وعده های دولت برای ساخت مسکن محقق نشد

وعده های دولت برای ساخت مسکن محقق نشد

بر اساس گفته های رئیس مجمع ملی صنعت مسکن و ساختمان، حتی ۱۰ درصد از وعده های دولت برای ساخت مسکن محقق نشده است.

به گزارش پرشین سازه ، وعده ی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی مدت هاست که به فراموشی سپرده شده و امید چندانی برای تحقق آن وجود ندارد. تنها دستاوردی که دولت سیزدهم در حوزه ی مسکن داشت، حبس آمارهای مربوط به بازار مسکن به مدت ۹ ماه بود.

حالا دولت سیزدهم به سومین سال فعالیت خود نزدیک می شود و بر اساس وعده ها، قرار بود که تا به امروز حدود ۳ میلیون واحد ساخته می شد اما مشخصا، حتی یک واحد مسکونی نیز ساخته نشده و برنامه ای هم برای تحویل واحدها، وجود ندارد.

رئیس مجمع ملی صنعت مسکن و ساختمان، می گوید که باید هرچه سریع تر از بخش خصوصی و توان مردم برای پیشبرد اهداف مسکن سازی استفاده کرد. تقاضای مسکن هر روز در حال افزایش است و به زودی با انباشت تقاضا مواجه خواهیم بود.

مجتبی بیگدلی می گوید که اگر دولت پتانسیل بخش خصوصی را درک نکند و از آن بهره نبرد، با سونامی قیمت مسکن مواجه خواهیم بود. موضوعی که با توجه به شرایط کنونی، چندان هم دور از انتظار نیست.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود گفت:

بازار مسکن همیشه متحمل یک اشتباه محاسباتی می شود. وقتی که در وضعیت رکود هستیم، بهترین زمین برای خرید است چرا که نوسانی در بازار وجود ندارد. اما مردم ما، متاسفانه زمانی وارد بازار خرید می شوند که بازار به شدت متلاطم است و همین موضوع، تبدیل به عامل دیگری برای افزایش قیمت ها می شود.

بیگدلی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان ساخت که در دهه ۸۰ میلادی، بیشترین نرخ رشد جمعیت در کشور ما بوده است. متولدین دهه ۶۰، زمانی که به سنین ۲۰ الی ۳۰ سالگی رسیدند، متقاضی بازار مسکن شدند.

از سوی دیگر، موضوع طلاق نیز می تواند بار مضاعفی روی دوش بازار مسکن بگذارد. چرا که طرفین بعد از جدایی، به دنبال خانه ای مستقل برای خود می گردند که همین موضوع، وضعیت مسکن را بغرنج تر می کند.

رئیس انجمن انبوه سازان، خاطرنشان ساخت که بر اساس آمارهای موجود و تحقیقات صورت گرفته، در کشور ما باید سالانه ۱ الی ۱.۵ میلیون واحد مسکونی ساخته شود تا جوابگوی نیاز بازار باشیم.

وی تاکید داشت که برخلاف دیگر اقلام ضروری، نمی توان مسکن را وارد کرد. به همین دلیل چاره ای جز افزایش تولید باقی نمی ماند. تمام انبوه سازانی که سابقه ی موفق و مفیدی در ساختمان سازی دارند، باید به جلسات مشترک با دولت دعوت شوند تا بتوان از ظرفیت آن ها استفاده کرد.

بدون کمک بخش خصوصی و انبوه سازان، بهتر است از همین امروز وعده ی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی را فراموش کرد. با توجه به اینکه بیش از نیمی از فرصت دولت برای مسکن سازی گذشته، باید هرچه سریع تر اقداماتی در این خصوص صورت بگیرد.

دولت برای ساخت مسکن پول ندارد!

مجتبی بیگدلی تصریح کرد که دولت به طور مستقیم در ساخت مسکن دخالت می کند و می خواهد تمام کارها را خودش انجام بدهد. همین موضوع سبب می شود که تمام مجوزها روی هم تلنبار شوند.

به این ترتیب نه زمین مناسب برای ساخت مسکن تامین شده، نه تسهیلاتی از سوی بانک ها برای ساخت مسکن، پرداخت شده است.

وی تاکید کرد که دولت برای ساخت مسکن، پول ندارد اما وعده ی ساخت سالی یک میلیون مسکن را می دهد. چرا که وعده دادن رایگان است. اما شاهد هستیم که در طی ۲ سال گذشته، حتی ۱۰ درصد از این وعده هم محقق نشده است.

راهکار پیشنهادی رئیس مجمع ملی صنعت مسکن و ساختمان این بود که باید از تولیدکنندگان بخش خصوصی حمایت جدی صورت بگیرد. در واقع به جای دخالت مستقیم دولت در امر مسکن سازی، بهتر است تولید مسکن به بخش خصوصی سپرده شود و دولت، صرفا نقش حمایتگر داشته باشد.

البته در حال حاضر، نه تنها حمایتی از سوی دولت صورت نمی گیرد، بلکه هر روز بر هزینه های تولید مسکن افزوده می شود و همین مسئله، خیلی از سازندگان را فراری داده است.

هزینه هایی مثل تامین اجتماعی، انشعابات، مجوزها و…هر روز در حال افزایش است. وضعیت به قدری بد شده که هزینه های تامین اجتماعی حتی از هزینه های دریافت پروانه ساخت نیز پیشی گرفته است!

تمام این اتفاقات در حالی رخ می دهد که در کل دنیا، بیمه اجتماعی بخش تولید رایگان است تا تولیدکنندگان نسبت به تولید، رغبت بیشتری داشته باشند.

دیدگاه ها غیرفعال است