فلاورباکس و انواع مختلف آن

فلاورباکس | کاربرد و انواع مختلف آن

درواقع در سال های اخیر به علت کاهش فضای باز در حیاط خانه ها و حتی در برخی مواقع حذف حیاط مردم به راهکارهای جدیدی روی آورده اند. دراین بین فلاور باکس ها یا جعبه های گل یکی از مواردی است که اخیراً بسیار محبوب شده و مورداستفاده قرار می گیرد. دراین بین شاید شما هم ازجمله کسانی باشید که پرسش فلاور باکس چیست را در ذهن خود دارید؛ بنابراین در این مقاله تلاش ما بر این است که علاوه بر تعریف فلاور باکس انواع آن را برای شما توصیف کرده و اطلاعات کارایی را در اختیار شما قرار دهیم. پس با پرشین سازه همراه باشید.

فلاورباکس چیست؟

فلاورباکس جعبه هایی هستند که غالباً در پنجره و تراس خانه ها قرار می گیرند. درواقع فلاورباکس ها باعث افزایش جذابیت ساختمان و به ویژه نمای پنجره ها می شود و نمای بیرونی ساختمان را با شکوفا نمودن فضای سبز زیباتر می کند. به طورکلی جعبه های گل با سایزهای مختلف و جنس های متفاوتی می باشد که به عنوان نگه دارنده فضای سبز درون خاک در فضایی به غیراز زمین ساخته شده است. فلاور باکس ها از متریال های مختلف تولیدشده اند که بسته به نوع دکوراسیون و طراحی فضای سبز شما استفاده های متفاوتی دارند. همچنین لازم به ذکر است که فلاور باکس ها امروزه با توجه به کمبود فضای لازم برای ایجاد فضاهای سبز ها گزینه بسیار مناسبی برای جایگزینی باغچه ها می باشند.

آشنایی با انواع فلاور باکس بر اساس جنس

به طورکلی فلاورباکس ها در انواع مختلفی در بازار موجود هستند که می توان به فلاور باکس های چوبی، پلاستیکی، چوب پلاستیکی، سفالی، بتنی اشاره کرد. درواقع انواع مختلف فلاور باکس تحت شرایط خاصی باید مورداستفاده قرار گیرند، بنابراین ما در این بخش فلاور باکس ها را بر اساس مصالح به کاربرده شده در ساخت آن ها دسته بندی کرده که در ادامه بیشتر به توضیح هر یک از آن ها می پردازیم.

۱. فلاورباکس چوبی

به طورکلی چوب ها تنها به صورت روکش در ساخت فلاورباکس ها مورداستفاده قرار می گیرند چراکه در غیر این صورت با توجه به میزان جذب بالای رطوبت ماندگاری کمی خواهند داشت. همچنین لازم به ذکر است که جنبه زیباشناختی فلاورباکس های چوبی نیز ایده آل بوده و عمدتاً در فلاورباکس های آویزان و دیواری مورداستفاده قرار می گیرند. استفاده از چوب در ترکیب با دیگر مصالح نیز در ساخت فلاورباکس ها بسیار رایج است.

۲. فلاورباکس سفالی

از قدیم الایام تا به امروز سفال ها همیشه به عنوان گلدان کاربرد داشته اند. فلاورباکس های سفالی نیز به دلیل جنبه زیباشناختی متمایزی و همچنین طرح ها و رنگ های مختلفی که دارند در طراحی فضاهای سبز بسیار مورداستفاده قرار می گیرد. علی رغم مزایایی که این نوع جعبه های گل دارند، این نوع از فلاورباکس ها در مقابل ضربه از استحکام پایینی برخوردار می باشند و به همین دلیل بیشتر در فضاهای داخلی به کاربرده می شوند.

