محوطه سازی و تکنیک های انجام آن

محوطه سازی چیست | آشنایی با انواع سبک ها و تکنیک های این کار

این روزها سلیقه مشتریان منازل مسکونی آپارتمانی یا ویلایی و همچنین ویلاهای تفریحی در مناطق ییلاقی شهرهای بزرگ یا شهرهای شمالی کشور تغییر کرده است و نسل کنونی به دنبال خرید زیباترین منازل یا ویلاها هستند. در این میان یکی از کارهایی که نقش مستقیم و بسیار زیادی در افزایش زیبایی یک سازه اعم از آپارتمان یا ویلا دارد، محوطه سازی زیبا برای آن است که در سال های اخیر در کشور ما نیز طرفداران زیادی پیداکرده است.

اگر قصد محوطه سازی در فضای خالی حیاط، خانه؛ باغ و یا ویلای خود را دارید، باید بدانید که اصول خاصی دارد که فقط یک متخصص می تواند این کارها را انجام دهد. اکثر کسانی که در کار ساخت وساز هستند، از این اصول و اهمیت اجرای آن ها خبر دارند و می دانند که از طراحی تا اجرای پروژه باید توسط شخصی حرفه ای انجام گیرد. ساخت محوطه با سبک های مختلف بسیار به زیبایی یک ساختمان آپارتمانی یا یک خانه ویلایی کمک می کند و باعث آرامش شما می شود.

محوطه سازی چیست

در بسیاری از مواقع پیش آمده است که محوطه خانه، باغ و یا ویلا باعث شده است تا شما نتوانید آن را بخرید و یا به فروش برسانید. اگر شما دارای فضای سبز باشید و در خانه خود محوطه سازی کرده باشید، مشتری ها و حتی خود شما تحت تأثیر قرار خواهید گرفت. امروزه ساخت محوطه در حیاط خانه ها، پشت بام ها و بالکن ها انجام می شود تا شخصی که قصد ورود و یا خروج دارد، از منظره لذت ببرد.

در محوطه سازی از سنگ، چوب، رنگ های متفاوت، گل و گیاهان متفاوت، درخت، شیشه، خاک و غیره استفاده می شود و همین اقلام تأثیر بسیار زیادی در زیبایی خانه دارند. توجه کنید که محوطه سازی باید در نظر گرفتن آب وهوا ساخته شود تا در هر شرایطی سالم بماند. در ادامه با مراحل ساخت محوطه آشنا می شوید.

مراحل محوطه سازی

محوطه سازی در هر سبک و به هر روشی و مقیاسی که صورت گیرد، اجرای آن طبق یک سری مراحل مشخص خواهد بود که لازمه دستیابی به هدف موردنظر خواهند بود. چگونگی اجرای مراحل محوطه سازی در زیر آمده است.

مشاهده محوطه و ارائه طرح اولیه

در این مرحله پیمانکار باید فضای موردنظر را مشاهده کند و بعد از محاسبه متراژ و طرح شما، قیمت را به صورت تقریبی با شما در میان بگذارد. اگر طرح شما قابل پیاده سازی نباشد، پیمانکار وظیفه دارد که یک طرح دیگر را به شما پیشنهاد دهد. برخی از پیمانکارها محوطه را به طور کامل از شما تحویل می گیرند و در مراحل اجرای کار از شما سؤالاتی برای اجرای آن طرح می پرسند. دقت داشته باشید که یک طرح کامل همه اجزای محوطه از دیوارها و کف سازی تا المان های افزوده مثل استخر یا آب نما را در نظر می گیرد.

وظیفه دیگری که یک پیمانکار دارد، خرید مصالح است، اما خود کارفرما نیز می تواند این کار را انجام دهد و برای این کار مصالحی با بهترین قیمت ها را تهیه کند تا هزینه ساخت محوطه بی جهت افزایش پیدا نکند و از سوی دیگر از مصالح خوب و باکیفیت استفاده شود.

ارائه شرایط موردنیاز

پیمانکار بعدازاینکه همه جوانب را بررسی کرد، باید آن ها را به کارفرما گزارش کند تا کارفرما تصمیم خود را برای اجرای کار بگیرد یا تغییر دهد. مواردی که می تواند در تصمیم کارفرما تأثیرگذار باشند، شرایط خاک و زمین، قیمت مصالح و طرح اجرایی است که باید به توافق طرفین برسد.

