مردمی‌سازی مسکن؛ کلید حل معضل مسکن در ایران؟

مردمی‌سازی مسکن؛ کلید حل معضل مسکن در ایران؟

اهدای زمین به متقاضیان مسکن باید سرعت بگیرد!


در شرایطی که بسیاری از سازمان های دولتی در واگذاری زمین های مازاد خود همکاری لازم را ندارند و بانک های عامل نیز به اندازه ی کافی در طرح نهضت ملی مسکن مشارکت نمی کنند، تنها راهکار دولت برای تکمیل طرح مزبور، مشارکت مردم است. به همین دلیل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرده که اهدای زمین به مردم باید تسریع پیدا کند.

به گزارش پرشین سازه ، مهرداد بذرپاش در کنار تاکید بر تسریع اهدای زمین در راستای مردمی سازی، بر ضرورت تقویت نظارت نیز تاکید داشت. وی اعلام کرد که برای ساماندهی بازار مسکن و اجاره ی آن در انتظار ابلاغ قانون مزبور نمانده اند و نظارت های لازم، در حال حاضر نیز بر بازار مسکن اعمال می شود.

آخرین جلسه شورای عالی مسکن به تاریخ ۸ اردیبهشت برگزار شد و در این جلسه، بخش زیادی از مسئولین مربوط به مسکن سازی حضور داشتند. ریاست این جلسه به عهده ی وزیر راه و شهرسازی بود اما علاوه بر ایشان، دستیار ویژه وزیر و تمام معاونان حوزه های مسکن و ساختمان، معماری و شهرسازی، بازآفرینی شهری ایران، شرکت عمران شهرهای جدید، بنیاد مسکن، صندوق ملی مسکن و بانک مسکن نیز حضور داشتند. در طی این جلسه که در ساختمان دادمان برگزار می شد، به موضوعات مختلف مسکن پرداخته شد.

یکی از اصلی ترین اقدامات دولت سیزدهم در راستای بهبود وضعیت مسکن، تشکیل هفتگی همین جلسه به ریاست رئیس جمهور بود. در طی این جلسات، مسئولین ذیربط به شکل مستقیم در جریان مشکلات قرار می گیرند و تلاش می کنند با همفکری یکدیگر، راهکاری برای حل این معضلات بیابند.
خروجی جلسات شورای عالی مسکن تا به اینجای کار، تقریباً موفقیت آمیز بوده است. در طی جلسه آخر این شورا، روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن توضیح داده شد و بعد از آن، مهرداد بذرپاش تاکید کرد که باید نظارت بیشتر و موثرتری بر بازار مسکن کل کشور صورت بگیرد.

وی در ادامه، خطاب به معاونان خود اعلام کرد که روند اهدای زمین را نیز سرعت ببخشند. باید هرچه سریع تر، زمین هایی که مستعد واگذاری هستند شناسایی شده و به متقاضیان زمین واگذار گردند. باید در سال جاری، مردمی سازی ساخت مسکن جدی تر گرفته شود.
این مقام مسئول اعلام کرد که از تمام معاونت ها انتظار دارد که در تحقق این امر، اهتمام داشته باشند و به این ترتیب، ساخت و ساز مسکن توسط مردم را تسریع ببخشند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد که گرچه تصویب قانون ساماندهی به بازار زمین، مسکن و اجاره می تواند راهگشا باشد اما وزارتخانه در انتظار تصویب این قانون نمانده و از همین حالا، اقدامات مختلفی در راستای ساماندهی بازار انجام داده است. همزمان پیگیری تصویب این قانون را نیز انجام می دهد.

نظارت بر عملکرد مشاوران املاک، وضع مالیات بر خانه های خالی، راه اندازی سامانه خودنویس و رایگان کردن کد رهگیری، بخشی از اقداماتی است که دولت برای بهبود وضعیت بازار در حال انجام آن می باشد. با تصویب قانون، می توان این اقدامات را به شکل منسجم تر و کامل تری انجام داد. علاوه بر این، وضع قانون به دولت کمک می کند تا سازمان ها و نهادهای مختلف را به همکاری وادار کند و به این ترتیب نظارت بیشتری روی بازار به دست آورد.
متاسفانه در حال حاضر به دلیل عدم همکاری برخی از سازمان ها، داده های مربوط به املاک و مستغلات کشور تکمیل نشده و به همین دلیل، اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی با مشکل مواجه شده است.
مهرداد بذرپاش در بخش دیگری از جلسه شورای عالی مسکن اعلام کرد که ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن سرعت پیدا کرده و باید این روند در سال جاری نیز تداوم داشته باشد. تمام تلاش دولت بر این است که وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در موعد مقرر محقق شود.
در طی دو سال گذشته، شورای عالی مسکن هر شنبه در ساختمان دادمان برگزار شده و خروجی بسیار زیادی داشته است. مسئولین مربوطه در طی این جلسه به بحث در خصوص روند تکمیل واحدهای مسکن مهر، نهضت ملی مسکن و اقدام ملی می پردازند و پیگیری های لازم برای تامین زمین و دیگر بخش های مربوط به مسکن سازی را انجام می دهند.
امیدواری بر این است که تا پایان دولت سیزدهم بخش زیادی از واحدهای نهضت ملی تکمیل شده باشد و شاید به این ترتیب بتوان بازار مسکن را تا حدی آرام نگه داشت و قدرت خرید مردم را بالاتر برد.

دیدگاه ها غیرفعال است