۳. فلاور باکس پلاستیکی

وزن پایین، ارزان قیمت بودن و طرح و رنگ های مختلف همگی باعث شده اند که استفاده از این فلاورباکس ها به شدت رواج پیدا کند. صادقانه باید ذکر کرد که جنبه زیباشناختی این فلاورباکس ها چندان تعریفی ندارد اما به دلیل ارزان و سبک بودن در تراس ها و بالکن ها مورداستفاده بیشتری می باشند.

۴. فلاور باکس بتنی

انواع فلاور باکس های بتنی وجود دارند که از جنس سیمان و میلگرد تهیه شده اند و در آن ها از قالب های سنتی نیز استفاده شده است. این باکس ها به روش های صنعتی و نیمه صنعتی طراحی می شود به طوری که ساخت آن ها نیاز به دقت بالایی دارد و می بایست قوانین لازم به طور دقیق رعایت شود.

جالب است بدانید که امکان سفارشی سازی در طرح های بسیار متنوع از مهم ترین مزیت های این نوع از فلاورباکس ها باشد. از طرفی نیز وزن بالا نقطه ضعفی برای آن ها به شمار می رود البته انواعی از آن ها که گران تر می باشند نیز در بازار موجود است که وزن به مراتب کمتری دارند. لازم به ذکر است که استفاده از این فلاورباکس ها به صورت زمینی، دیواری و آویزان امکان پذیر است.

۵. فلاورباکس فلزی

فلاورباکس های فلزی با پوشش های رنگی مخصوص برای مقاوم سازی آن ها در برابر رطوبت و زنگ زدگی بسیار مورداستفاده قرار می گیرند. این نوع از فلاورباکس ها بیشتر به صورت دیواری و آویزان به منظور به حداقل رساندن تماس با رطوبت کاربرد دارند. همچنین امنیت فلاور باکس ها بسیار مهم است به طوری که می بایست علاوه بر ایجاد فضای شاداب و زیبا، ازنظر امنیت نیز در شرایط خوبی باشد؛ یعنی نباید به سرعت شکسته شده و یا آسیب ببیند و یا پیچ و مهره شدن باید با دقت انجام شود.

۶. فلاورباکس سنگی

یکی از مدل های سنتی در بین انواع فلاور باکس ها می تواند استفاده از جنس سنگ باشد. فلاور باکس سنگی اغلب جنبه سنتی و اشرافی به خود گرفته است، چراکه که سنگ ماده ای سنگین در آن است که سبب می شود گلدان به صورت ثابت و فیکس شده در جای خود قرار بگیرد. انواع فلاور باکس های سنگی به صورت ثابت استفاده می شود، چون وزن زیادی دارد. در روف گاردن ها از فلاور باکس های سنگی اغلب در برخی از بخش ها استفاده می شود و جنبه عمومی ندارد. همچنین جالب است بدانید که به طورکلی سنگ های مختلفی همچون مرمر و تراورتن را می توان در ساخت فلاورباکس ها به کار برد.

فلاورباکس

دقت شود در فلاور باکس های سنگی خاصیت تراوشی بسیار کم است و هیچ درز و سوراخی وجود ندارد؛ به این ترتیب مسیر خروج آب می بایست به خوبی تشکیل داده شود. مشخص است که این مدل از فلاور باکس ها یک نوع گلدان های دائمی محسوب می شوند و بسیار زیبا هستند و می تواند شرایط مطلوبی ایجاد نماید.

۷. فلاور باکس شیشه ای

به طورکلی این نوع از فلاورباکس ها که جنبه زیباشناختی آن ها از دیگر جنبه های آن به مراتب پررنگ تر است. به دلیل مقاومت پایینی که در برابر ضربه دارند این فلاورباکس ها به طور عمده در فضاهای داخلی ساختمان ها و در ترکیب با سایر مصالح مانند فلز و چوب مورداستفاده قرار می گیرند.

۸. فلاور باکس فایبرگلاس

درصورتی که در تولید انواع فلاور باکس از رنگ و رزین استفاده شود به آن فایبرگلاس گفته می شود و طرح های مختلفی را شامل می شود. درهرصورت فلاور باکس فایبرگلاس دارای وزن سبک تری نسبت به بتنی هستند و مقاومت کمتری دارند و درنهایت در برابر شرایط محیط خاص امکان شکستن و ترک خوردن آن بسیار دیده می شود.

