مسکن برای هنرمندان: ۱۳۵ واحد جدید در پرند

مسکن برای هنرمندان: 135 واحد جدید در پرند

نهضت ملی مسکن: سهم هنرمندان از صندوق اعتباری هنر


یکی از شعارهای بسیار مهم دولت سیزدهم، تامین مسکن برای تمام اقشار جامعه بود. حالا گفته می شود که بخش ویژه ای از نهضت ملی مسکن سهم اصحاب فرهنگ و هنر می شود. صندوق اعتباری هنر برای چهارمین بار از ۱۳۵ هنرمند واجد شرایط درخواست کرد که در طرح مزبور ثبت نام کرده و صاحب مسکن شوند.

به گزارش پرشین سازه ، دغدغه مسکن تمام اقشار جامعه را در بر گرفته و تقریباً هیچ طبقه ای از جامعه نیست که مشکل مسکن نداشته باشد. در این میان هنرمندان و اصحاب فرهنگ نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند. حالا گفته می شود که چهارمین فراخوان صندوق اعتباری هنر نیز منتشر شده و بخش دیگری از متقاضیان واجد شرایط از میان هنرمندان انتخاب شده اند تا صاحبخانه شوند.

۱۳۵ نفری که در این فراخوان مشمول شده اند، باید مدارک خود را به شهرک هنرمندان پرند برده و پرونده خود را تکمیل نمایند.
روند انتشار فراخوان های صندوق اعتباری هنر از سال گذشته آغاز شد. از همان ابتدای طرح نهضت ملی مسکن قرار بود بخش ویژه ای از واحدهای ساخته شده در اختیار اهالی فرهنگ و هنر قرار بگیرد. در سال گذشته، در طی ۳ مرحله، ۹۰۰ هنرمند متقاضی مسکن در تهران انتخاب شدند تا جهت تکمیل پرونده و مدارک خود به صندوق مزبور مراجعه کنند. از این میان؛ ۷۰۰ نفر مراجعه کرده و پرونده ی خود را تکمیل کرده اند و به زودی روند ساخت و ساز واحدهای آن ها آغاز خواهد شد.

اولویت اصلی صندوق اعتباری هنر برای گزینش چهارمین گروه از متقاضیان مسکن هنرمندان در پرند، افراد متاهل بوده است. هنرمندان بالای ۴۰ سال که متاهل بوده و بدون فرزند می باشند، برای فراخوان چهارم انتخاب شده و از آن ها برای تکمیل مدارک و پرونده های خود، دعوت به عمل آمده است. گرچه ۱۳۵ واحد مسکونی برای متقاضیان؛ چندان زیاد نیست اما به هرحال، شروع خوبی برای این گام مثبت و سازنده می باشد.
متاسفانه مشاغل فرهنگی فاقد بیمه بازنشستگی هستند و بیشتر کسانی که در این حرفه به سنین بالا می رسند، نتوانسته اند پس اندازی برای تامین مسکن خود داشته باشند. به همین دلیل اقدام دولت جهت ساخت مسکن برای ایشان، اقدام بسیار مثبتی می باشد.
صندوق اعتباری هنر با وزارت راه و شهرسازی توافق کرده و بر اساس این توافق، تمام کسانی که می خواهند از این طریق صاحبخانه شوند، باید در سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن ثبت نام کنند. بر اساس گزارش هایی که در این خصوص وجود دارد، نزدیک به ۵ هزار نفر در این سامانه ثبت نام کرده و واحد شرایط اعلام شده اند. از این میان، بخش زیادی از هنرمندان ساکن تهران می باشند. ۱۷۰۰ هنرمند ساکن تهران، متقاضی مسکن ملی شده اند.

خوشبختانه روند تکمیل اطلاعات و پرونده ۱۰۳۵ متقاضی تهرانی صورت گرفته و برای آن ها پیامک ارسال شده است. به این ترتیب می توان گفت که ساخت و ساز واحد مسکونی برای هنرمندان تهرانی در مراحل خوبی قرار دارد.
صندوق اعتباری هنر، علاوه بر وظایف روتین و تکلیفی خود، باید اقداماتی هم در جهت ارائه تسهیلات و خدمات بیشتر به هنرمندان داشته باشند. به همین دلیل است که متولی اصلی ساخت مسکن برای هنرمندان، این صندوق می باشد.
دولت سیزدهم همیشه بر تامین مسکن هنرمندان تاکید کرده و به همین دلیل، تخصیص بخشی از منابع این صندوق به ساخت مسکن هنرمندان، بهترین اقدامی بود که در طی این سال ها توسط صندوق مزبور صورت گرفته است.
تا به امروز، چهار فراخوان کلی برای تکمیل پرونده مسکن هنرمندان صورت گرفته و بخش زیادی از متقاضیان تهرانی برای تکمیل اطلاعات خود به دفتر صندوق اعتباری هنر مراجعه کرده اند. در صورتی که منابع کافی برای ساخت و ساز در اختیار باشد، می توان امیدوار بود که خیلی زود این واحدها نیز به بهره برداری رسیده و بخشی از مشکل هنرمندان حل و فصل شود.
قیمت مسکن هر روز بالاتر می رود و بخش زیادی از اقشار جامعه، خرید خانه را به فراموشی سپرده اند و تمام تلاششان بر این است که بتوانند قرارداد اجاره خود را تمدید کنند. در این میان، خیلی از افراد موفق به تمدید اجاره مسکن هم نمی شوند و ناچاراً به شهرهای حاشیه ای کوچ کرده اند. با توجه به شرایط بغرنجی که در تمام بخش های بازار مسکن به وجود آمده، کمک های این چنینی و حمایت های دولتی، می تواند راهگشا بوده و بخشی از مشکلات را حل کند.

دیدگاه ها غیرفعال است