آکواریوم در دکوراسیون داخلی

آکواریوم در دکوراسیون داخلی

هیچ گاه نمی توان از زیبایی و تنوع رنگ اقیانوس و دریاها چشم پوشید و هر بار نگاه کردن به چنین فضایی می تواند احساس هم زیستی با طبیعت را در انسان زنده کند؛ اما چگونه می توان به خانه هایی در ارتباط با طبیعت در عصر ماشینی رسید؟ آکواریوم یکی از راهکارهایی است که می تواند چنین فضایی را به خانه شما هدیه کند. بنابراین در این مقاله از پرشین سازه شما را با آکواریوم و نقش دکوراتیو آن آشنا و نکات مهمی در خصوص چگونگی استفاده از این عنصر جذاب را خدمتتان ارائه می کنیم که امیدواریم راهنمایی جامع برای شما باشد. پس با ما همراه باشید.

تأثیر آکواریوم در دکوراسیون خانه

این که وجود یک آکواریوم در منزل به دل انگیز کردن فضا کمک می کند بر کسی پوشیده نیست. این روزها بسیار بیشتر از گذشته به این دکوری خاص و منحصربه فرد توجه می شود چراکه همان طور که در مقدمه اذعان کردیم فضای زندگی شهری ارتباط با طبیعت را می طلبد. لازم به ذکر است که آکواریوم ها محدود به چیدمان داخلی منزل ها نشده و به سایر مکان ها دیگر نیز راه پیداکرده است. درواقع شما به راحتی می توانید در هتل ها، رستوران ها، مراکز دولتی و خصوصی یک دکوراسیون خاص با آکواریوم را مشاهده کنید که این امر نشان از مهم بودن این پارامتر در دکوراسیون داخلی منزل شما دارد.

مکان مدنظر برای نصب آکواریوم

استفاده از آکواریوم به دلیل اینکه در سایزهای متنوعی می تواند تهیه شود محدودیت فضایی نداشته و شما می توانید برای هر محیطی آکواریوم را به راحتی مورداستفاده قرار دهید و نقش آن در دکوراسیون منزل بسیار اثرگذار است. همچنین باید تأکید کنیم که این محدودیت برای شما وجود ندارد که بسته به سبک دکوراسیون نمونه خاصی از آکواریوم را استفاده کنید. درواقع خواه خانه شما به سبک دکور مدرن طراحی شده باشد یا سبک کلاسیک، آکواریوم می تواند عنصر طراحی جذابی در فضا محسوب شود. همچنین بهتر است بدانید که تنوع در شکل و ایده پردازی های متفاوت، قابلیت تنوع در چیدمان به وسیله آکواریوم را برای شما فراهم می سازد.

از دیگر موارد موردبحث این است که ابعاد و فضایی که قصد دکور کردن آن به وسیله آکواریوم را دارید، یک بحث چالش انگیز نیست و شما به راحتی در هر فضایی که مدنظر دارید می توانید به نقش آکواریوم در دکوراسیون منزل دست پیدا کنید. آکواریوم در فضای بین دو اتاق و به عنوان پارتیشن نیز گزینه بسیار مناسبی به حساب می آید چراکه به عنوان مثال شما با استفاده از یک آکواریوم دیواری می توانید فضای اتاق نشیمن و آشپزخانه را از یکدیگر مجزا کنید.

آشنایی با انواع آکواریوم

در بخش زیر از این مقاله به انواع آکواریوم های دکوراتیو و مکان استفاده از آن ها اشاره می کنیم که این امر می تواند شما را در طراحی دکوراسیون منزل راهنمایی کند و ایده های جدیدی را در اختیار شما قرار دهد. به طورکلی انواع آکواریوم شامل موارد زیر می شود.

۱. آکواریوم زیرمیزی

جالب است بدانید که آکواریوم های زیرمیزی در زیر سطحی از شیشه یا چوب قرارگرفته اند و به عنوان یک میز مجزا می توانید از آن ها استفاده کنید و روی آن ها وسایل موردنیاز یا تزئینی بچینید. این نوع آکواریوم علاوه بر زیبایی بی نظیری که به دکوراسیون داخلی می دهند حسی سرشار از آرامش به ساکنین منزل منتقل می کند. آکواریوم زیرمیزی را می توان در هر مکانی از خانه تعبیه نمود ازجمله اتاق نشیمن، اتاق خواب، جزیره آشپزخانه و غیره.