۹. فلاورباکس ترکیبی

در ساخت این نوع از فلاورباکس ها به طور عمده از ترکیب دو یا چند نوع مصالح استفاده می شود. ترکیب چوب، فلز، سنگ و بتن با یکدیگر در ساخت فلاورباکس ها بسیار دیده می شود.

بیشتر بخوانید: قیمت لحظه ای سنگ

کاربردهای جعبه گل یا فلاور باکس

به طورکلی کاربردهای جعبه گل شامل موارد مختلفی از چه ازلحاظ کاربری و چه چشم نوازی فضا می شود که این کاربردها به طورکلی شامل:

  • استفاده از فلاورباکس در فضای سبز شهری به منظور کاشت انواع گل، گیاه و درخت بسیار رایج است. در فضاهای سبز شهری فلاورباکس ها به صورت های آویزان، دیواری و زمینی مورداستفاده قرار می گیرند. فلاورباکس های فلزی، چوبی، سنگی و بتنی از انواع پراستفاده در فضاهای شهری هستند.
  • فلاورباکس در فضاهای داخلی ساختمان های اداری و تجاری نیز بسیار استفاده می شود. فلاورباکس شیشه ای، چوبی، سفالی و سنگی در طراحی داخلی ساختمان ها مرسوم هستند. لازم به ذکر است که در فضای داخلی از فلاورباکس ها بیشتر به صورت دیواری و آویزان استفاده می شود.
  • تراس ها و بالکن به دلیل فضای کوچکی که دارند بستر بسیار مناسبی برای استفاده از انواع فلاورباکس در اندازه های مختلف هستند. فلاورباکس هایی که در تراس و بالکن از آن ها استفاده می شود در درجه اول باید وزن کمی داشته باشند. درواقع فلاورباکس ها بیشتر به صورت آویزان به نرده های تراس اتصال داده می شوند.
  • روف گاردن ها هم به دلیل محدودیت های عمده ای که دارند محل مناسبی برای کاربرد فلاورباکس هستند. فلاورباکس ها را می توان در اندازه های مختلفی برای کاشت بسیاری از گیاهان و درختچه ها به کار برد. استفاده از فلاورباکس های سبک وزن مورد مهمی است که باید حتماً به آن توجه داشت.
  • فضای بیرون از پنجره ها نیز که کاملاً بلااستفاده هستند گزینه مناسبی برای اجرای فلاورباکس های آویزان است. شایان ذکر است که باید از فلاورباکس های فلزی، چوبی و پلاستیکی که وزن کمی دارند استفاده شود.

 

فلاورباکس

مزایای فلاور باکس در روف گاردن

انواع فلاور باکس در روف گاردن امکان جابجایی دارند به طوری که اگر دکوراسیون روف گاردن عوض شود محل قرارگیری فلاور باکس ها نیز قابل تغییر است و مشخص است که این موضوع یکی از دلایل اصلی انتخاب فلاور باکس در روف گاردن است. فلاور باکس در روف گاردن به صورتی طراحی می شود که به عنوان یک مانع یا حصار می توان از آن استفاده کرد و برای جلوگیری از دید استفاده شود. از سوی دیگر سبب می شود که به دیوار لطافت بخشیده شود. مشخص است که فلاور باکس ها به صورتی طراحی می شوند که امکان کاشت درخت و درختچه ها را در فضاهایی که بستر کاشت ضعیف است شامل شوند.