طراحی اصلی

بعدازاینکه کارفرما تصمیمات خود را بعد از گزارش پیمانکار گرفت، تغییرات نهایی را به پیمانکار ارجاع می دهد که مرحله بعدی آغاز شود. اگر پیمانکار در هر نقطه از ساخت نقصی را مشاهده کرد، باید آن را به کارفرما گزارش کند و کارفرما آن را تصحیح کرده و به پیمانکار برگرداند.

ثبت اسناد ساخت وساز

این کار بعدازاین پیمانکار تمام مراحل ساخت وساز را در نظر گرفت، انجام می شود. از مراحلی که باید در نظر گرفته شود می توان به طراحی اولیه، طراحی آخر، زمان بندی، نقطه شروع و نقطه پایان، نوع مصالح، جزئیات ساخت و غیره، اشاره کرد. بعدازاینکه مراحل در نظر گرفته شد، می توانید اسناد را ثبت کنید و قراردادها را تنظیم کنید. دقت کنید که امضای کارفرما و پیمانکار باید در قرارداد باشد.

محوطه سازی

شروع ساخت محوطه

بعد از توافقی که با پیمانکار در مورد هزینه های اجرایی و دستمزد انجام دادید و طراحی محوطه را نیز پذیرفتید، نوبت به ساخت محوطه است. بعدازاینکه پیمانکار روش کار را پذیرفت و طرح اجرایی را مشاهده کرد، فرایند ساخت شروع می شود. پیمانکار وظیفه ساخت صفرتاصد کار را دارد و در آخر نیز باید بعد از اتمام کار تا چند ماه بعد، پیگیر کار باشد که مشکلی برای آن به وجود آمده است یا نه.

سبک های محوطه سازی

حال که با نحوه محوطه سازی آشنا شدید، باید با سبک های محوطه نیز آشنا شوید تا بدانید که از چه طرحی برای فضای خانه خود استفاده کنید. محوطه سازی با تأثیرپذیری از جغرافیا و فرهنگ ها به صورت سبک های مختلفی به اجرا درمی آید که هر یک از آن ها تفاوت هایی با یکدیگر دارند. در ادامه شما را با انواع سبک محوطه سازی آشنا می کنیم.

سبک رسمی

این سبک از محوطه سازی بسیار زیبا جلوه می کند و می تواند مکان بسیار خوبی برای استراحت و آرامش باشد. در سبک رسمی می توان از آلاچیق، فضای سبز، گلدان های مدرن، راهروهای شیک و نیمکت استفاده کرد. این سبک را می توان در ویلاها، ساختمان ها و خانه های شخصی استفاده کرد. استفاده از گل ها و درختان مختلف نقش بسیار زیادی در زیبایی این سبک دارد. محوطه سازی سبک رسمی، نیازمند خلاقیت و شخصی است که بتواند این سبک را به خوبی اجرا کند.

سبک غیررسمی

این سبک معمولاً در ویلاها استفاده می شود و هزینه زیادی را نیز به همراه دارد. استفاده از این سبک شخص حرفه ای را طلب می کند که بتواند کار با نتیجه خوبی به شما ارائه دهد. در این سبک از می توان از هر درختی استفاده کرد و انواع گل و گیاه را در خاک کاشت. در این سبک از سنگ نیز استفاده می شود و تأثیر بسیار زیادی در زیبایی محوطه دارد. در سبک غیررسمی معمولاً گیاهان توجه بسیار زیادی نمی خواهد و باید بگذارید که رشد طبیعی خود را داشته باشند، همچنین شما می توانید درختانی بکارید که میوه می دهند.

سبک شرقی یا ژاپنی

یکی از سبک هایی که در شرق بسیار رایج است و در اکثر خانه های حیاط دار دیده می شود، سبک شرقی و ژاپنی است. این سبک یکی در بین ایرانی های رواج کمی دارد و به طورکلی کسانی که به فرهنگ شرقی علاقه مند هستند از این طرح استفاده می کنند. در این سبک معمولاً از فضای سبز، رودخانه مصنوعی، حوضچه یا فواره، مجسمه، سنگ و پل استفاده می شود. گیاهان بامبو نقش مؤثری در زیبایی این سبک دارند. شما در این سبک حس سرزنده بودن می کنید و می توانید از آرامشی که این سبک به شما می دهد، استفاده کنید. استادان آرامش در ژاپن معمولاً در مکانی که با این سبک ساخته شده باشد، اقدام به تمرین یوگا می کنند.

