تسهیلات بانک مسکن برای ساخت مسکن

تسهیلات بانک مسکن برای ساخت مسکن

مبلغ وام ساخت مسکن بیشتر می شود!


بانک مسکن به عنوان یکی از تامین کنندگان مالی طرح نهضت ملی مسکن اعلام کرد که در سال گذشته با کمک این بانک، ساخت ۱۴۰ هزار و ۴۴۲ واحد مسکونی آغاز شده است. مدیرعامل این بانک اعلام کرد که در این سال، تسهیلات بانکی با مبلغ ۸۷۳ هزار و ۸۳۲ میلیارد ریال به متقاضیان مسکن پرداخت شده است.

به گزارش پرشین سازه ، سیدعباس حسینی اعلام کرد که به طور کلی،؛ نزدیک به ۴۵۰ هزار قرارداد تسهیلاتی با متقاضیان نهضت ملی مسکن منعقد شده است. مبلغ کلی این تسهیلات ۱ میلیون و ۸۰۶ هزار و ۲۲۸ میلیارد ریال بوده است که به نظر می آید برای دو سالی که از آغاز طرح نهضت ملی مسکن می گذرد، رقم قابل توجهی می باشد.

مدیرعامل بانک مسکن اذعان کرد که مبلغ وام مسکن ملی برای هر یک از شهرهای کشور فرق دارد و در سال گذشته، سقف تسهیلات ساخت مسکن این بانک برای شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، بندعباس، بوشهر، قم، ساری و رشت ۷۵۰ میلیون تومان بوده است. در مراکز استان ها و شهرهایی که بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند، مبلغ این وام ۶۵۰ میلیون تومان بوده و در شهرهای دیگر، ۶۰۰ میلیون تومان وام کمک هزینه ساخت مسکن از سوی این بانک پرداخت شده است.
در حال حاضر سیاست بانک مسکن برای کمک به ساخت و ساز واحدهای مسکونی نوین و استاندارد و با تاکید به معماری ایرانی اسلامی اصیل است. همچنین از فناوری های نوینی که سرعت تولید مسکن را بالا ببرد نیز حمایت خواهد کرد.

حسینی تاکید کرد که برای تمام کسانی که در سال جاری و در شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، بندرعباس، بوشهر، قم، ساری و رشت اقدام به ساخت مسکن با فناوری های نوین و روش های جدید ساخت می کنند، سقف پرداخت تسهیلات به ۱ میلیارد تومان خواهد رسید.
برای مراکز استان ها و شهرهای بالاتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، سقف این تسهیلات به ۹۰۰ میلیون تومان می رسد. الباقی شهرها نیز ۸۰۰ میلیون تومان وام دریافت می کنند. نحوه پرداخت این تسهیلات نیز با توجه به پیشرفت فیزیکی پروژه ها و به شکل مرحله ای پرداخت می شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که در بیشتر کشورهایی که توانسته اند مسکن مقاوم در برابر زلزله و حوادث بسازند، توجه ویژه ای به شرکت های دانش بنیان شده است. نقش این شرکت ها در ساخت یک مسکن ایمن و استاندارد می تواند بالاتر برود و در حال حاضر، کل دنیا از فناوری های تولید شده توسط این شرکت ها بهره می گیرند.
علاوه بر این، شرکت های دانش بنیان می توانند نقش شرکت های خصوصی در اقتصاد را افزایش بدهند. از آن جایی که ریسک سرمایه گذاری در اقتصادهای مقاوم دانش بنیان خیلی کم است، میزان استقبال از این سرمایه گذاری بالاست.
مدیرعامل بانک مسکن تاکید کرد که باید حمایت ویژه ای از شرکت های دانش بنیان صورت بگیرد تا ساخت و ساز مسکن به شکل نوین تری پیگیری شود. در سال ۱۴۰۳، باید رویکرد مسکن سازی تغییر کند و پرداخت تسهیلات به واحدهایی که در قالب صنعتی سازی، ساختمان های سبز و با مصادیق کاهش مصرف انرژی ساخته می شوند، در اولویت قرار بگیرد. همچنین نباید از ارائه مشوق به اینگونه ساختمان ها غافل شد. تنها از این طریق است که می توان سرعت ساخت مسکن را بالا برد و وعده ساخت سالانه ۱ میلیون واحد مسکونی را محقق ساخت.
در حال حاضر، ساخت و سازها به شکل سنتی و قدیمی پیش می رود و از فناوری های نوین در سراسر کشور استفاده نمی شود. در برخی از سازه های بزرگ کلانشهرها می تواند ردّپای تکنولوژی و صنعت را مشاهده کرد اما هنوز هم با استانداردهای جهانی، فاصله ای چشمگیر داریم.

مدیرعامل بانک مسکن اذعان داشت که باید در کنار توجه به معماری اصیل ایرانی اسلامی، ساخت و سازهای نوین و صنعتی سازی نیز مورد توجه قرار بگیرد. هر ساختمانی که با روش های نوین ساخته می شود، باید تشویق شود و تسهیلاتی در این راستا به آن سازه، پرداخت گردد.
در طی دو سال گذشته، تاکید مسئولان دولتی به صنعتی سازی مسکن بیشتر شده چرا که متوجه شده اند تنها از همین طریق است که می توان وضعیت طرح نهضت ملی مسکن را بهبود بخشید و عقب ماندگی های آن را جبران کرد. در حال حاضر، تعداد واحدهای تحویل داده شده از این طرح، انگشت شمار هستند و باید هرچه سریع تر، اقدامی عملی در راستای تکمیل واحدهای موجود صورت بگیرد.

نکات قابل توجه

بانک مسکن در سال ۱۴۰۲، ۱۴۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن کلید زد.
۸۷۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان این طرح پرداخت شده است.
بانک مسکن در سال ۱۴۰۳، به دنبال حمایت از ساخت و سازهای نوین و صنعتی سازی مسکن است.

دیدگاه ها غیرفعال است