آشنایی با استخر، سونا و جکوزی

آشنایی با استخر، سونا و جکوزی

استخرها باید بسیار مقاوم و مستحکم ساخته شوند تا به مرورزمان دچار آسیب نشده و عمر آن ها طولانی باشد. به طورکلی بهره مندی از یک استخر یا سونا مناسب به متریال به کاررفته شده در ساخت آن و اعمال یکسری استانداردهای لازم برای ساخت این سازه ها وابسته است و مسلماً با استفاده از مصالح باکیفیت می توان تجربه کاربری خوشایندی را در محیطی که استخر، سونا و جکوزی ساخته می شود تجربه کرد؛ بنابراین با توجه به این مقدمه با پرشین سازه به منظور آشنایی بیشتر با انواع استخر و اطلاعات تکمیلی درباره ی آن همراه باشید. به شما اطمینان می دهیم که این مقاله جامع و کاربردی می تواند به بهترین نحو نیاز اطلاعاتی شما را در حوزه شناخت انواع استخر و جکوزی بالا ببرد.

تاریخچه ساخت استخر و پیشینه آن

در سال ۱۸۹۶ پس از شروع بازی های المپیک به شیوه ای نوین و برگزاری مسابقات شنا بود که طراحی و ساخت استخرهای شنا به سرعت رشد کرد و به تدریج استخرها شنای عمومی در شهرهای مختلف جهان ساخته شد. پس از جنگ جهانی اول بود که رغبت عمومی برای برگزاری مسابقات شنا بیشتر شد. در این میان، استانداردهای مرتبط با استخرها نیز تدوین و منتشر شد و ضرورت آموزش صحیح فنون شنا اهمیت دوچندان پیدا کرد. پس از جنگ جهانی دوم، گرایش عمومی برای ساخت استخرهای خانگی نیز افزایش یافت و استخرها جای خود را در ساختمان های مسکونی نیز باز کردند و به بخشی بااهمیت در خانه های با قابلیت ساخت استخر تبدیل شد.

انواع استخر ازنظر کاربری

به طورکلی انواع استخر را ازنظر کاربری می توان به صورت زیر دسته بندی شود که شامل:

۱. استخر روباز

از انواع استخر، استخر روباز است. این گونه استخرها برای فصول تابستان و منطقه های گرمسیری و یا باغ ها بسیار مناسب هستند. به طورکلی ازآنجاکه شما مجبور نیستید در مورد تهویه، عایق، گرمایش، سرمایش، یا ساختار واقعی که استخر را احاطه کرده اند نگران باشید، یک پروژه استخر در فضای باز ارزان تر از یک پروژه یک استخر سرپوشیده است.
به طورکلی مزایا این نوع از استخرها شامل:

  • عدم نیاز به سیستم های گرمایشی و سرمایشی
  • هزینه کمتر برای ساخت، عدم نیاز به عایق سازی محوطه و پیاده سازی سیستم تهویه مطبوع
  • مناسب برای تابستان از جهت آفتاب گرفتن در فصل تابستان

همچنین درباره ی معایب استخرهای شنای روباز می توان مطرح کرد که شامل:

  • عدم استفاده از آن در طول سال
  • نیاز به نگهداری و تمیز کردن بیشتر
  • نداشتن امنیت کافی و مناسب برای کودکان و حیوانات خانگی

۲. استخر سرپوشیده

این نوع از استخرها در فضاهای بسته ساختمان و محیط هایی که پوشش ازجمله سقف دارند ساخته می شوند. به طورکلی یکی از مهم ترین مشکلاتی که طراحان در استخرهای سرپوشیده با آن روبرو هستند، تأمین آسایش حرارتی شناگران است. چراکه کنترل وضعیت هوای داخل استخر علاوه بر تأمین آسایش شناگران به افزایش عمر مفید ساختمان و تجهیزات موجود در آن نیز کمک می کند.

مزایا استخرهای سرپوشیده به شرح زیر می باشد:

  • امکان شنا کردن و بهره مندی از استخر در تمام طول سال
  • تمیز کردن راحت تر استخر
  • دارای امنیت بیشتر، به دلیل بسته بودن فضا امکان حفاظت بیشتری وجود دارد و دیگر دغدغه کودکان و حیوانات خانگی را نخواهید داشت.

