دیوار و شیپور زیر بار هویت سنجی

دیوار و شیپور زیر بار هویت سنجی

فعالیت دیوار و شیپور در صورت عدم همکاری متوقف میشود!


مشکلات پلتفرم هایی مثل دیوار و شیپور تمامی ندارد و حالا که ضرب العجلی برای افزودن هویت سنجی به بخش املاک تعیین شده، به نظر می آید که این دو سکوی اینترنتی ملک و املاک حاضر به همکاری نیستند. یکی از اعضای کمسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد که این دو سکو با طرح های مجلس جهت مبارزه با سوداگری بازار مسکن موافق نیستند و در صورتی که همراهی لازم را نداشته باشند، باید فعالیت آن ها را متوقف ساخت.

به گزارش پرشین سازه ، وزارت راه و شهرسازی در روزهای اخیر، هشداری به دارندگان سایت های خرید و فروش آنلاین مسکن ارسال کرد و در طی آن، از مدیران این سکوهای اینترنتی درخواست کرد که هرچه سریع تر، پلتفرم های خود را به بخش هویت سنجی مالکان املاک مجهز کنند.

اقبال شاکری، از اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز ضمن اشاره به این موضوع، تاکید کرد که اقدامات سازنده ای در راستای کنترل سوداگری و دلالی صورت گرفته و همکاری مجلس و وزارت راه و شهرسازی در خصوص این مسئله، مثبت بوده است.
سال هاست که برخی از سکوهای اینترنتی ارائه مسکن در بازار اختلال ایجاد می کنند و هیچگونه نظارتی هم بر آنان صورت نمی گیرد. به همین دلیل این پلتفرم ها به بهشت سودجویان و دلالان تبدیل شده بودند. گاهی مواقع، آگهی املاکی در این پلتفرم ها منتشر می شد که وجود خارجی نداشتند و صرفاً برای قیمت سازی آگهی می شدند.

با تصویب قوانین مختلف و ابلاغ بخشنامه های متفاوت، مجلس و وزارت راه و شهرسازی تلاش کرد تا جلوی این سوداگری ها را بگیرد و سکوهای مزبور را قانونی سازد اما به نظر می آید که دیوار و شیپور، فعلاً توجهی به هشدارهای وزارتخانه ندارند.
شاکری در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که بخش بزرگی از سوداگری های امروز بازار مسکن از طریق این پلتفرم ها انجام می شود. گاهاً دیده می شود که اطلاعات مربوط به یک ملک، عامدانه غلط درج می شود تا قیمت ملک را بالا ببرند.
وی در ادامه تصریح کرد که تمام املاکی که در پلتفرم های مزبور آگهی می شوند، باید به سامانه املاک و اسکان متصل شده باشند تا اطلاعات صحیح آن ها در دسترس باشد. این درخواست وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون عمران مجلس است و باید هرچه سریع تر انجام شود.

بر اساس گفته های اقبال شاکری، هر ملکی که در سامانه املاک و اسکان ثبت شود، یک کد مخصوص دریافت می کند. به این ترتیب هر ملکی که کد دریافت کرده و در پلتفرم های آنلاین آگهی می شود، با یک رنگ مخصوص مشخص خواهد شد و مخاطبان اطمینان حاصل می کنند که اطلاعات ملک درست و صحیح است.
البته با تمام حرف و حدیث هایی که در مورد این دو پلتفرم وجود دارد، به نظر می آید که هنوز هم همراهی لازم را با وزارت راه و شهرسازی ندارند. به همین دلیل، اقبال شاکری هشدار داد که در صورت عدم همکاری، باید مانع فعالیت این دو سایت شد.
بارها از سوی مراجع رسمی اعلام شده که در صورت احراز هویت مالک، روند کاری سکوهای اینترنتی خیلی راحت تر و شفاف تر می شود. اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز تاکید کرد که با چنین کاری، جلوی آگهی های جعلی گرفته می شود و دیگر قیمت سازی صوری انجام نخواهد شد. این موضوع به خصوص در مورد آگهی های اجاره کارگشا و مفید خواهد بود. به همین دلیل تاکید بر این است که احراز هویت از طریق سامانه املاک و اسکان صورت بگیرد نه از طریق آگهی!

این نماینده مجلس در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان ساخت که با تصویب طرح ساماندهی بازار اجاره و مسکن توسط شورای نگهبان، می توان بخش زیادی از مشکلات مسکن را حل و فصل کرد. در حال حاضر، شورای نگهبان ایراد کوچکی به این طرح گرفته که به زودی در صحن مجلس بررسی خواهد شد.
شاکری در پایان ابراز امیدواری کرد که با تصویب این طرح و اجرای آن در بازار مسکن، بتوان تغییری بزرگ در شرایط کنونی مسکن به وجود آورد.
با توجه به اینکه قیمت ها در این بازار هر روز بیشتر می شود و فشار بیشتری به اقشار محروم جامعه وارد می شود، هرگونه قیمت سازی با آگهی های جعلی پذیرفته نیست و باید جلوی سوداگران و دلالان گرفته شود.
هشدارهای لازم نیز از سوی وزارت راه و شهرسازی به پلتفرم های آنلاین داده شده و حالا باید در انتظار تصمیم آن ها باقی ماند.

خلاصه مطالب این خبر
  • سکوت دیوار و شیپور در برابر ضرب العجل احراز هویت املاک
  • هشدار عضو مجلس به دیوار و شیپور: در صورت عدم همکاری، فعالیت‌تان متوقف می‌شود!
  • سامانه املاک و اسکان؛ راه حلی برای شفافیت بازار مسکن؟
  • طرح ساماندهی بازار اجاره و مسکن در انتظار رفع ایراد شورای نگهبان

دیدگاه ها غیرفعال است