۱۶۰ درصد افزایش هزینه ساخت مسکن در یک سال

هزینه ساخت مسکن در یک سال ۱۶۰ درصد افزایش یافت

هزینه ی ساخت مسکن، رشد ۱۶۰ درصدی داشته! در شرایطی که مردم قادر به خرید خانه نیستند و هزینه های ساخت را هم نمی توانند بپردازند، چه باید کرد؟!

به گزارش پرشین سازه ، حالا که فصل زمستان رسیده، احتیاط سازندگان برای ورود به بازار ساخت مسکن، بیشتر شده است. خیلی از آن هایی که پروژه ای در دست ساخت دارند، تمام تلاششان را می کنند که زودتر آن را بسازند.

خیلی از کارشناسان می گویند که در سال های گذشته، روند ساخت خیلی محدود شده و اصلا خانه ای ساخته نمی شود. این موضوع سیستم عرضه و تقاضا را بیش از گذشته به هم می زند و مسکن را گران تر می کند.

هزینه ها بالا رفته و کسی مسکن نمی سازد!

یکی از دلایل اصلی عدم ساخت و ساز توسط سازندگان، افزایش بیش از حد هزینه های ساخت است.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن می گوید که سازنده ها متوجه شده اند که تقاضای مسکن به سمت بازار هدایت نمی شود و به همین دلیل از ورود به عرصه ی ساخت و ساز می ترسند.

اصلا مشخص نیست که هزینه های ساخت مسکن چقدر تمام می شود. از سوی دیگر، چند سالی است که به دلیل افزایش قیمت مسکن، این بازار به جولانگاه دلالان و متقاضیان سرمایه ای تبدیل شده است. بنابراین دلیلی ندارد که سازندگان بخش خصوصی به آن وارد شوند.
البته در این میان برخی از سازندگان هستند که در هر شرایطی، به ساخت و ساز ادامه می دهند و به کار خود باور دارند.

کاهش سود سازندگان

یکی دیگر از دلایل رکود ساخت و ساز، کاهش سود سازندگان است. گرچه خیلی ها تصور می کنند که سود ساخت و ساز بسیار بالاست اما به توجه به هزینه های ساخت، به نظر می رسد که این سود، دیگر توجه سازندگان را به خود جلب نمی کند.

در طی چهار دهه گذشته، یکی از پرسود ترین کسب و کارهای کشور، ساخت و ساز بوده است. در برخی موارد، سود سازندگان ۱۰۰ الی ۲۰۰ درصد بود. اما روند نزولی سود سازندگان از سال ۹۲ شروع شد. قیمت مسکن نسبت به سال ۸۶ با جهش ۵۰۰ درصدی مواجه شد و همین مسئله، تولید و عرضه ی مسکن را وارد فاز رکود کرد. چرا که دیگر خریداری در این بازار پیدا نمی شود.

سازندگان مسکن درگیر ساخت و ساز سنتی هستند

نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک می گوید که تا اوایل دوره روحانی، سود سازندگان ۵۰ الی ۶۰ درصد بود. اما حالا این سود به ۲۰ درصد رسیده است.

داوود بیگی نژاد اعلام کرد:

کاهش تولید مسکن، انباشت تقاضا را به همراه می آورد. بروکراسی های اداری و هزینه های بالا، بیشتر سازندگان را بی رغبت کرده است. در حالی که دغدغه ی یک سازنده باید ساخت مسکن مدرن باشد، شاهد هستیم که سازندگان ما هنوز درگیر روند سنتی ساخت و ساز هستند و مثلا از آجر استفاده می کنند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران نیز تاکید کرد که با توجه به بحران مسکن و گران بودن خانه ها، باید به سمت ساخت مسکن کوچک متراژ رفت که با بودجه ی متقاضی، متناسب تر است. این در حالیست که میانگین خانه هایی که در شش ماه اول امسال، مجوز ساخت گرفته اند ۱۴۰ متر مربع بوده است.

نهاده های ساختمانی، مقصر اصلی گرانی ها؟!

یکی از اصلی ترین دلایل بالا رفتن هزینه های ساخت، نهاده های ساختمانی است که در چند سال گذشته همسو با تورم عمومی، افزایش قیمت داشته اند.

بر اساس آمارهای سازمان نظام مهندسی، هزینه های ساخت یک ساختمان یک و دو طبقه از سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در سال گذشته به ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است. به این معنی که هزینه های ساخت در طی یک سال، ۱۵۸.۳ درصد رشد داشته!

هزینه های ساخت برای سازه های ۳ تا ۵ طبقه نیز، پارسال ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده اما امسال به ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. رشد هزینه های ساخت این ساختمان نیز ۱۵۹.۵ درصد بوده است.

بیشترین میزان رشد هزینه ها برای سازه هایی ۶ و ۷ طبقه بود که از ۴.۸۰۰ میلیون تومان به ۱۲.۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. یعنی رشد ۱۶۰.۴ درصدی را تجربه کرده اند!

هزینه ساختمان های ۸ طبقه به بالا نیز با افزایش چشمگیری رو به رو بوده است.

در نهایت، ساختمان هایی که بیش از ۱۶ طبقه داشته اند، از ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه ی ساخت به ازای هر متر مربع به ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده اند.

دیدگاه ها غیرفعال است