آکواریوم در دکوراسیون داخلی

۲. آکواریوم استوانه ای

فرایند ساخت این نوع از آکواریوم ها بدین صورت است که شیشه استوانه ای آکواریوم بین دو پایه ترجیحاً چوبی سوار شده است. همچنین نورپردازی در این آکواریوم ها باعث شده تا زیبایی دکوراسیون داخلی دوچندان شود و نمای خانه شیک تر به نظر بیاید.

۳. آکواریوم دیواری

به طورکلی این نوع آکواریوم در ابعاد مختلف در داخل دیوار تعبیه می شوند، درواقع آن ها بخشی از دیوار محسوب می شوند. آکواریوم های دیواری به دلیل ابعاد بزرگی که دارند نمایی زنده تر و واقعی تر از اقیانوس را به نمایش می گذارند و جذابیت و زیبایی بی نظیری در طراحی داخلی ایجاد می کند.

۴. آکواریوم به عنوان پارتیشن

همان گونه که قبلاً اشاره شد دکور کردن و جداسازی فضا با استفاده از آکواریوم کار بسیار جدید و منحصربه فردی است. این امر را شما برای هر قسمتی از فضا که تمایل داشته باشید می توانید به انجام برسانید. درواقع در طراحی داخلی به سبک مدرن به جای دیوار از پارتیشن بندی با پارتیشن های متفاوت از جنس چوب، پی وی سی و شیشه استفاده می شود. پارتیشن بندی را می توان با آکواریوم نیز انجام داد و به جای استفاده از پارتیشن بندی با متریال ذکرشده، از آکواریوم استفاده نمود. آکواریوم علاوه بر ایجاد زیبایی می تواند نقش یک حائل را بین مکان های مختلف خانه ایفا کند.

بیشتر بخوانید: شومینه و انواع آن

۵. آکواریوم بین کابینتی

آکواریوم بین کابینتی برای پر کردن فضای بین کابینت های بالایی و پایینی آشپزخانه مورداستفاده قرار می گیرد. وجود این عنصر دکوراتیو در فضای آشپزخانه ایده ای بسیار خلاقانه و جذاب برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه به شمار می رود.

انواع شیشه آکواریوم

۱. شیشه آکواریوم کریستال

برای تولید آکواریوم ها می توان از شیشه های فلوت، سوپر کلیر و کریستال استفاده کرد که دراین بین شیشه کریستال یا اکسترا کلیر به دلیل شفافیت بسیار بالا بهترین نوع شیشه برای ساخت آکواریوم به شمار می رود البته باید توجه داشته باشید که ساخت شیشه آکواریوم استوانه ای شکل کریستال قیمت بیشتری نسبت به سایر شیشه های آکواریوم دارد.

۲. شیشه آکواریوم سکوریت

به طورکلی جهت ساخت آکواریوم های با ابعاد بزرگ باید از شیشه های سکوریت و لمینت استفاده کرد چراکه فشار آب بسیار زیاد بوده و امکان شکسته شدن شیشه ها وجود دارد. همچنین برای تولید شیشه های آکواریوم لمینت ابتدا شیشه استوانه ای با استفاده از کوره های با درجه حرارت بسیار بالا تولیدشده سپس توسط لایه PVB شیشه ها به یکدیگر چسبیده خواهند شد.

۳. شیشه آکواریوم رنگی

با استفاده از شیشه های سکوریت رنگی نیز می توان آکواریوم ساخت. به طور مثال در فضای که رنگ سفید به عنوان رنگ اصلی در نظر گرفته شده است بهتر است که از شیشه سکوریت آبی جهت تولید آکواریوم بکار برده شود.

 ۴. شیشه آکواریوم لمینت

چنانچه قطر شیشه آکواریوم بیش از ۱۰۰ سانتی متر در نظر گرفته شود باید از شیشه های لمینت شده برای ساخت آکواریوم استفاده کرد، ساختار شیشه لمینت به گونه ای است که دو عدد شیشه توسط لایه PVB به یکدیگر چسبیده می شود و بدنه آکواریوم را تشکیل می دهد.

آکواریوم در دکوراسیون داخلی

۵. شیشه آکواریوم دیاموند

به طورکلی برای ساخت آکواریوم باید از ابزارهای تخت استفاده کرد حال اگر از ابزار تخت دیاموند بکار برده شود نمای کلی آکواریوم زیباتر به نظر می رسد، چراکه ابزار دیاموند لبه شیشه را شفاف تر نشان خواهد داد.

