کاهش قیمت مسکن با ۱۰ فناوری نوین

کاهش قیمت مسکن با 10 فناوری نوین

تا زمانی که قیمت تمام شده ی مسکن بالاست، نمی توان امیدی به خانه دار کردن طبقات محروم و کم درآمد جامعه داشت. یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می گوید که تمام تلاش دولت و مجلس این است که قیمت نهایی را کمتر کند.

به گزارش پرشین سازه ، این نماینده ی مجلس از طرح های دولت برای تسهیل ساخت و ساز پروژه های نهضت ملی مسکن سخن گفت و خاطرنشان ساخت که ۱۰ نوع روش جدید و فناوری نوین شناسایی شده که می توان از آن ها در راستای نهضت ملی مسکن بهره برد.

اقبال شاکری در مراسم گردهمایی انبوه سازان و مهندسان برتر کشور شرکت کرده بود. این گردهمایی با رویکرد کاربرد مقررات ملی در صنعت ساختمان برگزار شده بود و علاوه بر این نماینده مجلس شورای اسلامی، برخی دیگر از مسئولین دولتی و بخش خصوصی نیز در گردهمایی مزبور حضور داشتند.

اقبال شاکری در بخشی از صحبت های خود تاکید کرد که باید مقررات ملی و کنترل ساختمان با جدیت بیشتری اجرا شود. وزارت راه و شهرسازی نیز توافق کرده که ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در قالب نظام فنی و اجرایی عملیاتی شود.

بر اساس گفته های این نماینده، در روزهای اخیر، مصوبه های زیادی در مجلس به تصویب رسیده که هزینه های ساخت مسکن را پایین تر بیاورند. مثلا بر طبق یکی از مصوبه های مجلس، هزینه ساخت مسکن از ماده ۳۸ و ۴۱ قانون تامین اجتماعی مستثنی شد و فقط مشمول ماده ۵ قانون تامین اجتماعی می شود.

علاوه بر این، خود ماده ۵ قانون تامین اجتماعی نیز در ماه های اخیر، مورد بازبینی قرار گرفت تا ایرادات آن رفع و رجوع شود.

اقبال شاکری تاکید کرد که با این ۲ مصوبه توانسته اند هزینه های ساخت هر یک از واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن را تا ۱۰۰ میلیون تومان کاهش بدهند.

البته هنوز هم اصلی ترین عامل گرانی مسکن، قیمت زمین است که همواره بالا بوده و سهم زیادی از هزینه های ساخت و ساز را به خود اختصاص می دهد. البته دولت با ارائه ی زمین های رایگان تلاش کرده تا هزینه های این بخش را پایین بیاورد.

اقبال شاکری در بخش دیگری از این گردهمایی چنین گفت: علاوه بر اقدامات انجام شده، مجلس مصوبه ای تصویب کرده که دیگر، برای ثبت قراردادهای مربوط به طرح نهضت ملی مسکن نیازی به دفترخانه ها نباشد که به این ترتیب، هزینه ای حدود ۳۰ میلیون تومان از دوش خریداران برداشته می شود و قیمت نهایی مسکن کمتر خواهد شد.

این نماینده ی مجلس اذعان داشت که تلاش مجلس بر کاهش قیمت تمام شده ی مسکن برای متقاضیان واقعی است. در این راستا، سعی بر این است که با مصوبات مختلف، ساخت و ساز را تسهیل کنند.

وی تاکید کرد که بر اساس توافقات صورت گرفته با وزارت راه و شهرسازی، ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در قالب نظام فنی اجرایی صورت می گیرد.

بر طبق گفته های این مقام مسئول، تلاش می شود تا واحدهای نهضت ملی مسکن به بهینه ترین شکل ممکن ساخته شوند. حدود ۱۰ نوع فناوری جدید و روش های صنعتی سازی تصویب شده که قابلیت ساخت در کشور را دارند و می توان برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن آن ها را به کار گرفت.

شاکری تصریح کرد که چنانچه فناوری های مزبور در طرح نهضت ملی مسکن اجرا شود، هزینه های ساخت و ساز کمتر می شود. علاوه بر این، حتی نیازی به حضور شرکت های خارجی و اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیست.

این خبر برای انبوه سازانی که ناچار به رقابت با شرکت های خارجی هستند، می تواند خبر بسیار خوشی باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین به اهمیت نوسازی بافت فرسوده نیز اشاره کرد. این نماینده ی مجلس می گوید که بر اساس برنامه هفتم توسعه، باید سالانه ۱۰۰ پلاک فرسوده نوسازی شود.

از آن جایی که زیرساخت های لازم در بافت فرسوده موجود است، ساخت مسکن در آن ها بسیار بهتر از ساخت شهرهای جدید است.

علاوه بر این، بسته های تشویقی متعددی برای سازندگان و مالکان بافت فرسوده در نظر گرفته شده است. این بسته های تشویقی قرار است سازندگان را به حضور در برنامه های نوسازی بافت فرسوده ترغیب کنند.

گردهمایی مزبور با حضور ده ها سازنده و انبوه ساز برگزار شد و در طول آن، راهکارهای مختلفی برای اجرای بهتر طرح نهضت ملی مسکن بررسی گردید.

انبوه سازان و بخش خصوصی می توانند کلید حل ماجرای نهضت ملی مسکن باشند و با حضور در پروژه ها، رونقی به ساخت و ساز بدهند.

دیدگاه ها غیرفعال است