معایب استخرهای شنا سرپوشیده

  • نیاز به هزینه بیشتر برای تأسیسات استخر شامل: گرمایش، تهویه و هزینه های تعمیرات و نگهداری
  • کنترل رطوبت
    شما باید توجه دقیقی به دما و رطوبت محیط استخر داشته باشید و به طور مداوم آن را چک نمایید.

۳. استخر خانگی

به طورمعمول استخر خانگی در داخل خانه ها یا در محیط های اختصاصی مانند اتاقکی در گوشه ی باغ و ویلا قرار دارد که به نسبت و به دلیل هزینه ی بالاتر، خواهان کمتری در میان مردم دارد.
مزایا استخرهای خانگی

  • در دسترس بودن در هر زمان
  • استفاده از آن در جهت درمان های آبی و حفظ سلامتی
  • مناسب جهت تمرینات روزانه شنا
  • ایجاد تفریح و سرگرمی در محیط سکونت

معایب استخرهای خانگی

  • مصرف بالای آب برای پر کردن و تمیز کردن استخر
  • هزینه بالای ساخت
  • هزینه های بالای تعمیرات و نگهداری
  • صرف زمان و هزینه جهت تمیزکاری دائمی استخر

 

استخر خانگی

۴. استخر عمومی

استخرهای عمومی اغلب زیرمجموعه ای از مراکز ورزشی هستند که در آن ها قسمت های مختلفی مانند استخر آب گرم، استخر سرپوشیده، استخر سرباز، استخر کودکان و غیره در نظر گرفته می شود. استخرهای سرباز معمولاً در مناطق گرمسیر مورداستفاده قرار می گیرند. در استخرهای بزرگ و عمیق معمولاً سکوی شیرجه در نظر گرفته می شود. البته سکوی شیرجه تنها باید در استخرهای با عمق کافی تعبیه شود، به طوری که شیرجه زدن افراد خطری را برای آن ها ایجاد نکند.

۵. استخر مسابقات یا قهرمانی

به طورکلی استخرهای مسابقاتی به طول ۲۵ یا ۵۰ متر عمق ساخته و حداقل ۸ خط راه جداگانه دارند. این نوع از استخرها بیشتر به شکل مستطیلی ساخته می شوند.
همان طور که احتمالاً در جریان هستید استخرهای قهرمانی نیاز به سیستم گرمایش مناسب، نور پردازی خوب، بلوک های شروع، صفحه نمایش نتایج و تایمر الکترونیکی دارند که هم به صورت روباز و یا سرپوشیده ساخته می شوند.

۶. استخر غواصی

این نوع از استخرها بسیار گران قیمت می باشند و به نوعی استخر تمرینی به شمار می آیند. استخر غواصی بر اساس قوانین شنا و اصول ایمنی ازجمله اندازه آن، عمق آب و میزان فاصله جایگاه ساخته می شوند.

۷. استخر کودک یا استخر بادی

به طورکلی این نوع از استخرها سبک و قابل حمل بوده و نام دیگر آنها استخر کودک می باشد. این استخر به راحتی پر و تخلیه می شود و در هر مکانی که دوست داشته باشید، می توانید آن ها را قرار دهید. نکته مهم در خصوص استخر بادی این است که پس از هر بار استفاده باید آب آن را خوب تخلیه نمایید.

مشاهده کنید: قیمت لحظه ای سیمان

۸. استخر درمانی

آب درمانی عبارت است از به کارگیری یخ، بخار یا آب گرم یا سرد به طوری که هدف از آن بهبود وضعیت جسمانی، از بین بردن ناراحتی های فیزیکی و بهبود عملکرد بدن باشد. دراین بین استفاده از استخرهای درمانی می تواند به فرایند آب درمانی کمک شایانی نماید.

به طورکلی استخرهای درمانی را می توان در گروه های زیر در نظر گرفت که شامل:

  • استخرهای آبگرم (خود به دو گروه استخرهای گردابی و استخرهای هوایی تقسیم می شوند)
  • سونای خشک و بخار
  • حوضچه های آب سرد
  • استخرهای آب گرم طبیعی

۹. استخر اقیانوسی

این دسته از استخرها در شهرهای ساحلی و در کنار اقیانوس ها یا دریاها ساخته می شوند. آب موردنیاز این استخرها به وسیله جزر و مد آب در طول شبانه روز تأمین می شود. در چنین حالتی آب اضافی نیز از دیواره استخر سرریز نموده و به دریا می ریزد.

