نحوه ی تمیز کردن کابینت های آشپزخانه

تمیز کردن کابینت | طریقه تمیز کردن کابینت

خیلی از ما بیشتر وقت خودمان را در آشپزخانه می گذرانیم. در واقع یکی از مهم ترین بخش های هر خانه ای آشپزخانه است. یک آشپزخانه ی شیک و تمیز می تواند حسابی چشم ها را به خود خیره کند و احساس خوبی به خود ساکنین نیز بدهد. به همین دلیل است که بیشتر ما حساسیت ویژه ای روی آشپزخانه هایمان داریم و دلمان می خواهد که از بهترین متریال و بهترین امکانات برای آن استفاده کنیم.

یکی از مهم ترین وسایلی که در آشپزخانه به کار میرود، کابینت است. این کابینت ها اگر به اندازه ی کافی شیک و با دوام و تمیز نباشند، می توانند جلوی خانه را کاملا به هم بریزند.

بیشتر بخوانید : دکوراسیون داخلی

به همین دلیل است که در این متن می خواهیم به یکی از مهم ترین نکات راجع به مراقبت و نگهداری از کابینت ها یعنی نحوه ی تمیز کردن کابینت های آشپزخانه بپردازیم.

 

تمیز کردن کابینت

در روزهای پایانی سال و نزدیک شدن به عید، حتما شما هم میخواهید که کابینت های خانه تان را تمیز کنید. به همین دلیل است که توصیه می کنیم قبل از هر چیزی این مطلب را انتها مطالعه کنید و سپس به سراغ امور خانه تکانی بروید.

گام به گام با تمیز کردن کابینت های آشپزخانه

در ادامه می خواهیم به شما بیاموزیم که قبل از اقدام به تمیز کردن کابینت های آشپزخانه باید چه نکات و مسائلی را مد نظر قرار دهید. در واقع قرار است به صورت گام به گام به شما بگوییم که روند تمیز کردن کابینت های آشپزخانه چگونه است.

بیشتر بخوانید : دستگیره کابینت

گام اول: جنس کابینت را بشناسید

همان طور که می دانید کابینت ها در جنس ها و طرح های مختلفی به بازار عرضه می شوند. ممکن است کابینت شما فلزی یا چوبی یا mdf یا هر چیز دیگری باشد. نکته اینجاست که تمیز کردن هر یک از این کابینت ها ممکن است روش های مخصوص به خود را داشته باشد. بنابراین قبل از هر گونه اقدامی توصیه می کنیم که جنس کابینت خود را بشناسید. اگر جنس کابینت یک چیز است و روکش داشته باشد، بهتر است جنس روکش را نیز بدانید. استفاده از شوینده های متفرقه برای جنس کابینت ممکن است مضر و آسیب زننده باشد.

اگر کابینت های شما بروشور و کاتالوگ دارند که بهتر است به آن مراجعه کنید. در صورت نیاز می توانید از اینترنت نیز بهره بگیرید و اطلاعات مورد نظرتان را به دست بیاورید. حتی تماس با یک کابینت کار نیز می تواند گزینه ی خوبی باشد. هرچه هست، توصیه می کنیم که به هیچ وجه بدون اطلاع از جنس کابینت اقدام به تمیز کردن آن نکنید.

گام دوم: نوع شوینده ی خود را با توجه به جنس کابینت انتخاب کنید.

شوینده های زیادی در بازار موجود هستند که می توانید برای کابینت های خود انتخاب کنید. بهتر است حتما به سراغ شوینده هایی بروید که برند معتبری دارند و مخصوص تمیز کردن کابینت های آشپزخانه طراحی شده اند. این شوینده ها حتما باید با جنس کابینت شما سازگار باشند تا هیچ گونه مشکلی از این بابت به وجود نیاید.

گام سوم: کابینت های خود را تخلیه کنید.

حتی اگر می خواهید که فقط سطح رویی کابینت را تمیز کنید، باز هم توصیه می کنیم که داخلشان را تخلیه کنید چرا که ممکن است در این حین، به شکل تصادفی به ظروف آسیبی وارد کنید. حتی ممکن است از درزهای کابینت، شوینده به داخل کابینت نفوذ کند و به این ترتیب ظروف خود را کثیف کنید.

گام چهارم: نوع لکه ها و آلودگی ها را مشخص کنید.

آخرین گام پیش از این که اقدام به تمیز کردن کابینت خود بکنید این است که حتما لکه های موجود روی کابینت را تعیین کنید. آیا این لکه ها در اثر روغن و چربی به وجود آمده اند یا گرد و غبار ساده هستند؟ دانستن نوع این لکه ها در تمیز کردنشان اثر گذار است.