۶. شیشه آکواریوم طرح دار

با بهره گیری از دستگاه سند بلاست و چاپ، طرح های مختلفی روی شیشه های آکواریوم به صورت مات و رنگی ایجاد می شود که به شیشه طرح دار مشهور می باشد و شما می توانید نمای آکواریوم خود را شخصی سازی کنید.

۷. شیشه آکواریوم حکاکی شده

با استفاده از دستگاه هوشمند مستر طرح های مختلفی روی شیشه های استوانه ای حکاکی می شود، به عبارتی در این روش طرح موردنظر روی شیشه تراشیده (کنده کاری) خواهد شد.

نکات قبل از خرید آکواریوم

به طورکلی یکسری از نکات مهم وجود دارد که همواره باید قبل از خرید آکواریوم به آن توجه شود که شامل:

  • هزینه آکواریوم

در بیشتر مواقع، افرادی که تمایل به خرید آکواریوم خانگی دارند به دنبال قیمت پایین می گردند. به عنوان مثال اگر سری به سایت های آگهی و خریدوفروش بزنید، می توانید با پول کمی در حدود ۲۰۰ هزار تومان یک آکواریوم مناسب پیدا کنید. هرچند این گزینه ها ممکن است جذاب باشد اما خرید چنین آکواریومی آن هم بدون در نظر گرفتن هزینه های متفرقه آن می تواند حسابی شما را از خریدتان پشیمان کند.

به طور واقع بینانه برای شروع و خرید تجهیزات مناسب، قیمت آکواریوم خانگی برای شما حدود ۶۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان هزینه در پی دارد. اگر فکر می کنید این هزینه برای شما زیاد است بهتر است کمی صبر داشته باشید و تا زمانی که پس انداز و بودجه شما با تجهیزات موردنیاز تطابق پیدا کند دست نگه دارید. تهیه لیست از موارد موردنیاز، می تواند اولین قدم برای پس انداز و بودجه بندی باشد.

از مواردی که می تواند هزینه بر دست شما بگذارد می توان به دستگاه تصفیه آب، مخزن آکواریوم و پایه آن، سیستم روشنایی، فیلترهای بهداشتی، شن و ماسه کف آکواریوم، لوازم تزئین آکواریوم، تور، تجهیزات تمیزکننده و اصلی ترین مورد یعنی ماهی و غذای آن اشاره کرد. از این موارد لیستی تهیه کنید و با پرس وجو از فروشگاه ها یا بررسی سایت های فروش اینترنتی قیمت تقریبی هر یک از این اجناس را به دست آورید. قبل از تصمیم گیری نهایی، قیمت موارد مصرفی مانند آب و برق آکواریوم یا غذای ماهی که باید به صورت منظم تهیه شود را نیز با هزینه های قبلی جمع بزنید. مطمئن باشید که به اندازه لازم درباره تجهیزات آکواریوم و قیمت های آن تحقیق کرده اید تا با دیدن قیمت نهایی شگفت زده نشوید.

اگر درنهایت هزینه ای که به دست آوردید با بودجه شما سازگار نبود، می توانید از تجهیزات و لوازم دست دوم استفاده کنید. در چنین شرایطی عجله را کنار بگذارید و با دقت و صبر مضاعف از سالم بودن و کیفیت اجناس دست دوم اطمینان حاصل نمایید.

 

آکواریوم در دکوراسیون داخلی

  • اندازه آکواریوم

جالب است بدانید برخلاف آنچه در ظاهر دیده می شود، مدیریت آکواریوم های کوچک بسیار دشوارتر از آکواریوم های بزرگ است. در آکواریوم خانگی کوچک، کمترین تغییرات در شرایط آب می تواند تأثیرات زیادی را بر روی موجودات آبزی به همراه داشته باشد. به دلیل کمتر بودن حجم آب، تغییرات دمایی نیز بسیار سریع رخ می دهد و فشار زیادی به موجودات آبزی زنده در آکواریوم می آید.

درنتیجه اگر برای اولین بار است که آکواریوم تهیه می کنید، بهتر است مخزن هایی که حجم کمتر از ۴۰ لیتر دارند را خریداری نکنید. غیر از مبحث هزینه، هر چه حجم آکواریوم خانگی شما بیشتر باشد، موفقیت شما در نگهداری از آن بیشتر خواهد بود. می توانید در صورت امکان اولین تجربه خود را با یک آکواریوم ۸۰ لیتری رقم بزنید.