۱۰. استخر انعکاسی

به طورکلی این نوع از استخرها عمق کمی داشته و برای نشان دان و منعکس کردن شکل سازه و محیط پیرامون آن با نور پردازی مناسب برای اهداف زیباساز ی به کار می رود.

استخر انعکاسی

۱۱. استخر کف متحرک

این استخر دارای کفی با قابلیت تنظیم و تغییر ارتفاع به وسیله فشار دادن یک دکمه است که تبدیل به یک استخر چندمنظوره می شود. درواقع با ساختن کف متحرک برای استخر علاوه بر داشتن یک استخر زیبا و لوکس می توان محلی برای سرگرمی بزرگ سالان یا کودکان باشد. همچنین لازم به ذکر است که این نوع از استخرها قابلیت ایمنی بالایی دارند و هنگامی که سطح استخر و اطراف آن تحت کنترل نیست، با بالا آمدن کف متحرک با کف فضای پاسیو هم سطح شده و ایمنی شما را تأمین می کند.

انواع استخر ازنظر موقعیت

با توجه به این المان دسته بندی دو گروه طبقه بندی انواع استخر ازنظر موقعیت مکانی وجود دارد که شامل:

۱. استخر روکار

این نوع از استخرها ارزان ترین و ساده ترین نوع استخر می باشند که معمولاً از پیش ساخته شده است و از جنس کامپوزیت های فایبرگلاس، وبنیل می باشند.

۲. استخر توکار

برخلاف نصب و راه اندازی استخرهای پیش ساخته روکار، استخرهای توکار نیازمند اجرای عملیات ساختمانی هستند. درواقع اجرای شکل و ابعاد استخر بر روی زمین، گودبرداری و اجرای ماسه بادی در بستر، نصب استخر و پر کردن فضای اطراف با ماسه بادی، اجرای تأسیسات استخر و درنهایت اجرای زیباسازی های اطراف استخر ازجمله عملیات عمرانی برای نصب استخر پیش ساخته توکار می باشد.

انواع استخر با توجه به مصالح مورداستفاده

همان طور که میدانید نحوه طراحی و ساخت استخرها با توجه به نوع مصالح با یکدیگر متفاوت می باشند، ولی در لوله کشی و سیستم های فیلترینگ تفاوت چندانی ندارند. درواقع تفاوت عمده ی آن ها درروش ساخت حوضچه ها میباشد.بنابراین با توجه به آنچه ذکر شد انواع استخر با توجه به مصالح به کاررفته در آن شامل:

۱. استخر فایبرگلاس

در این نوع از استخر از پوشش کامپوزیت که از مواد پلیمری و الیاف شیشه تهیه شده، استفاده می شود. درواقع برای ساخت استخر فایبرگلاس یک گودال حفاری می شود و سپس لوله کشی ها صورت می گیرد، استخر در داخل گودال قرار داده می شود و از ماسه برای پر کردن آن استفاده می گردد و سپس استخر از آب پر می شود.

همچنین مزایای این نوع از استخرها شامل:

  • استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس؛ نیاز به آرماتوربندی و بتون ریزی ندارند
  • نیاز به کاشی و سرامیک ندارد.
  • بدنه استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس، تشکیل شده از ۱۰ لایه رزین یک لایه ژلکوت مخصوص استخر می باشد.
    (لایه ژلکوت ازجمله موادی است که خاصیت آنتی باکتریال، ضد جلبک و آنتی فرابنفش دارد که مقاومت بدنه را در مقابل فرسایش نور خورشید بالا می برد).
  • قابلیت جابه جایی بدنه استخر در صورت نیاز که این یک امکان بسیار عالی برای ساخت یک استخر به شمار می رود.
  • زمان بری کوتاه نصب، به طوری که نصب و راه اندازی استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس، از ۴ تا ۷ روز بیشتر زمان نمی برد.
  • در صورت ایجاد مشکل و نشتی قابلیت ترمیم بسیار بالایی دارند.
  • پایین آمدن هزینه تعمیر و نگهداری به خاطر آنتی باکتریال و ضد جلبک بودن استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس.

 

استخر فایبرگلاس

۲. استخر وینیل

استخرهای وینیل دارای چارچوب فلزی، پلاستیکی و چوبی است که بعد از حفر گودال داخل زمین نصب می گردد. این نوع از استخرها مانند استخرهای فایبرگلاس، کف حفره با پرکننده شن و ماسه یک سطح می شود و دیوارها با وینیل آب بندی می شوند. این استخرها خیلی ارزان قیمت هستند، ولی از استحکام و دوام کمی برخوردار می باشند بنابراین نیاز است تا هر ۱۰ سال یک بار عوض شوند.

