار مشکل کرد. با این تفاصیل اما، انتظارات تورمی کاهش پیدا کرد و همین موضوع سبب کاهش سوداگری شد.
بسیاری از فعالانی که در بازار مسکن حضور دارند، اعلام کرده اند که انتظارات تورمی به طرز چشمگیری کمتر شده است. با توجه به شرایط موجود، اگر دولت موفق به تحقق وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال شود، می توان انتظار داشت که بازار مسکن رنگ و بوی آرامش را به خود ببیند و حتی در میان مدت، قدرت خرید مسکن نیز بالاتر برود.

خلاصه مطالب این خبر
  • ۲.۵ میلیون واحد در راه است؛ آیا بازار مسکن به آرامش می‌رسد؟
  • اقدامات دولت برای کنترل بازار مسکن و رونق نهضت ملی مسکن
  • نرخ رشد مسکن از تورم عمومی پایین‌تر شد!
  • چالش‌ها و امیدها در مسیر ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی

دیدگاه ها غیرفعال است