در جنس و شکل و ابعاد فلاور باکس در روف گاردن تنوع زیادی دیده می شود. برخی از افراد می توانند مدل های پرعمق آن را انتخاب کنند، برخی می توانند طول فلاور باکس را بیشتر کنند و برخی دیگر می توانند در عرض فلاور باکس ها تغییراتی ایجاد کنند مشخص است که تنوع در سلیقه و جنس و شکل فلاور باکس اهمیت زیادی دارد و باسلیقه مشتری سازگار استمی توان از چندین فلاور باکس در روف گاردن در کنار هم استفاده کرد و فضایی را ایجاد کرد که علاوه بر زیبایی محیط، لطافت و شادابی زیادی ایجاد می کند.

عموماً مقاومت به کاررفته برای فلاور باکس در روف گاردن بسیار خوب است به طوری که سال ها دوام می آورد و سبب می شود زیبایی روف گاردن ها بسیار بیشتر شود. از سوی دیگر بهتر است که فلاور باکس در روف گاردن به طور دقیق از مواد مغذی تقویت شود و آب وخاک برای گیاه نیز در این راستا ارزیابی می شود.

فلاور باکس در روف گاردن دارای تنوع طرح زیادی است به طوری که سبب می شود موقعیت نصب آن نیز متفاوت باشد. نصب فلاور باکس در روف گاردن به صورتی طراحی شده است که افراد می توانند به واسطه آن موقعیت دقیق روف گاردن را مشخص سازند.

معایب فلاور باکس در روف گاردن

به طورکلی یکی از مشکلاتی که برای فلاور باکس در روف گاردن دیده می شود اندازه های بزرگ آن است درواقع وقتی ابعاد آن بزرگ باشد سبب می شود که جابجایی سخت تر شود و درنهایت فضای بیشتری را اشغال می کند این موضوع درنهایت سبب می شود که موقعیت فلاور باکس ها به نسبت سایر بخش ها متفاوت به نظر برسد. از سوی دیگر درصورتی که از جنس چوب برای فلاور باکس در روف گاردن استفاده شود، پس از دو الی سه سال علائم پوسیدگی در آن نشان داده می شود و درنهایت بر اساس اقلیم و محل قرارگیری آن می بایست جنس موردنظر را انتخاب نمود. از یاد نبرید که در طراحی فلاور باکس در روف گاردن می بایست همه این موارد ارزیابی می شود.

بیشتر بخوانید: روف گاردن یا بام سبز

نکات مهم در استفاده از فلاور باکس در روف گاردن

  1. از قرار دادن فلاور باکس های ناهماهنگ با محیط امتناع شود، چراکه سبب می شود فضای بی نظمی ایجاد شود. بهتر است که فلاور باکس ها به صورت چندتایی در کنار هم قرار بگیرد تا یک محیط دنج را پدید آورد. بهتر است که برای به حداقل رساندن میزان خشک شدن خاک ها از گلدان های بزرگ استفاده شود تا تعداد و انواع بیشتری از گل و گیاه را در خود جای دهند.
  2. اندازه و همین طور جنس فلاور باکس در روف گاردن می بایست برای کاشت درخت مناسب باشد و بر اساس میزان ریشه دهی درخت انتخاب شود. درهرصورت ریشه درختان سبب صدمه به بدنه فلاور باکس ها می شود و درنهایت رشد آن دچار مشکل می شود.
  3. از موارد مهم در نصب فلاور باکس در روف گاردن ایجاد زهکش مناسب است. مشخص است که زهکش های به کاررفته در فلاور باکس ها می بایست به صورتی باشد که در بخش تحتانی آن قرار بگیرد و درنهایت نیاز به پوشش های فلزی نیز خواهد بود. در نظر داشته باشید که برای محل قرارگیری فلاور باکس می بایست دقت صورت بگیرد و باید جایی انتخاب شود که حداقل ۵ ساعت در روز نور خورشید دریافت شود و بستگی به نوع گیاه کاشت صورت گیرد. در صورت کاشت گیاهان می بایست خاک مناسب نیز استفاده شود و نیازهای دیگر گیاه نیز مدنظر قرار بگیرد. در فلاور باکس خاک اغلب زودتر خشک می شود و درنتیجه سبب می شود که آبیاری بافاصله کمتری صورت انجام شود.