۳. استخر ژئوممبران

 این نوع استخر در حقیقت نوعی پوشش عایق پلیمری بوده که طی فرایند ایجاد آن نیاز به اجرای مراحلی همچون سُست نبودن خاک، نقشه برداری و بازبینی آن را دارد، این استخرها قابل جابجایی نبوده و بعد از نصب فضای اشغال شده قابل جمع آوری نمی باشند، هزینه ساخت استخر ژئوممبران نیز به دلیل تهیه مواد اولیه گران قیمت و جاگذاری استخر مقرون به صرفه نمی باشد، از استخر ژئو ممبران در مصارف مختلفی همچون کشاورزی، پرورش ماهی و ذخیره آب استفاده می شود.

۴. استخر شیشه ای

به طورکلی دیواره های این نوع استخر را از شیشه و یا اکریلیک می توان ساخت و دلایل مختلفی برای استفاده از یک استخر شفاف وجود دارد که شامل نیاز به وجود پنجره های زیر آب یا دیوارشیشهای برای آموزش شنا، انتقال نور و یا انعکاس آن به قسمت های دیگر ساختمان تا جذابیت دیدنی و آرامش بخشی که در اثر برخورد آب و نور با استخر شیشه ای ایجاد می شود.

لازم به ذکر است که استخرهای شیشهای ازجمله مدرن ترین استخرها هستند که از چندلایه شیشه تشکیل شده اند تا در صورت شکسته شدن یک لایه، لایه های دیگر برای نگه داشتن پنل و استحکام در مقابل فشار و ضربه وجود داشته باشد.

۵. استخر بتنی

از میان انواع استخرها، استخرهای بتنی از بیشترین انعطاف پذیری برخوردار هستند. به طوری که شکل و طرح اجراشده در محوطه استخر را می توان با آرماتوربندی مناسب اجرا کرد. درواقع اولین مرحله برای اجرای یک استخر بتنی، تهیه پلان های مهندسی است.

گودبرداری، آرماتوربندی استخر و ساخت فونداسیون در مرحله بعد و با توجه به پلان های مهندسی انجام می گیرد. برای آرماتوربندی استخرهای بتنی از میلگردهای فولادی استفاده می شود. قالب های بتنی استاندارد معمولاً از جنس چوب، فایبرگلاس یا فولاد ساخته می شوند. درواقع نوع قالب بندی است که نمای سطح بتن را پس از برداشتن قالب ها تعیین می کنند. پس از پایان آرماتوربندی نیز عملیات بتن ریزی انجام می شود.

لازم به ذکر است که هزینه نگهداری استخر بتونی بالا است چراکه استخرهای بتونی به دلیل نیاز به زیرسازی و پی ریزی های گسترده، بسته به ابعاد و ارتفاع دارای هزینه های گزافی دارند.

تأسیسات لازم برای یک استخر

تأسیسات لازم برای یک استخر می تواند با توجه به کاربری آن و محیطی که در آن استفاده می شود تعیین گردد. به طورکلی استخرهای کنونی به گونه ای طراحی می شوند که آب ورودی به آن ها دارای دمای استاندارد باشد و شناگران با آبی با دمای متعادل و مطلوب مواجهه شوند. علاوه بر آن دستگاه های مخصوص تصفیه و ضدعفونی کننده آب می توانند آب استخر را از آلودگی ها و موارد بیماری زا پاک سازی کنند. تأسیسات انواع استخر با توجه به محل استفاده و کاربرد آن ها باهم متفاوت است اما در بیشتر آن ها از موتورخانه برای قرار دادن تأسیسات استفاده می شود. جالب است بدانید که تجهیزات موتورخانه ای و نصب آن ها با توجه به اینکه استخر به صورت سرپوشیده است یا روباز به صورت متفاوت انجام می شود.

استخرهای روباز به سیستم سرمایشی و گرمایشی نیازی ندارند و تنها می توان از سیستم تصفیه آب و سیستم گرمایشی در تأسیسات آن ها استفاده نمود؛ اما در استخرهای سرپوشیده استفاده از سیستم گرمایشی و سرمایشی یک نیاز ضروری است و باید آن را در قسمت موتورخانه نصب نمود. همچنین لازم به ذکر است که استخرهای سرپوشیده باید مجهز به سیستم تهویه نیز باشند تا رطوبت و درجه حرارت آن ها تنظیم شود ازاین رو نصب وسایل گرمایشی و سرمایشی در آن ها امری بسیار ضروری است.

