مسکن کارگران؛ وعده‌های جدید یا راهکارهای واقعی؟

مسکن کارگران؛ وعده‌های جدید یا راهکارهای واقعی؟

برای مسکن کارگری، برنامه های ویژه ای چیده شده!


ساخت مسکن برای کارگران یکی از اصلی ترین بخش های نهضت ملی مسکن است. حالا معاون وزیر کار می گوید که چندین سناریو برای تامین مسکن کارگران دارند.

به گزارش پرشین سازه ، نزدیک به ۷۰ درصد درآمد کارگران صرف هزینه های اجاره نشینی می شود. به همین دلیل باید تامین مسکن برای اقشار کارگر را در اولویت قرار داد. گفته می شود که قرار است واحدهای تعاونی محور، کارفرما محور و…برای کارگران ساخته شود. همچنین تاکید ویژه ای روی حل موانع مسکن سازی کارگران گذاشته خواهد شد.

بررسی مختصر آمارها نشان می دهد که نیمی از درآمد کارگران برای اجاره بها صرف می شود و عملاً چیزی باقی نمی ماند که صرف دیگر جنبه های زندگی گردد. به همین دلیل از زمانی که قیمت مسکن و اجاره ی آن دچار جهش شد، کیفیت زندگی بسیاری از اقشار جامعه، به خصوص طبقه کارگر افت پیدا کرد.
راهکارهایی که دولت برای بهبود شرایط در نظر می گیرد، اصلاً راهگشا نیستند. مثلا وام خرید مسکن با اقساط بسیار سنگین و نرخ سود بالا، به هیچ وجه برای کارگران مناسب نیست.
حتی درآمد کارگران نیز به اندازه تورم رشد نمی کند و تقاضای ترمیم مزد که در آذرماه سال گذشته توسط نمایندگان کارگری به شورا ارسال شده بود نیز، راهی از پیش نبرد.

قرارگاه مسکن کارگری که در سال گذشته تشکیل شده بود نیز نتوانسته تا به امروز اقدام جالب توجهی در جهت تامین مسکن کارگران داشته باشد. در دی ماه سال گذشته، یکی از اعضای کارگری شورای عالی کار اعلام کرد که درآمد امروز کارگران حتی برای اجاره بهای مسکن هم کافی نیست چه برسد به خرید خانه!
آیت اسدی در بخش دیگری از صحبت های خود به قانون کار و ماده ۴۱ آن که در خصوص تعیین دستمزد کارگران است، اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که قسمت نظارتی مجلس ضعیف است و نمی تواند نظارت درستی روی اجرای قانون داشته باشد. مثلا مصوبه ای که مجلس در خصوص افزایش حقوق کارکنان دولت تصویب کرده، اجرا نمی شود.

وی تاکید کرد که در سال جاری باید هم نظارت مجلس قوی تر شود، هم دولت اجازه دهد که مذاکرات تعیین دستمزد با نمایندگان کارفرمایان به شکل مستقل انجام شود.
بر اساس همین موضوع در جلسات تعیین دستمزد ۱۴۰۳، مقرر شد که یک شورای سه نفره از نماینده کارگران، کارفرمایان و وزیر کار تشکیل شود تا در خصوص موضوع مسکن کارگران، پیگیری های لازم صورت بگیرد. از آن جایی که بخش زیادی از سبد هزینه کارگران به مسکن اختصاص پیدا کرده، پیگیری این امر لازم و ضروریست.
وزیر کار اعلام کرد که توجه به بحث مسکن کارگران ضروری است و بارها از سوی ایشان پیشنهاد شده که شورایی از هر سه طرف تشکیل شود.
البته صحبت های صولت مرتضوی در خصوص مسکن سازی برای کارگران با واکنش های زیادی همراه شد. آیت اسدی اعلام کرد که تشکیل کارگروه مسکن کارگری، تلاشی برای انحراف افکار است.

این نماینده کارگری گفت:

شش ماه قبل این موضوع را تصویب کردیم و وزیر کار هم قول داد که از تمام ظرفیت های وزارتخانه برای حل مشکل مسکن کارگران استفاده کنند، اما اتفاق خاصی رخ نداد و حالا می خواهند همان مصوبه ی قبلی را دوباره تصویب کنند.

در حالیکه موضوع قرارگاه مسکن همچنان داغ است، معاون وزیر کار اعلام کرد که به زودی ساخت ۶۰ هزار مسکن کارگری آغاز می شود. محمد چکشیان به موضوع قرارگاه مسکن کارگری اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که این قرارگاه با حضور دستگاه های مختلف و تشکل های کارگری و کارفرمایی تشکیل شده است. سناریوهای مختلفی در خصوص ساخت مسکن کارگری مطرح شده است.
این مقام مسئول تاکید کرد که رویکرد جدیدی در ساخت مسکن کارگری خواهند داشت که تا چند ماه آینده، این بسته اختصاصی و رویکرد تازه رونمایی خواهد شد. جلسات مختلفی با تشکل های مزبور برگزار شده و در حال حاضر، موانع موجود بر سر راه مسکن کارگری در حال حل و فصل هستند.
چکشیان ابراز امیدواری کرد که اقدامات فعلی بهتر از گذشته باشند و بتوانند مشکل مسکن را برای کارگران حل کنند. اولین اقدامی که از سوی وزارتخانه صورت گرفت، تشکیل قرارگاه مسکن بود. دبیرخانه این قرارگاه، سناریوهای مختلفی برای ساخت مسکن کارگری در نظر گرفته است. مدل های تعاونی ساز، کارگر محور و کارفرمامحور بیش از دیگر سناریوهای مسکن سازی مورد توجه قرار گرفته اند. هدف این است که رویکرد سال ۱۴۰۳ در تامین مسکن کارگری کاملا متفاوت باشد.
با توجه به شرایط قیمت ها و توان مالی کارگران، بعید است که اقداماتی از این دست بتوانند وضعیت مسکن کارگران را بهبود دهند.

دیدگاه ها غیرفعال است