انواع فلاور باکس بر اساس کاربری

تنوع و گستردگی فلاور باکس ها باعث شده است تا دارای تنوع زیادی ازلحاظ ابعاد و جنس و نوع کاربری باشند که در سه دسته زیر خلاصه می شوند.

۱. فلاور باکس زمینی

یکی از متداول ترین و پرکاربردترین انواع فلاور باکس، فلاور باکس زمینی می باشد. این فلاور باکس ها بر روی زمین یا روی نیمکت های مختلف و یا حتی روی طاقچه های فضای باز قرار می گیرند. به طورکلی حضور این نوع فلاور باکس در محیط علاوه بر کاربردی بودنشان، کمک زیادی به زیبایی فضای باز می کند.

۲. فلاور باکس دیواری

یکی دیگر از انواع فلاور باکس نوع دیواری آن است. درواقع این نوع از فلاورباکس به کمک طراحی فضای باز آمده است و کمک زیادی به زیبایی محیط کرده است. به طورکلی باکس های گل دیواری در ابعاد مختلف بر روی بدنه دیوار بیرونی نصب می شوند و معمولاً یا بر روی شبکه های چوبی متصل به دیوار و یا زیر پنجره نصب می گردند.

۳. جعبه گل آویز

بسیاری از ما در نمای بیرونی خانه، آپارتمان و بر روی نرده های تراس، شاهد قرارگیری گلدان هایی بوده ایم. این گلدان ها، همان فلاور باکس آویزی است که بر روی نرده ها و لبه های دیوار قرار می گیرند و به صورت آویزان دیده می شوند. درواقع این نوع از فلاور باکس زیبایی و چشم نوازی خاص خود را دارند و همچنین برای استفاده در بالکن و پانسیون ها و بسیاری از مکان های دیگر مناسب می باشند.

فلاورباکس

ابعاد فلاور باکس در انواع مختلف

به طورکلی ابعاد فلاور باکس بر اساس طول و عرض و عمق بررسی می شود. مدل های زمینی اغلب ازنظر طول بیشتر هستند و سایز بزرگ تری دارند. ابعاد فلاور باکس دیواری به واسطه نصب بر روی دیوار ازنظر سایز کوچک ترند. مشخص است که برای بررسی ابعاد این محصول باید محیط اجرا مشخص شده باشد.

ابعاد فلاور باکس بر اساس محیط پروژه مشخص می شود. برخی از افراد دوست دارند فلاور باکس هایی در روف گاردن خود داشته باشند که فضای کافی برای کاشت گل و گیاهان کوچک را فراهم کند. ابعاد فلاور باکس طولی بر اساس موقعیت اجرا مشخص می شود. البته فلاور باکس ها در مدل های مستطیلی و مخروطی شکل نیز طراحی می شوند. همه آن ها ازنظر ابعاد با هم فرق دارند.

  • ابعاد فلاور باکس طولی

ابعاد فلاور باکس طولی یا مستطیلی طبق محیط اجرا تقسیم بندی شده است. ابعاد مورداستفاده در این زمینه بیشتر بین ۱۲۰*۴۰*۶۰ دیده می شود. همین طور مدل هایی وجود دارد که سایز آن ها ۹۰*۳۵*۵۰ هستند. مشخص است که این مدل ها اغلب می بایست در ابتدا به طور دقیق جانمایی شود و سپس نصب صورت بگیرد. در طراحی و اندازه گیری ابعاد فلاور باکس طولی گاه طول استفاده شده بین اعداد ۷۰، ۹۰ و ۱۲۰ است. معمولاً طول کمتر از ۷۰ در این مدل استفاده نمی شود. موقعیت بعدی نیز وابسته به عرض ۲۴ و ۳۵ و ۴۰ است و ارتفاع به کاررفته در آن نیز از ۴۰ آغازشده و به ۶۰ می رسد مشخص است که ابعاد به کاررفته در ابعاد فلاور باکس بر اساس موقعیتی که هر بخش دارد ارزیابی شده است.