زیرساخت های لازم جهت ساخت استخر خانگی

به طورکلی اجرای زیرساخت های لازم جهت ساخت استخر خانگی دارای مراحل مختلفی می باشد که شامل:

۱. حفر، خاک برداری و بتن ریزی

پس از بررسی همه جانبه محل احداث استخر ویلایی، نقشه کشی و دریافت مجوزها، با توجه به عمق و ابعاد استخر روباز، منطقه موردنظر را با کمک ماشین آلات حفاری، خاک برداری می کنند. بعدازآن کف استخر را صاف و برای ایجاد قسمت های کم عمق و عمیق استخر، آن را شیب بندی و سپس بتن ریزی می کنند. مرحله بعد آرماتوربندی کف استخر با میلگرد است که به صورت شبکه ای در کف و دیواره استخر قرار می گیرد.

۲. اجرای تأسیسات استخر خانگی

حالا نوبت جایگذاری تأسیسات استخر است. طبق نقشه اجرایی استخر خانگی، لوله کش لوله های ورود و خروج آب را کار می گذارد و برق کار، سیم کشی های مربوط به سیستم روشنایی استخر را انجام می دهد. اگر قصد استفاده از آب گرم در استخر را دارید لازم است فضایی را هم به عنوان موتورخانه در نقشه ساخت استخر در نظر بگیرید تا تجهیزات مربوط به استخر مانند پمپ، فیلتر تصفیه آب، تنظیم دمای آب و غیره در این مکان قرار بگیرد. باید توجه داشته باشید که سطح موتورخانه از سطح کف استخر در حدود یک متر پایین تر باشد.

۳. چیدن بلوک ها و ساخت دیواره

پس از انجام کارهای زیرساختی استخر، می توانید از بلوک های سیمانی نیز برای ساخت کف استخر استفاده کنید که آسان تر و برای استخر خانگی که حجم آب زیادی را در بر نخواهد گرفت، مقرون به صرفه تر است. بعد از چیدن بلوک ها در کف استخر با ریختن ملات روانی روی آن، تمام حفره های موجود در بین بلوک ها را می پوشانندبعد از ساخت کف، نوبت دیواره های استخر است. دیواره استخر ویلایی را نیز می توانید به همین ترتیب با بتن ریزی یا چیدن بلوک های سیمانی پرکنید.

استخر

اهمیت آب بندی استخر

اهمیت آب بندی استخر نه تنها مربوط به جلوگیری از نشتی آب می شود بلکه می تواند شامل موارد دیگری نیز باشد که باعث می شود آب بندی استخر اهمیت پیدا کند. درواقع با استفاده از آب بند کننده شما می توانید اطمینان حاصل کنید که استخر به مدت طولانی از نمای بیرونی خوبی برخوردار است؛ همچنین عایق بندی استخر سبب حفاظت از استخر در برابر سرمای زیاد و یخ زدگی می شود.

این عمل در مدت زمان عمر مفید استخر نقش بسیاری دارد. آب بندی کف استخرها نیز از موارد مهم در این زمینه است که اگر توجه کافی به این قسمت نشود به راحتی آب به داخل استخر نفوذ می کند و بعد از گذشت مدت زمانی اندک باعث تخریب و آسیب به کف استخر خواهد شد.

آشنایی با سونا و جکوزی

سونا و جکوزی دو روش حمام لوکس هستند که بسیار آرامش بخش و لذت بخش می باشند و استفاده از فضاهایی که این خدمات را ارائه می دهند چه به صورت خصوصی و چه به صورت عمومی می تواند در ایجاد این آرامش بسیار مؤثر باشد. سونا اتاقکی است که از چوب ساخته شده است که از آن به عنوان حمام بخار هوای گرم استفاده می شود. این در حالی است که جکوزی یک وان بزرگ داغ با سیستم جت های آب زیر آب برای ماساژ بدن است. به طورکلی تفاوت اصلی سونا و جکوزی این است که سونا از گرما استفاده می کند درحالی که جکوزی از آب استفاده می کند.

