گزارش شانزدهمین جلسه شورای عالی مسکن

گزارش شانزدهمین جلسه شورای عالی مسکن

پیگیری جدی مسکن محرومان در سال 1403!


جلسه شانزدهم شورای عالی مسکن در حالی برگزار شد که وزیر راه و شهرسازی به تشریح برخی از اقدامات صورت گرفته در نهضت ملی مسکن پرداخت و خاطرنشان ساخت که تا تابستان امسال، ۱۲۰ هزار هکتار زمین برای طرح مزبور در شهرها و روستاهای کشور تامین خواهد شد.

به گزارش پرشین سازه ، در تاریخ ۲۷ فروردین جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور برگزار شد و در طی آن، برخی از مسئولین مربوطه به ارائه گزارش هایی از عملکرد خود پرداختند. مهرداد بذرپاش ابراز امیدواری کرد که در طی سال جاری، بخش مسکن پویاتر شده و گام های بلندتری برای رفع مشکلات این بخش برداشته شود.

وی اظهار کرد که در سال ۱۴۰۳، میزان حمایت ها و کمک ها بیشتر شده و در نتیجه، می توان واحدهای مسکونی بیشتری را تحویل داد. در حال حاضر، ساخت ۳۳ هزار و ۸۶۳ واحد مسکونی برای مددجویان کمیته امداد شروع شده که در این میان، نباید تلاش های بنیاد مسکن و شبکه بانکی را فراموش کرد.
این مقام مسئول در بخش انتهایی جلسه، خاطرنشان ساخت که جلسات ماهانه شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور ادامه خواهد داشت.
یکی از اتفاقات مثبتی که در سال گذشته در حوزه مسکن رخ داد، همین موضوع بود. علاوه بر این، بخشی از واحدهای مسکونی نیروهای مسلح و هیات علمی دانشگاه ها نیز تکمیل شده و به دست متقاضیان خود رسید. مددجویان کمیته امداد نیز به زودی واحدهای خود را تحویل می گیرند و سیر افتتاح ها ادامه خواهد داشت.
بذرپاش در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که در سال گذشته، محرومان کشور در قیاس با سال ۱۴۰۱، واحدهای بیشتری دریافت کرده اند و رشد تامین مسکن در این بخش، ۴۴ درصد بوده است. تلاش بر این است که در سال جاری، این وضعیت ادامه پیدا کند و شاهد رشد بیشتر تامین مسکن محرومان باشیم.

وضعیت زمین روستایی چگونه است؟

بر اساس گزارش هایی که مهرداد بذرپاش در جلسه شورای عالی مسکن ارائه کرد، ۶۷۰ هزار قطعه زمین روستایی تامین شده است. همچنین تسهیلات این بخش نیز از ۲۵۰ میلیون به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده که نشان از بهبود وضعیت مسکن روستایی می دهد. علاوه بر این، نرخ سود وام مسکن روستایی کمتر از تمام وام های مسکن است و بانک ها، فقط ۵ درصد سود می گیرند.
بذرپاش همچنین به ساخت نیم میلیون واحد مسکونی در روستاها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بخشی از آنها تحویل داده شده اند.
یکی از مشکلات مهمی که در خصوص وام مسکن شهری وجود دارد، نرخ سود بالای آن است. به همین دلیل تصمیم بر این شده که قیمت تمام شده وام را کاهش دهند.
وزیر راه و شهرسازی گفت:

قرار شده افرادی که در تامین آورده نهضت ملی مسکن مشکل دارند، فعلا از تسهیلات بانکی خود استفاده کرده و ابتدا این مبالغ را به پروژه ها تزریق کنند تا تاخیری در آغاز ساخت این واحدها به وجود نیاید.

وی همچنین به تصمیمات خوبی که در حوزه تضمینات بانکی اتخاذ شده اشاره کرد و اعلام نمود که بر اساس این تصمیمات، تضمین بانکی به شکل زنجیره ای صورت بگیرد تا سرعت اجرای نهضت ملی مسکن بالاتر برود.

سهم مسکن محرومان از قانون بودجه چقدر است؟!

در تبصره ماده ۱۳ قانون بودجه مصوب شده که ۲۰۰ همت به مسکن محرومان، وام ازدواج و تسهیلات فرزندآوری اختصاص پیدا کند. به زودی، بانک مرکزی سهم مسکن محرومان را از این ۲۰۰ همت مشخص خواهد کرد. به این ترتیب می توان ساخت و ساز واحدهای مسکونی را سرعت بخشید.
بذرپاش تاکید کرد که اگر به هر واحد مسکونی ۴۰۰ میلیون تومان به شکل قرض الحسنه تزریق شود، ساخت مسکن شتاب خیلی خوبی پیدا می کند. این موضوع را به خصوص در نقاط شهری می توان مشاهده کرد.
وی در ادامه تصریح کرد که اراضی تامین شده برای نهضت ملی مسکن با مسکن مهر قابل قیاس نیست و کار بزرگی از این جهت انجام شده است. از آن جایی که ۵۰ درصد هزینه های ساخت مسکن به قیمت زمین اختصاص پیدا می کند، تامین زمین برای واحدهای مزبور، اصلی ترین کاری است که دولت سیزدهم انجام داده است.
بیشتر زمین های نهضت ملی مسکن به شکل رایگان یا اجاره ۹۹ ساله در اختیار متقاضیان و سازندگان قرار گرفته است.
وی در نهایت تاکید کرد که تا تابستان امسال ۱۲۰ هزار هکتار در مناطق شهری و روستایی جهت ساخت مسکن ملی تامین خواهد شد. سهم بخش شهری و شهرک ها از این زمین ها، ۷۰ هزار هکتار است و برای روستاها نیز، سهم ۵۰ هزار هکتاری در نظر گرفته شده است.

نکات قابل توجه
  • در سال ۱۴۰۳، میزان حمایت ها و کمک ها در حوزه مسکن بیشتر خواهد شد.
  • در سال گذشته، ۴۴ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۱ به محرومان مسکن واگذار شده است.
  • وام مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد ارائه می‌شود.
  • سهم مسکن محرومان از قانون بودجه ۲۰۰ همت است.
  • تا تابستان امسال ۱۲۰ هزار هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن تامین خواهد شد.

دیدگاه ها غیرفعال است