مسکن کارگری تا پایان سال کلید می خورد؟

مسکن کارگری تا پایان سال کلید می خورد؟

اصل ۳۱ قانون اساسی می گوید که دولت در جهت تامین مسکن مناسب برای خانواده های ایرانی، موظف و مسئول است. همچنین در بخشی از این قانون گفته می شود که اولویت با کسانی است که نیازمندتر هستند که مشخصا به کارگران و روستاییان اشاره دارد. اما در طی این سال ها، آیا دولت موفق شده به این وظیفه ی قانونی خود عمل کنند و برای کارگران مسکن بسازد؟!

به گزارش پرشین سازه ، در جدیدترین اخباری که از مسئولین ذیربط شنیده می شود، قرار است مسکن کارگری تا انتهای امسال کلید بخورد و روند ساخت آن آغاز شود.

دولت در طی این سال ها با استفاده از طرح های مختلفی مثل مسکن مهر، اقدام ملی مسکن و طرح نهضت ملی مسکن تلاش کرده تا به تعهدات مسکن سازی خود در قبال اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه عمل کند. اما به نظر می آید که گرچه موفقیت های نسبتا خوبی در این مسیر به دست آورده اما هنوز نتوانسته این دغدغه را برای مردم فرودست حل کند. علاوه بر این، هر روز بر مشکلات مسکن نیز افزوده می شود.

بر اساس آمارهای رسمی، اجاره بهای سنگین مسکن بخش زیادی از درآمد کارگران را به خود اختصاص می دهد و عملا پولی برای هزینه های دیگری مثل درمان، آموزش و …باقی نمی ماند. اقدامات دولت برای پرداخت وام مسکن نیز چندان فایده ای نداشته است. کدام کارگر است که با وجود اجاره بهای سنگینی که می پردازد، قادر به پرداخت اقساط سنگین وام مسکن نیز باشد؟!

در روزهای گذشته؛ جلسه ی شورای عالی برگزار شد و در این نشست، شرکای اجتماعی نیز حضور داشتند. یکی از اصلی ترین مباحث این جلسه، رسیدگی به وضعیت مسکن کارگران بود.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان ساخت که اصلی ترین مشکل کنونی کارگران، مسکن است. اما برای حل این معضل اول باید زمین مورد نیاز را تامین کرد.

مهدی مسکنی گفت:

بر اساس همین موضوع، تفاهم نامه ای بین وزارت تعاون، کار و رفاه و وزارت راه و شهرسازی منعقد شده تا برای کارگران ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود. این تفاهم نامه در مهرماه سال ۱۴۰۰ به امضای هر دو طرف رسید.

در آبان ماه سال گذشته نیز دستورالعمل تشکیل تعاونی های مسکن جهش کارگری که در شهریور همان سال تهیه شد، ابلاغ گردید.

مهدی مسکنی همچنین به شرایط تشکیل این تعاونی ها نیز اشاره کرد و تاکید داشت که بند (ب) ماده ۱۲ اساسنامه تعاونی مسکن جهش کارگری به طور کامل شرایط را توضیح داده است.

بر اساس قانون تمام کارگرانی که می خواهند مسکن حمایتی دریافت کنند، باید قبل از هر چیزی از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کرده و اطلاعات خود را به دست این وزارتخانه برسانند. بعد از این که وسع مالی کارگران سنجیده شد و دهک بندی صورت گرفت، در قالب تعاونی های مسکن گروه بندی خواهند شد و پروژه های مسکن سازی نیز آغاز می گردد.

با این روش می توان مطمئن شد که مسکن های حمایتی دولت در اختیار کسانی قرار می گیرد که واقعا به آن نیاز دارند.

قبل از پایان سال، ۵۰ هزار واحد مسکونی ساخته می شود!

یکی از صحبت هایی که این روزها شنیده می شود، اجرای آزمایشی طرح مسکن کارگری است که قرار است در قالب آن، تا پایان سال ۵۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران ساخته شود.

یکی اعضای کارگری شورای عالی کارگر به نام آیت اسدی، خاطرنشان کرد که کارگران ۱۰ پیشنهاد برای تامین مسکن ارائه کرده اند. بخشی از این پیشنهادات شامل تخصیص زمین دولتی رایگان به طرح های مسکن سازی برای کارگران بود. همچنین باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیار کارگران قرار بگیرد و در این مسیر می توان از امکانات وزارت تعاون و دو بانکی که زیرمجموعه ی آن هستند، استفاده کرد.

در ضمن باید نرخ سود تسهیلات مسکن برای کارگران کاهش پیدا کند. یکی دیگر از پیشنهادات کارگران، این بود که اقساط وام مسکن را به صورت مشارکتی با کارفرما پرداخت کنند. به این معنی که بخشی را کارگر و بخشی دیگر را کارفرما پرداخت نماید. در ضمن باید مصالح ساختمانی ارزان قیمت در اختیار طرح های حمایتی قرار بگیرد.

همچنین بیمه و مالیات نیز باید از طرح های ساخت مسکن برای کارگران حذف شوند تا در نهایت اطمینان حاصل گردد که مسکن با قیمت ارزان و مناسب به دست کارگر می رسد. تنها از طریق همین اقدامات است که می توان به ساخت مسکن کارگری رونق داد.

اسدی اعلام کرد که به زودی و ظرف یک هفته، ستادی در وزارت کار تشکیل می شود که در آن نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی، وزارت تعاون، سازمان تامین اجتماعی و کارگران حضور داشته باشند و بتوانند طرح مسکن کارگری را به شکل آزمایشی در چند استان شروع کنند. قرار است تا قبل از پایان سال، حداقل ۵۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران ساخته شود.

سوال اینجاست که ساخت مسکنی که حدودا ۲ سال طول می کشد، چگونه قرار است تا پیش از پایان سال ساخته شود؟

دیدگاه ها غیرفعال است