حوضچه جکوزی چیست؟

جکوزی عموماً به حوضچه ای گفته می شود که دارای آب گرم (با دمای ۳۵ گرمایش و ۱۵ سرمایش) بوده و دارای تعدادی نازل ایرجت جهت ماساژ افراد به کار گرفته می شود. کاسه جکوزی عموماً می بایست از بتن مسلح ساخته شود و از نوار واتر استاپ جهت آب بند کردن آن استفاده نمود.

جکوزی

انواع جکوزی ازنظر ساخت

 جکوزی ها را می توان در انواع مختلفی از نوع نشسته خوابیده و ایستاده ساخت که این موضوع به طراحی معماری و خواسته کارفرما دارد. ولی به طورکلی انواع جکوزی شامل:

۱. جکوزی نوع خوابیده

این نوع از جکوزی که عموماً استخرهای عمومی به کار گرفته می شود. حوضچه ی کوچک و مستطیل شکلی که فرد در آن دراز می کشد و تعدادی نازل از زیر آب را با فشار و مخلوط هوا به پشت فرد می کوبد که این فشار آب باعث می شود فرد را ماساژ دهد.

۲. جکوزی ایستاده

جکوزی ایستاده نوعی از جکوزی است که بنا به خواسته کارفرما می توان دمای آب آن را گرم یا سرد در نظر گرفت که شامل یک حوضچه بوده و فرد با رفتن به داخل حوضچه تعدادی نازل آب را با فشار زیاد به پشت فرد می کوبد. به طورکلی اگر این نوع از جکوزی را معمولاً با آب سرد در نظر بگیرید، در آن صورت مکمل جکوزی های آب گرم می باشند.

اتاقک سونا چیست؟

سونا عبارت است از اتاق یا کلبه کوچکی که به منظور بهره گیری از هوای گرم در حالت خشک یا مرطوب مورداستفاده قرار می گیرد. به طورکلی بسیاری، زادگاه سونا به شکل امروزی را کشور فنلاند می دانند. به لحاظ واژه شناسی، «سونا» یکی از لغات قدیمی در زبان فنلاندی است که به حمام های سنتی فنلاند اشاره دارد. البته در مناطق مختلف از واژگان مشابه و متعددی استفاده می کنند. سونا خود به دو گروه سونای خشک و بخار تقسیم می شود که در بخش زیر توضیح داده می شود.

سونا

ساختار کلی سونای بخار

سونا بخار معمولاً به دلیل تولید رطوبت بالا، فضا می بایست دارای عایق بندی مناسبی بود تا از نفوذ بخار به سایر فضاها جلوگیری شود. بهترین نوع لوله بخار سونا از جنس استیل بوده که در مقابل فرسایش مقاوم می باشد در ساخت سونای بخار می بایست نوع سقف به گونه ای باشد که از افتادن قطرات بخاری که در زیر سقف جمع شده بر روی نفرات جلوگیری شود. به همین دلیل سقف سوناهای بخار را شیب دار می سازند.

همچنین به لحاظ انباشت بخار در فضای سونا معمولاً دیوارها و سقف را سرامیک می کنند تا بتوان در هرزمانی که میسر بود دیواره و کف سونا را به سهولت تمیز نمود.

ساختار کلی سونای خشک

این مکان با توجه به کاربری آن و دمای بالای آن از چوب برای معماری آن استفاده می شود. چراکه چوب عایق حرارتی مناسبی بوده و نمای زیبایی را به فضای سونا می دهد؛ اما علت اصلی آنکه سونا را چوب کاری می کنند به آن دلیل است که دمای بالای سونا خشک و انتقال حرارت بالا در فضای سونا استفاده از موادی مانند آهن و سرامیک که گرمای زیادی را به خود جذب می کنند و در تماس با بدن افراد موجب سوختگی شده و آزاردهنده است. به همین دلیل چوب سونای خشک بهتر است که هم در مقابل رطوبت مقاوم بوده و هم در مقابل گرما که دچار سوختگی نشود. به همین دلیل بهتر است که از چوب های روسی ترموود در این فضاها استفاده شود.

سخن پایانی

به طورکلی و همان طور که در طول این مقاله مطالعه کردید، ما شما را با انواع استخر، سونا و جکوزی آشنا کردیم. در طول این مقاله سعی شده تا معتبرترین اطلاعات در اختیار شما قرار بگیرد تا شما بتوانید چه در امر خرید و چه در امر ساخت وساز این نوع از سازه ها با اطلاعات کافی و جامع مشارکت کنید. در پایان نیز امیدواریم که مطالب مطرح شده کمک شایانی برای شما بوده باشد.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است