  • وزن آکواریوم

به طور تقریبی آکواریومی با حجم آبی ۶۰ لیتر، وزنی معادل ۴۵ کیلوگرم خواهد داشت. این مخزن و آکواریوم باید در جای مناسب و روی پایه مستحکمی قرار بگیرد. آکواریوم را باید در مکانی قرار دهید که نور مستقیم خورشید به آن نتابد. به این موارد سختی های جابه جایی آکواریوم در صورت نیاز، دسترسی پذیری برای تعویض آب، نظافت آن و فاصله مناسب از سیستم های سرمایشی و گرمایشی یا مناطقی که ممکن است بر روی شرایط آب اثر بگذارند، مانند آشپزخانه را نیز اضافه کنید.

  • انواع موجودات آبزی و ماهی تزئینی

سعی کنید با ماهیانی که نگهداری از آن ها ساده است تجربه اولیه خود را شروع کنید. سپس قدم به قدم با کسب مهارت لازم به دنبال ماهی هایی با شرایط خاص تری بروید. تعداد و اندازه ی ماهیانی که قصد نگهداری از آن ها را دارید، ازجمله ماهیان جنگجو، گوشت خوار یا صرفاً ماهی تزئینی، حجم و اندازه آکواریوم دلخواه شما را تعیین می کند.

همچنین، این موارد روی فضای موردنیاز شما تأثیر می گذارد. برای اولین قدم اندازه آکواریوم را تا جای ممکن بزرگ و تعداد ماهی ها را کم در نظر بگیرید. قبل از خرید تجهیزات یا موجودات آبزی، به شیوه ای برنامه ریزی کنید تا بتوانید به مرور با گسترش آن و افزایش تعداد ماهی ها از آکواریومی زیبا لذت ببرید.

مراحل تمیز کردن آکواریوم

  1. حوله تمیز را در اطراف آکواریوم خود قرار دهید تا آبی که از آکواریوم به بیرون ریخته می شود را در خود جذب کند. اگر یک حوله کافی نباشد، حوله های بیشتری را در اطراف آن قرار دهید.
  2. با دقت تمام وسایل تزئینی داخل آکواریوم را بردارید و آن ها را با کمک یک اسفنج و آب گرم، تمیز کنید. اطمینان حاصل کنید که تمامی جلبک هایی که درون آکواریوم تشکیل شده اند را پاک کرده باشید.
  3. از پاک کننده های خارجی ساینده و سوزش آور استفاده نکنید زیرا آن ها در داخل وسایل تزئینی آکواریوم ته نشین می شوند و ممکن است به ماهی شما آسیب برسانند. از سوی دیگر مواد شیمیایی موجود در مواد شوینده برای ماهیان شما سم هستند.
  4. شیشه ی داخلی آکواریوم را با استفاده از وسیله ی زداینده ی جلبک تمیز کنید؛ حرکات بالا به پائین و برعکس را به آرامی انجام دهید. برای انجام این کار ابتدا از قسمت سفت و زبر اسکرابر و سپس قسمت صاف آن استفاده کنید.
  5. از یک توری برای جمع آوری جرم ها و کثیفی هایی که به سطح آب آمده اند استفاده کنید. سپس مقداری از آب آکواریوم را توسط سیفون خارج کنید. بخش زیادی از آب را توسط سطل خالی کنید در صورت امکان می توانید از یک پمپ کوچک نیز استفاده کنید که کار خروج آب از سیفون را ساده تر کند؛ سیفون را بر روی سنگریزه هایی که کثیف است، قرار دهید تا بخشی از کثیفی آن را از بین ببرد. مراقب باشید که هیچ سنگی توسط سیفون مکیده نشود. هنگامی که ۱۵ یا ۲۰٪ از کل آب موجود در آکواریوم باقی مانده است سیفون را بردارید.
  6. دوباره وسایل تزئینی تمیز را درون آکواریوم قرار دهید و سپس آب تمیز را از شیر آب به آکواریوم اضافه کنید تا پر کردن مخزن با تهویه آب تکمیل شود. هنگام ریختن آب در آکواریوم، مراقب باشید که آن را به آرامی و از یک گوشه انجام دهید تا باعث مضطرب کردن و اذیت ماهی ها نشود.

سخن پایانی

همان طور که در طول مقاله مطالعه کردید وجود یک آکواریوم خانگی و به همراه تعدادی ماهی تزئینی می تواند روح بخشی خانه شما را دوچندان کند؛ اما باید در هنگام خرید آکواریوم به درباره کلیت یک آکواریوم بهینه در خانه توجه کنید. هدف ما در این مقاله ارائه اطلاعاتی جامع درباره ی انواع آکواریوم و شناخت اطلاعاتی در راستای این موضوع است که امیدواریم مفید واقع شده باشد.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است