  • ابعاد فلاور باکس زمینی

فلاور باکس های زمینی اغلب در محیط های داخلی و خارج از منزل استفاده می شود به این دلیلی که دارای قابلیت جابجایی خوبی هستند و نگهداری گل و گیاهان فصلی در آن ها راحت تر است. این سبک در مدل های با سینی تخلیه و بدون سینی تخلیه دسته بندی می شود و بر اساس محیط کاربری متغیر است. ابعاد فلاور باکس زمینی با توجه به نوع جابجایی آن نباید زیاد بزرگ باشد. درواقع این سبک از فلاور باکس ها به سبکی و کوچکی مشهور هستند. همین طور طول به کاررفته نیز باید مناسب باشد و نوع جابجایی باید به صورتی باشد که به بخش های مختلف منزل آسیبی وارد نشود. محیط کاربری در این زمینه اهمیت زیادی دارد. درصورتی که قرار است از فلاور باکس های بتنی و سفالی زمینی استفاده شود، به طوری که در یک موقعیت ثابت قرار بگیرد و جابجا نشود، می تواند در ابعاد بزرگ تری استفاده شود و مشکلی از این دسته وجود نخواهد داشت.

  • ابعاد فلاور باکس پرتابل

طراحی پرتابل انواع فلاور باکس ها به صورتی است که می تواند در ابعاد و نصب آن شرایط مخصوصی داشته باشد. تغییرات الگو در این زمینه اهمیت زیادی دارد و می تواند اجرا و نصب مخصوصی را شامل شود. در انتخاب ابعاد فلاور باکس می بایست دوام نیز در نظر گرفته شود. مثلاً ابعاد فلاور باکس چوب پلاست و آلومینیوم با آزادی بیشتری همراه است، زیرا این مدل ها در عین زیبایی و دوام ازنظر پایداری نیز بسیار عالی هستند و در برابر اشعه آفتاب نیز استفاده می شوند. از سوی دیگر در برابر قارچ ها و حشرات بسیار مناسب هستند و میزان هوازدگی در آن ها کمتر است. شکاف و مواد شیمیایی به کاررفته در این سبک بسیار مهم است و در برابر آتش نیز مقاوم هستند.

فلاورباکس ها چگونه اجرا می شوند؟

فلاورباکس ها ازآنجایی که از قبل آماده شده اند چندان فرآیند اجرای سخت و پیچیده ای ندارد و باکمی دقت هر فردی قادر به اجرای آن در روف گاردن، پشت بام و تراس خانه خود است. شاید مهم ترین نکته در اجرای فلاورباکس توجه به زهکشی مناسب است که به این منظور نسبت به ایجاد سوراخ هایی در کف فلاورباکس ها اقدام می کنند.

نکات پایانی

به طورکلی مزایای فلاور باکس در روف گاردن بیشتر از معایب آن است درواقع صادقانه باید اذعان کرد که معایبی نمی توان برای فلاورباکس ها در نظر گرفت. اگر ابعاد فلاور باکس ها بیش ازحد بزرگ نباشد، می تواند موقعیت خوبی را شکل دهد و در تلفیق هنر و علم معماری موقعیت خوبی ایجاد نماید. درصورتی که قرار است از فلاور باکس های عریض در روف گاردن خود استفاده کنید، از یاد نبرید که بخشی از آن می بایست دارای پایه های مقاوم باشد. مشخص است که نوع فلاور باکس ها بر اساس موقعیتی که در نظر گرفته می شود بررسی خواهد شد. در بهترین شرایط باید محیط خانه ارزیابی شود و مشخص است که محیط اجرایی باید قابل قبول و واقعی به نظر برسد و سطح اقتصادی خوبی را شکل دهد. در پایان امیدواریم که مقاله پیش رو توانسته باشد نقش مهمی در افزایش اطلاعات شما بازی کرده باشد.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است