سبک مدرن

این سبک یکی از سبک های زیبا و دل نشین خانه ها امروزی است. در سبک مدرن شما به هیچ چیزی محدود نمی شوید و می توانید همه انتخاب های خود را آزادانه انجام دهید. در این طرح بیشتر از اشکال هندسی استفاده می شود و این اشکال حس منظم بودن را به شما انتقال می دهند و شما حس می کنید که همه چیز به صورت دقیق برنامه ریزی شده است. در این طرح رنگ سیاه، سفید، قهوه ای و آبی نقش بسیار زیادی دارند. جالب است بدانید که در این سبک استفاده از شیشه بسیار زیاد است.

سبک بیابانی

اگر قصد پیاده سازی سبک بیابانی را در ورودی خانه خود دارید، باید بگوییم که پشیمان نخواهید شد. این سبک از دور و نزدیک بسیار زیبا جلوه می کند و به کسی که وارد می شود حس خوبی می دهد. اجرای این سبک بسیار ساده، اما زمان بر است. انتخاب رنگ، طرح، درختان، بوته ها و گل ها بسیار ساده است. در این طرح معمولاً از رنگ خاکی، کاکتوس، بوته خشک و بوته تیغ دار استفاده زیادی می شود.

محوطه سازی

سبک مدیترانه ای

این سبک معمولاً در شمال و جنوب کشور بسیار دیده می شود و اگر این سبک را دیده باشید، به زیبایی و محلی بودن آن پی برده اید. اجرای این سبک ظرافت بسیار زیادی می خواهد و آن کسی که وظیفه پیاده سازی این طرح را دارد، باید خیلی حرفه ای باشد. سبک مدیترانه ای با یک دیوار بلند که معمولاً به صورت مربع یا مستطیل است، شروع می شود. در بین این دیوارها ستون و درهایی قرار می گیرند که هم زیبا هستند و هم به استحکام خانه کمک می کنند. در این سبک معمولاً وسط خانه خالی می ماند و در آن یا آبنما و یا حوض با حوضچه قرار می دهند.

درخت های نخل و زیتون نقش زیادی در زیبایی این سبک دارند. برخی افراد نیز از گیاه های آویزان برای بیشتر زیبا کردن خانه استفاده می کنند.

بهترین مکان ها برای محوطه سازی

هر ساختمان، خانه، باغ و مکان های دیگر از محوطه متفاوتی برخوردار هستند و متراژ و ابعاد آن ها با یکدیگر فرق می کند. معمولاً مهندس ها در مکان های مختلفی محوطه را می سازند که هم دسترسی به آن آسان باشد و هم زیبایی محوطه را حفظ کند. محوطه ها اغلب در پشت بام، حیاط، بالکن و حیاط خلوت ها ساخته می شوند.

در سال های نه چندان دور، ساخت محوطه فقط مختص به ویلاهای اعیانی مناطق ییلاقی شهرهای بزرگ مثل تهران بود ولی جالب است بدانید که این روزها و با تغییر سلیقه مردم، ساختمان های زیادی دارای حیاط های پر از آلاچیق و محوطه بازی یا پشت بامی با فضای سبز هستند که در ساخت آن از آب نما و چندین وسیله بازی هم برای کودکان هم استفاده شده است و ساخت محوطه از انحصار ساختمان های ویلایی خارج شده است و به یک کار عمومی تبدیل شده است.

همچنین مشاهده کنید: اطلاعات پروژه های در حال ساخت

سخن پایانی

در این مطلب کاربردی، اطلاعات زیادی درباره محوطه سازی بیان شدند. چنانچه قصد محوطه سازی حرفه ای و اصولی را دارید به شما پیشنهاد می کنیم حتماً از کسی که در این کار خبره است و سابقه بالایی دارد، کمک بگیرید؛ زیرا اگر از شخصی که در امر محوطه سازی تازه کار است استفاده کنید، ممکن است درنهایت از نتیجه کار راضی نباشید و دوباره مجبور به بازسازی محوطه شوید که هزینه های زیادی را روی دست شما خواهد گذاشت.

همچنین سعی کنید حتماً از مصالحی برای ساخت محوطه استفاده کنید که کیفیت مناسبی داشته باشند و در مقابل سرما، گرما، برف و باران مقاوم باشد. یک محوطه خوب باید طول عمری معادل با ساختمان داشته باشد و ۱۰ الی ۱۵ سال برای شما کار کند.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است