مسکن کارگری در یزد با مشارکت صاحبان صنایع

مسکن کارگری در یزد با مشارکت صاحبان صنایع

مسکن کارگری یکی از اولویت هایی است که دولت باید به آن توجه داشته باشد. حالا رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس می گوید که اگر صاحبان صنایع و معادت در استان یزد، مشارکت کنند، می توان مسکن کارگری را زودتر ساخت.

به گزارش پرشین سازه ، محمدصالح جوکار اعلام کرد که صاحبان صنایع و معادن می توانند در فراهم کردن مصالح ساختمانی مشارکت کنند و پول آن را از دستمزد کارگران، کسر نمایند. از این روش ها می توان در جهت تسریع ساخت مسکن کارگری بهره برد.

این نماینده ی مجلس، اعلام کرد که استان یزد، ظرفیت خوبی برای ساخت مسکن کارگری دارد و اگر مشارکت صاحبان صنایع و سرمایه گذاران رخ دهد، می توان این طرح را با موفقیت پیش برد.

بر اساس گفته های ایشان، مجلس شورای اسلامی برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت مختلفی برای خانه دار کردن اقشار مختلف جامعه دارد. مثلا قانون جهش تولید مسکن برای این تصویب شد تا مردم در درازمدت، صاحبخانه شوند. همچنین مشکل زیرساخت های صنعت ساختمان نیز برطرف شود.

یکی از مشکلات اصلی دولت ها این بود که زیرساخت قانونی مناسبی جهت ساخت مسکن وجود ندارد. حالا با تصویب قانون جهش تولید مسکن، این مشکل نیز برطرف شده است. در واقع همین قانون بود که پیش زمینه ای بر اجرای طرح نهضت ملی مسکن گردید. دولت سیزدهم با وعده ی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طی ۴ سال روی کار آمد و حالا باید به تعهدات خود عمل کند.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس اعلام کرد که مهر ماه سال ۱۴۰۰، قانون جهش تولید مسکن تصویب و ابلاغ شد. از همان زمان بود که دولت با طرح های مختلفی مثل الحاق زمین به محدوده شهرها و اجرای طرح هادی روستاها، تلاش کرد که ساخت مسکن را محقق کند.

این مقام مسئول در بخشی از صحبت های خود خاطرنشان ساخت که پهنه های زیادی برای ساخت واحد مسکونی در یزد مشخص شده است.
وی افزود:

چهار پهنه برای شهر یزد در نظر گرفته شده است. یکی از این پهنه ها، قطعه ای ۲۷۷ هکتاری به نام پردیس زندگی است که پیشرفت بسیار خوبی هم دارد و زیرساخت های مربوط به آن با کمک و پیگیری نهادهای خدمات رسان تکمیل شده است.

جوکار در ادامه ی صحبت های خود به طرح چهار سال پیش اشاره کرد و تاکید داشت که آن زمان، طرح واگذاری زمین را ارائه کرده که با مخالفت عده ای رو به رو شد. استدلال مخالفان این بود که در کشور، کمبود زمین وجود دارد. گرچه وجود این مشکل در برخی از نقاط و شهرهای کشور بدیهی است اما در استان یزد، اساسا مشکل کمبود زمین وجود ندارد. بنابراین می توان خانه های ویلایی ساخت.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور تصریح کرد که گرچه ساخت آپارتمان خیلی خوب است اما پرداخت اقساط این واحدها، برای بسیاری از جوانان سخت است. به همین دلیل در استان یزد، تصمیم بر آن شد که خانه های ویلایی ساخته شود.
گرچه وزارت راه و شهرسازی، ابتدا با این طرح مخالفت کردند اما در نهایت مصوبه ی ساخت خانه های ویلایی دریافت شد.
جوکار تاکید کرد که در کنار واحدهای ویلایی، ساخت مسکن کارگری، مسکن افراد تحت پوشش کمیته امداد و مسکن سازمان بهزیستی نیز در جریان است.

مسکن سازی در استان یزد به شکل مشارکتی و نیمه ساخته پیش می رود و به متقاضیان تحویل داده می شود. مبالغ اولیه از متقاضیان دریافت می شود و سپس تسهیلات بانکی به آنها تعلق می گیرد. در گام بعدی، واحد مسکونی را به شکل نیمه ساخته به متقاضی تحویل می دهند تا بتواند با توجه به سلیقه و بودجه ی خود، به تدریج آن را تکمیل کند.

جوکار همچنین از مشکل اجاره بهای مسکن در استان یزد نیز گلایه کرد و آن را یکی از مهمترین معضلات مردم استان دانست. وی استان یزد را صنعتی و مهاجرپذیر معرفی کرد و تاکید داشت که همین موضوعات منجر به افزایش اجاره بهای مسکن می شود. چرا که تقاضا بالاست.
وی اعلام کرد که امیدواری فراوانی به طرح نهضت ملی مسکن هست که بتواند این مشکل را برطرف کند.

نماینده مردم شهر یزد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد که احتمالا در سال ۱۴۰۳، مبلغ وام مسکن افزایش پیدا می کند.
صندوق ملی مسکن نیز که برای افزایش توان مالی متقاضیان مسکن تاسیس شده، توانست زیرساخت های لازم برای ساخت مسکن در استان را فراهم کند. جوکار تاکید کرد که در تلاشند تا اعتبار اختصاص داده شده به استان یزد را بیشتر کنند.

وی در انتهای سخنان خود، دوباره تاکید کرد که اگر صاحبان صنایع و معادن مشارکت کنند، می توان مسکن کارگری را خیلی زود ساخت و به متقاضیان تحویل داد.

دیدگاه ها غیرفعال است