 

از بین بردن لکه کابینت

اما پیش از تمیز کردن کابینت ها، باید این سه نکته را نیز مد نظر داشته باشید:

۱- قبل از این که کل کابینت را تمیز کنید، بخش کوچکی از آن که زیاد هم در معرض دیده نیست را انتخاب کنید و کمی از شوینده را به آن بزنید. اجازه بدهید یکی دو ساعتی بگذرد و اگر اتفاق خاصی برای روکش یا بافت کابینت رخ نداد می توانید از آن شوینده برای کابینت استفاده کنید.

۲- مهمترین نکته در مورد تمیز کردن کابینت های آشپزخانه این است که جریان آب مستقیم را نباید روی آن ها بگیرید. هر چقدر هم که کابینت های شما ضد آب باشند، باز هم ممکن است دچار رطوبت زدگی شوند. به همین دلیل است که توصیه می کنیم برای تمیز کردن کابینت های خود از یک دستمال مخصوص مرطوب استفاده کنید. شوینده را به کابینت بزنید و سپس با همین دستمال آن را پاک کنید. حتما دقت داشته باشید که تا زمانی که کابینت به طور کامل خشک نشده است از چیدن ظروف داخل آن خودداری کنید.

چند ساعتی درب های کابینت ها را باز نگه دارید تا بوی شوینده نیز به طور کامل برطرف شود و خشک شوند.

۳- نوع شوینده ی خود را با دقت انتخاب کنید. فکر نکنید چون درب کابینت های شما سفید است پس می توانید از وایتکس یا دیگر مواد اسیدی برای تمیز کردن آن استفاده کنید. این گونه شوینده های قوی شیمیایی می توانند طول عمر کابینت های شما را کاهش دهند و به تدریج آن ها را خراب کنند. هم چنین رنگ آن ها را نیز از بین می برد و حالتی رنگ پریده به کابینت ها خواهد داد. گاهی ممکن است که به بافت اصلی کابینت نیز آسیب های جبران ناپذیری وارد شود.

انواع لکه های موجود روی کابینت و نحوه ی از بین بردن آن ها

ممکن است که کابینت های ما دارای ده ها نوع لکه و آلودگی باشد. هر یک از این لکه ها با نوع خاصی از شوینده از بین می روند. بنابراین بهتر است با انواع لکه های روی کابینت آشنا شویم و بدانیم که چگونه پاک می شوند.

بیشتر بخوانید : آکواریوم

رایج ترین لکه های روی کابینت شامل موارد زیر است:

  •  لکه ی اثر انگشت
  •  لکه ی چربی و غذا
  • لکه ی آب

به طور مثال باید بدانید که لکه های چربی معمولا به کابینت هایی که در اطراف گاز هستند می چسبند. بنابراین برای شست و شوی این کابینت ها بهتر است از شوینده های از بین برنده ی چربی استفاده شود.

یا لکه های آب احتمالا در کابینت های اطراف سینک ایجاد می شوند.

یکی از نکات مهم در تمیز کردن لکه های مختلف، به خصوص لکه ی چربی این است که بلافاصله پاک شوند. مثلا اگر در اثر آشپزی، یک لکه روغن روی کابینت افتاد، تمیز کردن آن را به بعدا موکول نکنید و بعد از اتمام آشپزی آن را تمیز کنید. ممکن است این لکه ها در صورت پاک نشدن، اثری دائم و ماندگار از خود بر جای بگذارند یا این که به سختی و مشقت پاک شوند.

 

تمیز کردن لکه ی

حال در ادامه می خواهیم به روش هایی که برای پاک کردن انواع چربی ها وجود دارد اشاره کنیم و بگوییم که هر یک از این لکه ها چگونه پاک می شوند. با ما همراه باشید.

تمیز کردن لکه ی اثر انگشت

به خاطر این که مدام با دست آلوده و غیر آلوده درب کابینت ها را باز و بسته می کنیم، طبیعی است که لکه های زیادی در اثر تماس انگشت روی کابینت به وجود بیاید. این لکه ها به خصوص روی کابینت هایی که سطح براقی دارند( مثل کابینت های های گلاس) کاملا قابل مشاهده هستند و جلوه ی ناخوشایندی ایجاد می کنند. به خصوص زمانی که نور به آن ها برخورد می کند. برای پاک کردن لکه ی اثر انگشت کافیست یک دستمال کاملا نخی یا میکروفایبر را به آب گرم بزنید و آن را کمی مرطوب کنید و سپس روی سطح کابینت بکشید. خوشبختانه نحوه ی تمیز کردن لکه ی اثر انگشت روی کابینت چندان سخت و دشوار نیست.

