مسکن کارگری با همکاری صنایع ساخته می شود

مسکن کارگری با همکاری صنایع ساخته می شود!

یکی از اصلی ترین بخش های تمرکز دولت برای مسکن سازی، کارگران بوده اند. حالا گفته می شود که برای ساخت بیش از ۱۱۰ هزار واحد مسکونی کارگران، زمین مورد نیاز تامین شده است. در حال حاضر نیز، مراحل طراحی شهرک سازی را پشت سر می گذارند.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، ضمن تاکید بر این موضوع خاطرنشان ساخت که تلاش اصلی رئیس جمهور پیگیری ساخت مسکن برای کارگران بوده و در همین راستا، خط تلاشی برای تمام مسئولان ترسیم کرده است. اولویت اصلی دولت سیزدهم ساخت مسکن برای کارگران بخش صنعت است.

خوشبختانه و با تلاش های عوامل سازمان ملی زمین و مسکن برای ساخت بیش از ۱۱۰ هزار واحد مسکونی، زمین کافی شناسایی و تامین شده است. بر اساس گفته های ارسلان مالکی، برخی از این واحد مراحل ساخت خود را آغاز کرده اند و در دست طراحی می باشند.
برخی دیگر نیز مجوزهای لازم برای ساخت و ساز را دریافت کرده اند و به زودی کلنگ زنی آنها شروع می شود. پروژه ساخت ۱۱۰ هزار مسکن کارگری به شکل ویژه ای در سازمان ملی زمین و مسکن دنبال می شود و تلاش اعضای این سازمان به شکل شبانه روزی است تا بتوانند این مشکل را برطرف کنند.

ارسلان مالکی در راستای اقداماتی که برای ساخت این واحدها صورت گرفته نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت:

هر یک از مدیران بخش های صنعتی و شهرک ها که دغدغه مسکن کارگران خود را داشته و پیشنهادی در حوزه ساخت مسکن ارائه کرده است، ما استقبال خود را نشان داده ایم و به هر شکلی که شده، زمین موردنیازشان را تامین کرده و در اختیارشان گذاشته ایم.

وی در ادامه عنوان کرد که در برخی از شهرهای بزرگ و پرتراکم مثل تهران، یافتن زمین کار سخت و پیچیده ای است اما تلاش سازمان بر این است که حتی در شهرهایی که زمین مورد نیاز به اندازه کافی وجود ندارد، کارگران و اقشار نیازمند را در اولویت قرار بدهد.
تامین مسکن کارگری چگونه خواهد بود؟
کارگران و اقشار مستضعف جامعه مدت هاست که از بازار خرید و فروش مسکن رانده شده اند و دیگر توان مالی کافی برای خرید خانه ندارند. در صورتی که این قشر که اتفاقاً بخش بزرگی از جامعه را در بر می گیرند، به حال خود رها شوند، هرگز قادر به خانه دار شدن نخواهند بود. به همین دلیل است که دولت باید اقدامات ویژه ای برای تامین مسکن کارگری انجام بدهد.

در این میان، رئیس سازمان ملی زمین و مسکن، ضمن تاکید بر نقش دولت در تامین مسکن کارگران، به جزئیاتی در خصوص این موضوع پرداخت. تسهیلات پرداختی به مسکن کارگری نیز ۵۵۰ میلیون تومان خواهد بود که در اختیار سازندگان قرار می گیرد. مدت زمان بازپرداخت آن ۲۰ ساله و با نرخ سود ۱۸ درصد می باشد. البته بخشی از این سود را دولت به شکل سوبسید پرداخت می کند.
در این میان، بخشی از هزینه های ساخت و ساز نیز توسط کارگران تامین می شود. البته نقش صاحبان صنایع را نیز نباید نادیده گرفت. برخی از آنها تمایل دارند که در ساخت این واحدهای مسکونی کمک کنند. بخشی از آنها، کمک های خود را در قالب تسهیلات برای کارگران خود در نظر می گیرند و برخی دیگر نیز به اشکال مختلف تلاش می کنند که قدمی در راستای ساخت مسکن کارگری بردارند.
ارسلان مالکی ابراز امیدواری کرد که در صورت ورود صاحبان و مدیران صنایع مختلف کشور به حوزه مسکن کارگری، می توان گام بزرگی در راستای حل این مشکل برداشت. حتی در این شرایط، سرعت ساخت و ساز نیز بالاتر می رود و می توان شهرک هایی ساخت که در شأن کارگران و بخش صنعت کشور باشد.

تاکید بر این است که شهرک های جدید در کنار کارخانه ها و صنایع ساخته شود تا کارگران با خیال آسوده در نزدیکی محل کار خود زندگی کنند. مالکی می گوید که بیشتر صنایع کشور در استان خوزستان واقع شده اند اما در استان هایی مثل یزد، کرمان و بندرعباس نیز صنایع مختلفی مستقر است که می توانند بهترین گزینه برای ساخت شهرک های مسکونی کارگران باشند.
این مقام مسئول در انتهای سخنان خود تاکید کرد که تلاش سازمان ملی زمین و مسکن به شکل شبانه روزی و جهادی است تا طرح مزبور را پیش ببرند و در این حوزه، حتی لحظه ای کوتاهی نخواهند کرد.
کارگران کشور یکی از آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند که با توجه به تورم و سطح درآمدها، هرگز نمی توانند بدون کمک های دولتی خانه دار شوند.

خلاصه مطالب این خبر
  • تمرکز دولت بر ساخت مسکن برای کارگران
  • تامین زمین برای ساخت ۱۱۰ هزار واحد مسکونی
  • مراحل طراحی و ساخت شهرک های مسکونی
  • نقش صاحبان صنایع در تامین مسکن کارگری
  • تسهیلات ۵۵۰ میلیونی و سود ۱۸ درصد
  • سوبسید دولتی
  • اهمیت ساخت شهرک های مسکونی در نزدیکی محل کار کارگران
  • برنامه های سازمان ملی زمین و مسکن

دیدگاه ها غیرفعال است