آزادسازی ساخت و ساز در زمین های کشاورزی: شایعه یا واقعیت؟

آزادسازی ساخت و ساز در زمین های کشاورزی: شایعه یا واقعیت؟

آزادسازی ساخت و ساز در زمین های کشاورزی: شایعه یا واقعیت؟


در روزهای اخیر، خبری مبنی بر آزادسازی ساخت و ساز مسکن در زمین های کشاورزی به گوش رسید که البته خیلی زود، سازمان امور اراضی کشور آن را تکذیب کرد.

به گزارش پرشین سازه ، تعطیلات نوروزی بهترین فرصت برای بازدید از زمین های کشاورزی شمال کشور است. خیلی از تهرانی ها، فقط در چنین روزهایی فرصت کافی برای بازدید از این زمین ها را دارند. به همین دلیل است که همیشه چنین شایعه ای در این روزها به راه می افتد.

سازمان امور اراضی کشور ضمن تکذیب این خبر تاکید کرد که ساخت مسکن در زمین های کشاورزی آزاد نشده و برای ساخت مسکن حتما باید مجوز ساخت دریافت شود. بر اساس ماده ۱ قانون حفظ کاربری، هرگونه ساخت و ساز در زمین های کشاورزی بدون دریافت مجوز، ممنوع است. این در حالیست که بسیاری از بنگاه داران برای رونق بازار خود، چنین اخبار غلطی را منتشر می کنند.
مدیرکل دفتر حفظ کاربری اراضی کشاورزی این سازمان اعلام کرد که در سال ۹۱، رای هیات عمومی دیوان عالی کشور صادر شده و بر اساس آن، ساخت مسکن در اراضی کشاورزی به هیچ وجه آزاد نیست و مردم نباید فریب افراد سودجو را بخورند. افرادی که به این بهانه تلاش دارند زمین های کشاورزی خود را با قیمت خوبی به فروش برسانند.

محسن آشتیانی، در بخش دیگری از صحبت های خود اذعان داشت که در مفاد نظریه مشورتی شماره ۵۹۹۵.۷ مورج سال ۸۷، اداره کل حقوقی و اسناد قوه قضاییه نیز برممنوعیت هرگونه ساخت و ساز در زمین های کشاورزی در سطح ۵۰۰ متری مربع بدون دریافت مجوز، تاکید دارد.
به این ترتیب هرگونه ساخت و ساز در زمین های کشاروزی جرم بوده و بر اساس موارد ۳، ۸ و ۱۰ قانون مورد نظر، با متخلفین برخورد خواهد شد.
ماجرا از کجا آغاز شد؟!
همین چند وقت پیش بود که ویدیوهایی در اینستاگرام منتشر شد که در آن، افرادی خود را وکیل و حقوقدان معرفی می کنند و اعلام می نمایند که ساخت مسکن در زمین های کشاورزی آزاد شده است. مشخص و واضح است که هدف این افراد از انتشار چنین کلیپ هایی، سودجویی است.

محسن آشتیانی در ادامه خاطرنشان ساخت:

بر اساس ماده ۱ انون حفظ کاربری، تغییر دادن کاربری زمین های کشاورزی ممنوع است. به جز زمین هایی که در محدوده شهرها و شهرک ها هستند و به تشخیص کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ استان ها می توان ساخت مسکن را در آنها انجام داد.

استناد اصلی سودجویان فضای مجازی به تبصره ۱ ماده ۲ قانون حفظ کاربری است. این در حالیست که ماده ۲ قانون، صراحتاً اعلام می کند که مواردی که کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱، مجوزش را صادر کرده نیز باید عوارض بدهند و این ساخت و ساز صرفاً مربوط به موارد مجوز دار است. در این میان اگر صاحبان یک زمین زراعی یا باغ زیر ۵۰۰ متر، بخواهند یک واحد مسکونی در آن زمین بسازند، مشمول پرداخت عوارض موضوع قانون مزبور نخواهند بود. اما نباید تصور کرد که معافیت از پرداخت عوارض به معنای آزاد شدن کلی ساخت و ساز در زمین های کشاورزی است. در واقع، مثل تمام سودجویان دیگر، تعبیر و تفسیر این افراد از قانون، ناقص و سوگیرانه است.

این مقام مسئول از مردمی که در ایام تعطیلات به قصد بازدید از زمین به شهرهای شمالی کشور می روند، درخواست کرد که پیش از خرید یک زمین، حتما از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مورد نظر در خصوص کاربری و امکان ساخت زمین مزبور، استعلامات لازم را بگیرند تا فریب سودجویان را نخورند.
مدیرکل دفتر حفظ کاربری اراضی کشاورزی سازمان اراضی کشور اعلام کرد که پرسنل جهاد کشاورزی تمام شهرستان ها، آماده پاسخگویی به مردم هستند و آماده اند تا امکان ساخت و ساز و مسائل فنی یک زمین را بررسی کنند.
آشتیانی همچنین تصریح کرد که در صورت نیاز به تغییر کاربری اراضی کشاورزی، متقاضیان باید درخواست خود را به دبیرخانه کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ استان موردنظر ارائه کرده یا از طریق سامانه برای ثبت درخواست خود اقدام کنند. بعد از طی شدن روند تشریفات و دریافت مجوز،؛ می توان طرح مورد نظر را پیاده سازی کرد.
وی در انتهای کلام خود مجدداً تاکید کرد که معافیت از پرداخت عوارض به معنای آزادسازی ساخت مسکن و اجرای طرح های مختلف روی زمین های کشاورزی نیست. اجرای هرگونه طرحی روی اراضی کشاورزی، نیازمند اخذ مجوز از کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ استان است. در صورتی که ساخت و ساز بدون مجوز صورت بگیرد، اقدامات قانونی لازم جهت تخریب و مجازات خاطی پیگیری می شود.

خلاصه مطالب این خبر
  • شایعه آزادسازی ساخت و ساز در زمین های کشاورزی
  • تکذیب این خبر توسط سازمان امور اراضی کشور
  • ممنوعیت ساخت و ساز در زمین های کشاورزی بدون مجوز
  • عوارض ساخت و ساز در زمین های کشاورزی
  • مجوز ساخت و ساز در زمین های کشاورزی
  • کمیسیون تبصره ۱ ماده ۱ قانون حفظ کاربری
  • ماده ۱ و ۲ قانون حفظ کاربری
  • جهاد کشاورزی
  • سودجویان
  • راهکارهای جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان
  • استعلام از جهاد کشاورزی
  • مجازات ساخت و ساز بدون مجوز

دیدگاه ها غیرفعال است