پاک کردن لکه چربی از روی کابینت

یکی از بیشترین لکه هایی که روی سطح کابینت ایجاد می شود، لکه های چربی است. خب طبیعتا در آشپزخانه، آشپزی صورت می گیرد و این روند ممکن است چربی زیادی را ایجاد کند. زمانی که چربی روی کابینت می نشیند به خاطر خاصیت چسبندگی خود، گرد و غبار محیط را نیز به خود جذب می کند و به تدریج نوعی بافت شیمیایی درست می کند که حتی به رنگ خود کابینت نیز ممکن است آسیب وارد کند و به همین دلیل باید به سرعت از بین برود.

نکته اینجاست که لکه های چربی هر چقدر که بیشتر سر جای خود بمانند، پاک کردن آن ها دشوارتر خواهد بود. در این صورت هیچ چاره ای جز استفاده از شوینده های قوی نخواهید داشت که به رنگ و بافت کابینت نیز آسیب وارد می کنند.

اما در صورتی که لکه ی چربی تازه باشد، خیلی ساده و راحت با ترکیب آب گرم و سرکه از بین خواهند رفت. کافیست دستمال آغشته به این ترکیب را روی سطح چربی ها بکشید تا کاملا از بین بروند.

بیشتر بخوانید : دکوراسیون داخلی

سرکه، قاتل چربی است و به سرعت می تواند سطح کابینت های آشپزخانه را تمیز کنید. علاوه بر این، آسیب های مواد شیمیایی را نیز ندارد و برای ریه ی فرد نیز مشکل خاصی ایجاد نمی کند. تنها مشکل اینجاست که بوی سرکه تند و قویست و ممکن است مدتی روی کابینت هایتان باقی بماند. توصیه می کنیم که بعد از اتمام تمیزکاری، درب کابینت های خود را باز نگه دارید و پنجره ها را نیز باز کنید تا بوی سرکه به طور کامل از بین برود.

رفع لکه غذا از روی کابینت

به هنگام آشپزی طبیعی است که برخی از مواد غذایی سهوا از دست شما بیفتند و روی کابینت بریزند. مثلا زمانی که می خواهید یک قاشق از غذایی که پخته اید را امتحان کنید یا زمانی که لازم است سس یا ادویه به غذایتان اضافه کنید. این لکه های غذایی را نیز باید فورا و به سرعت پاک کرد تا اثر ماندگاری از خود به جای نگذراند.

بهترین ترکیب برای رفع لکه های غذا، استفاده از ترکیب جوش شیرین و آب است. در ابتدا ماده ی غذایی را از روی کابینت بردارید. سپس مقداری از این ترکیب را که به شکل خمیر درآمده، روی لکه بگذارید و سپس بعد از چند دقیقه آن را بردارید و جایش را نیز با یک دستمال نم دار تمیز کنید.

رفع لکه ی آب از روی کابینت

همان طور که گفتیم بیشترین کابینت هایی که مورد هجوم لکه های آب قرار می گیرند، کابینت های اطراف سینک هستند. در واقع زمانی که مشغول شستن ظروف هستید خیلی راحت، قطرات آب به کابینت می پاشند و به این ترتیب منجر به کثیف شدن آن می شوند. البته خوشبختانه لکه های آب را می توان به سادگی و با استفاده از یک دستمال نم دار از بین برد.

مهم ترین نکته این جاست که حتما از نوع آب لوله کشی خود آگاه باشید. برخی از آب های آشامیدنی دارای املاح و رسوبات زیادی هستند و ممکن است این رسوبات به رنگ و بافت کابینت های شما آسیب وارد کنند. بنابراین بلافاصله بعد از ایجاد شدن لکه های آب، بهتر است آن ها را پاک کنید. روش پاک کردن لکه های آب حاوی املاح، به این صورت است که دستمال میکروفایبر را داخل آب مقطر بزنید و سپس لکه را پاک کنید.

نکته ی مهم: جنس برخی از کابینت ها( مثل کابینت چوبی، فایبرگلاس و فلز) در برابر رطوبت و آب بسیار حساس و آسیب پذیر هستند. بنابراین نگه داشتن لکه های آب روی آن ها می تواند ضررهای جبران ناپذیری به بافت آن وارد کند. بنابراین بهتر است که در صورت خیس شدن کابینت، بلافاصله آن را خشک کنید.

 

رفع لکه ی آب از روی کابینت

معرفی کوتاه پرشین سازه

حالا که با نحوه ی تمیز کردن کابینت های آشپزخانه آشنا شدید، بد نیست بدانید که وب سایت پرشین سازه، برای تمام کسانی که در کار تولید و فروش کابینت های ساختمانی هستند، مشتریان بالقوه ای از میان ساختمان های در حال ساخت تهران گردآوری کرده است. شما می توانید با مراجعه به وب سایت این مجموعه و بانک اطلاعات ساختمانی آن، اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید. همکاران ما با خرسندی پاسخگوی سوالات شما عزیزان خواهند بود.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است